Dnes je 25.5. – svátek slaví Viola

Po stopách legend: Stalinec, multifunkční pásový traktor z Čeljabinského traktorového závodu

Zveřejněno: 18. 12. 2018

Jeho revírem byly cesty, pole a meze, jeho tempo nebylo právě vražedné. Přesto se bez něj neobešla téměř žádná velká stavba v poválečném Československu. Narazit jste na něj mohli na stavbách přehrad, cest, průplavů, ale i při práci na polích nebo na železnici. Řeč je o legendárních pásových traktorech ze Sovětského svazu, známých pod názvem Stalinec.

Jeden funkční Stalinec (T-100 M3) mají otec a syn Fialovi z Rohozné na Vysočině (foto Eduard Fiala)

Tento robustní stroj typických hranatých tvarů vyžadoval pevnou ruku při řízení i údržbě, ale pokud jste mu věnovali péči, byl nezničitelný. Některé pojízdné exempláře ze sedmdesátých a osmdesátých let jsou k vidění ještě dnes; zarostlých a rezivějících vraků je v zemích bývalého sovětského bloku plno. Jaké byly tyto stroje?

Inspirace v Americe

První „stalinec” vyjel z bran Čeljabinského traktorového závodu v roce 1933. Pod označením S 60 (číslo udávalo počet koňských sil pod kapotou) se skrývala licenčně vyrobená modifikace amerického pásového traktoru Caterpillar (SIXTY), konkrétně modelové verze z roku 1924. S přechodem na dieselový pohon byla licence na konci třicátých let prodána na východ. Stroj S 60 byl poháněn karburátorovým zážehovým čtyřválcem (OHV) o obsahu 18 474 cm2, spalujícím lihobenzínovou směs (tzv. „těžký benzín”), nebo dřevoplyn. Jeho výroba probíhala mezi roky 1933–1937. Charakteristická byla pro tento původně zemědělský stroj velká palivová nádrž na boku a absence kabiny, která byla v případě nutnosti nahrazena plátěnou stříškou. Traktor S 60 měl hmotnost 9,5 tuny, třírychlostní převodovou skříň a mechanické brzdy. Se standardní nádrží na 390 litrů paliva se dojezd pohyboval kolem 75 km; rychlost pak mezi 3,9–5,4 km/h. Za pozornost stojí startování stroje pomocí malého benzínového motoru, který se uváděl do chodu ručně pomocí kliky. Pro pomocný startovací motor byla nad hlavní nádrží namontovaná ještě nádrž na 16 l benzinu. Největší objem produkce traktorů S 60 se dostala do Rudé armády; díky výborné průchodnosti terénem a vysokému výkonu na háku se stroje osvědčily zejména jako dělostřelecké tahače.

Vylepšený model S 65, představený v roce 1937, byl prvním sovětským pásovým traktorem s dieselovým pohonem a hranatou kabinou. Záhy po svém uvedení získal tento stroj prestižní ocenění Grand Prix na mezinárodní výstavě v Paříži. Vznětový čtyřválec (OHV; obsah 13 541 cm2) vlastní konstrukce o výkonu 75 koní byl startován zážehovým dvouválcem o výkonu 20 koní a uděloval 11tunovému stroji rychlost 7 km/h. Také S 65 našla uplatnění v armádě, a to jak pro tažení děl, tak pro vyprošťovací a odtahové práce. V tandemu byly tyto traktory používány například k odtahu porouchaných tanků T 34.

Traktory Stalinec jsou k vidění v zemích bývalého sovětského bloku. Čeljabinská oblast, Rusko (foto Art Konovalov, shutterstock)
Traktory Stalinec jsou k vidění v zemích bývalého sovětského bloku. Čeljabinská oblast, Rusko (foto Art Konovalov, shutterstock)

Poválečné stroje

První pásové traktory z Čeljabinsku, které se ve velkém objevily také v Československu, jsou modely S 100 a S 60. První z nich měl premiéru v roce 1958 a jeho tehdy velkou novinkou bylo startování pomocného benzínového motoru elektrickým startérem. Typické pro S 100 je široká kabina se zkoseným čelním sklem a v případě buldozerové modifikace také zdvihací lanový mechanismus radlice na bocích stroje. Na podvozku S 100 vznikly různé nástavby, například pojízdné vrtné soupravy nebo soupravy na pokládání kolejí. Menší typ, S 60, je starší (1946); radlice tu byla ovládána lanem z navijáku ze zádi stroje; pozdější verze již měly lanovod v robustních trubkách podél kabiny, jako tomu bylo u S 100. Oba tyto traktory měly již na svou dobu komfortní kabinu, i když (zejména v S 80) musel strojník při rozhrnování občas i stát, aby na pracovní plochu viděl.

