Dnes je 4.5. – svátek slaví Květoslav

Pneumatiky Mitas pro komunální a menší stavební techniku

Zveřejněno: 6. 10. 2014

Značka Mitas je historicky spjata s výrobou pneumatik pro mimosilniční použití. V současném sortimentu dominují zemědělské pneumatiky, ale důležitou součástí výroby jsou též pláště pro stavební techniku. Tento článek bude zaměřen na podrobné představení segmentu víceúčelových pneumatik (MPT) určených pro komunální a lehčí stavební techniku.

Komunální a lehčí stavební technika

Tuto kategorii reprezentují pneumatiky pro 18 až 24 palcové ráfky. Pro použití na techniku s převažujícím silničním provozem jsou určeny dezény MPT-20 a MPT-21. Radiální konstrukce kostry umožňuje jejich použití na technice dosahující rychlosti okolo 100 km/h. V diagonálním provedení pak Mitas nabízí pneu s dezény MPT-05 a MPT-07, vhodné zejména pro komunální, vojenská a speciální silniční vozidla. V zemědělství se pak užívají na přívěsových aplikacích, např. cisternách. Tyto kombinované typy dezénů poskytují velmi dobrou ovladatelnost a stabilitu na zpevněném podkladu, tzn. v silničním a městském provozu, ale i ve zhoršených provozních podmínkách při průchodu terénem, nebo např. při úklidových zimních pracích.

Osmdesát let tradice výroby pneumatik

Historie společnosti Mitas sahá až do třicátých let minulého století, kdy byla v jejím nejstarším výrobním závodu v Praze vyrobena první pneumatika, tehdy pro osobní automobil. Název Mitas se začal používat od roku 1947. V dnešním vyráběném sortimentu můžeme nalézt pneumatiky pro těžkou těžební techniku (nakladače a dampry-viz Stavební technika 3/2014), pneumatiky pro širokou škálu stavební techniky, od smykem řízených nakladačů přes vysokozdvižné vozíky, teleskopické manipulátory, kolová rýpadla, válce a grejdry, traktorbagry a autojeřáby, až po víceúčelové pneumatiky pro rozmanitou komunální techniku. Samostatnou kapitolou jsou pak pneumatiky pro zemědělství, pro motocykly a pro letadla, které Mitas rovněž vyrábí, přičemž zemědělské pneumatiky dnes tvoří více než 70 % obratu společnosti. Společnost Mitas se opakovaně řadí mezi nejúspěšnější české exportní firmy. Významným mezníkem je expanze na náročný americký trh, kde firma postavila v roce 2012 vlastní závod na výrobu pneumatik ve státě Iowa, v regionu tradiční výroby traktorů.
Zleva dezén MPT-20 a MPT-21 pro silniční provoz
Zleva dezén MPT-20 a MPT-21 pro silniční provoz
Zleva dezén MPT-05 a MPT-07 pro komunální, vojenská a speciální silniční vozidla
Zleva dezén MPT-05 a MPT-07 pro komunální, vojenská a speciální silniční vozidla

Pneumatiky pro komunální techniku s charakteristickými prvky zemědělského dezénu, tzv. šípový dezén, reprezentují v provedení Mitas pláště s dezény MPT-22 (radiální) nebo MPT-03 a MPT-04 diagonální konstrukce. Takové pneumatiky se vyznačují velmi dobrým záběrem a současně efektivní samočistící schopností. Pro lehčí typy nakladačů ve stavebnictví jsou určeny pneumatiky s dezény MPT-01, pro teleskopické nakladače a rýpadla je vhodný dezén MPT-06 a MPT-08.