Nejrozšířenějšími pásovými traktory, dováženými k nám ze SSR, byly modely DT-54, DT-55, DT-75, Stalinec 80 a 100. S několika renovovanými stroji se můžete potkat v Průmyslovém muzeu v Mladějově, kde vám k nim také řeknou více zajímavých informací. V současnosti jsou zde k vidění traktory DT-54, DT-75, S 100, T 100 M. Více na stránkách www.mladejov.cz (foto archiv muzea)
Nejrozšířenějšími pásovými traktory, dováženými k nám ze SSR, byly modely DT-54, DT-55, DT-75, Stalinec 80 a 100. S několika renovovanými stroji se můžete potkat v Průmyslovém muzeu v Mladějově, kde vám k nim také řeknou více zajímavých informací. V současnosti jsou zde k vidění traktory DT-54, DT-75, S 100, T 100 M. Více na stránkách www.mladejov.cz (foto archiv muzea)
Technické parametry typu S 100
Technické parametry typu S 100

Ovládání

Sovětské pásové traktory byly ovládány dvojicí typických vysokých pák, tzv. „rajčáky”. (z ruštiny „ryčak” = páka). Přitáhnutím pravé páky se vypínala spojka pravého pásu a levý pás začal pravý předbíhat. Úplným přitažením došlo k brzdění pásu a k otáčení stroje na místě. Pozdější typy měly ovládání brzd již samostatně (nožní brzdy), pákami se ovládala pouze spojka.

Dochované exempláře

Díky širokému rozšíření najdeme řadu těchto strojů u nás ještě dnes. Jedním z takových unikátů je čtrnáctitunový buldozer T-100 M3, který si do parády vzali otec a syn Fialovy z Vysočiny. Stroj z roku 1970 byl postupně celý rozebrán a zrenovován a ještě dnes občas vyjede do služby. V Rohozné, odkud Fialovi pochází, se například používal k rozhrnování sněhu na polních cestách. Jak říká Eduard Fiala, Stalinec jede jako tank a před ničím se jen tak nezastaví. „Třicet let to stojí v křoví, naleješ tam palivo, nastaruješ a jedeš,” dodává na závěr s úsměvem.

Autor: Jan Rybář
Foto: viz popisky

Oborové členění

Nové

Nové konfigurace podvozku, nové nápravy. Lídr na trhu tahačů představil v Malaze řadu inovací

Zveřejněno 20.5. Nedávno představila společnost DAF ve španělské Malaze odborným novinářům rozšířenou nabídku podvozků určených pro stavebnictví, včetně varianty 8×4 se dvěma poháněnými tandemovými nápravami a zadní řízenou vlečenou nápravou. Při jízdních testech… jít na článek

Jaký standard rychloupínačů zvolit?

Zveřejněno 26.4. Každý, kdo se pohybuje v oboru zemních prací, se jistě setkal s problémem nekompatibility používaných rychloupínacích systémů rypadel. Na našich stavbách tak uvidíte rychloupínače Lehnhof, Verachtert, Pick Up Pin, Martin, SMP, Bofors a mnoho dalších. jít na článek

Tři nakladače Novotný jezdí ve významné stavební společnosti na Vsetínsku

Zveřejněno 24.4. Na všestranný smykový nakladač české výroby, který obohatil strojový park stavební firmy TM Stav, spol. s r.o., jsme se zajeli podívat do Vsetína. Od vedení společnosti a obsluhy stroje jsme se dozvěděli, co bylo při výběru nového stroje hlavní… jít na článek