Zleva dezén MPT-22 (radiální), MPT-03 a MPT-04 (diagonální konstrukce) pro komunální techniku
Zleva dezén MPT-22 (radiální), MPT-03 a MPT-04 (diagonální konstrukce) pro komunální techniku
Zleva dezén MPT-01 je vhodný pro nakladače, dezény MPT-06 a MPT-08 pro teleskopické nakladače a rýpadla
Zleva dezén MPT-01 je vhodný pro nakladače, dezény MPT-06 a MPT-08 pro teleskopické nakladače a rýpadla

Traktorové industriální pláště

Příbuznou kategorií výše představených pneumatik jsou tzv. traktorové industriální pláště (IND), které se liší od předchozích tím, že jsou určeny pro větší techniku s koly v rozsahu od 17,5 po 30 palcové ráfky. Mitas opět nabízí širokou škálu rozměrů a dezénů jak v diagonálním, tak radiálním provedení pro nejrůznější typy rýpadel, nakladačů, traktorbagrů, teleskopických manipulátorů a plošin, u některých typů i pro použití na zemědělské technice – dezény TI-05, TI-06 a TR-01. Společným znakem těchto pneumatik je jejich odolnost proti poškození, vynikající záběrové vlastnosti a samočištění dezénu. Novou generaci traktorových industriálních plášťů reprezentují typy v radiálním provedení s dezény TI-20 a TI-22. Při vývoji dezénu TI-20 byl kladen důraz nejen na dobrou trakci a vysokou odolnost, ale také na pohodlí obsluhy stroje. Dnešní tempo a nutnost maximálního využití techniky vyžaduje její častý přesun po vlastní ose, někdy na poměrně dlouhé přejezdové vzdálenosti a často v běžném silničním provozu. Aby pneumatiky odpovídaly i těmto požadavkům, byla rozšířena plocha záběrových zubů v centrální obvodové části pláště. Tím došlo k významné změně v chování pláště při jízdě po silnici, kdy byla značně eliminována hlučnost a zejména pak nepříjemné houpání/poskakování stroje při vyšší rychlosti, která může dosahovat až 40 km/h.

Traktorové industriální pláště TI-05, TI-06 a TR-01 v diagonálním provedení
Traktorové industriální pláště TI-05, TI-06 a TR-01 v diagonálním provedení
Odolné radiální traktorové industriální pláště zleva s dezény TI-20 a TI-22
Odolné radiální traktorové industriální pláště zleva s dezény TI-20 a TI-22

Teleskopický manipulátor na cestách po Evropě

Zajímavostí v tomto segmentu je přesah použití některých pneumatik, původně vyvíjených pro jiné účely. Příkladně plášť 445/65R22.5 169F AR-01 TL byl vyvinut jako radiální plášť celoocelové konstrukce s vysokou nosností a provozní rychlostí (do 80 km/hod) pro návěsovou a přívěsovou zemědělskou techniku (cisterny, valníky, nosiče nástaveb apod.). Vyniká velkou jízdní stabilitou, jízdním komfortem a dosahuje vysoké nájezdnosti (kilometrového výkonu) na silnici i v terénu. Příznivě také ovlivňuje spotřebu pohonných hmot. Netradiční pozornost na sebe tento plášť upoutal při použití na téměř osmitunovém teleskopickém manipulátoru DIECI Agri Plus 40.7 VS EVO 2, který po vlastní ose putoval od italského výrobce do ČR. Český dovozce tak testoval nejen nový pohon DIECI, ale zároveň prokázal odolnost pneumatik Mitas, které dokázaly za 36 hod 32 min 5 vteřin překonat 4 země (Itálie, Německo, Rakousko, ČR), po trase měřící 878,5 km, včetně náročného překonání Brennerského průsmyku v Alpách. Přirozeně po mimodálničních komunikacích, mimo tunely a silniční tahy, kde není povolen provoz traktorů. Na většině úseků byl stroj rychlejší, než předpokládal původní itinerář cesty, a to i díky silničním pneumatikám Mitas, které byly jedinou odlišností od sériového modelu. „Zúčastnili jsme se tohoto projektu, abychom dokázali, že pláště Mitas překonají i takto extrémní úkoly a obstojí i v náročných podmínkách. Na tuto trasu jsme doporučili pláště s dezénem AR-01, kvůli jejich nižšímu valivému odporu a tedy menším nákladům na palivo. Díky nižší hlučnosti zároveň nabízejí zvýšený komfort jízdy,” řekl Pavel Kott, produktový manažer Mitas pro zemědělské pneumatiky. Toto řešení proto může být inspirací pro uživatele manipulátorů ve stavebnictví a provozech s převažujícím pohybem po zpevněných plochách, kde nejsou pneu se šípovým zemědělským dezénem vhodné, a proto dochází k jejich nadměrnému opotřebení.

Osmitunový teleskopický manipulátor DIECI Agri Plus dojel po vlastní ose na pneumatikách Mitas AR-01 z Itálie do ČR
Osmitunový teleskopický manipulátor DIECI Agri Plus dojel po vlastní ose na pneumatikách Mitas AR-01 z Itálie do ČR

Pneumatiky na otočná kolová rýpadla

Představení části výrobního programu Mitas můžeme doplnit ještě o pneumatiky na otočná kolová rýpadla a nakladače, kde jsou nejčastěji používány rozměry pneu 10,00-20 a 11,00-20, většinou ve dvojmontáži. Nejrozšířenějším dezénem této kategorie je NB 38 Extra s výbornou trakcí a samočistící schopností. Pro použití v kamenitém, tvrdém terénu jsou určeny dezény s větším zaplněním dezénové plochy, s vyšší odolností proti průrazu – dezény EM-23 a NB 57. Právě v tomto segmentu je Mitas velmi úspěšným dodavatelem industriálních pneumatik předním evropským výrobcům kolové stavební techniky do prvovýbavy strojů. O tom jsme se přesvědčili vlastním průzkumem na největším evropském veletrhu stavební techniky Bauma 2013 v Mnichově. Na reprezentativním počtu 307 vystavených exponátů kolové techniky bylo plášti Mitas obuto 26 % exponátů, druhou nejsilnější značkou v tomto segmentu bylo obuto 22 % strojů a s velkým odstupem bylo obsazeno pomyslné 3. místo dalším světovým výrobcem pneumatik s 10 % obutých strojů. Příště se na stránkách tohoto časopisu blíže seznámíme s dalšími produkty Mitas pro stavebnictví, jako jsou pláště pro smykem řízené nakladače, vysokozdvižné vozíky, autojeřáby, atd.

Nejpoužívanější dezén NB 38 Extra na otočná kolová rýpadla a nakladače
Nejpoužívanější dezén NB 38 Extra na otočná kolová rýpadla a nakladače
Dezény EM-23, NB 57 jsou vhodné v kamenitém, tvrdém terénu
Dezény EM-23, NB 57 jsou vhodné v kamenitém, tvrdém terénu

Více informací naleznete na webových stránkách www.mitas-tyres.cz nebo na www.mitas.eu.

Autor: Miroslav Gregor
Foto: Archiv firmy
 

Nové

Představujeme GNSS Nivel Point 3

Zveřejněno 29.4. Zajímáte se o to, jak zpřesnit a zrychlit průběh stavebních prací a dosáhnout tak špičkové efektivity? Potřebujete všestranný a výkonný GNSS přijímač, který vám umožní změřit nebo vytyčit bod či vlastnickou hranici? Nivel Point 3 od společnosti 3gon… celý příspěvek

Systém Digga HALO: vychytávka zpřesňující vrtání

Zveřejněno 24.4. Při vrtání ovlivňuje lidský faktor zásadním způsobem finální výsledek. Pro dokonalý vrt je potřeba nejenom vrták dobře nasměrovat na začátku, ale též v průběhu práce si musíme dát pozor na odklon od kolmice. Jednoduché a zároveň velice efektivní… celý příspěvek

Novinky v ASbud Česká Republika. Rekonstrukce zázemí a partnerství s John Deere

Zveřejněno 23.4. Známý prodejce stavební techniky ASbud ze Zlínského kraje se může zkraje roku pochlubit hned několika novinkami. Tou nejvýznamnější je fakt, že společnost podepsala dohodu s celosvětově uznávaným výrobcem John Deere o výhradním zastoupení ve věci… celý příspěvek