AsBud: Nová generace strojů Yanmar
Dnes je 29.6. – svátek slaví Petr , Pavel

Pásy pro malou stavební techniku

Zveřejněno: 14. 7. 2014

V porovnání s kolovými bratříčky jsou stroje s pásovým podvozkem oblíbené zejména díky větší průchodnosti terénem a lepší stabilitě. I zde, stejně jako u pneumatik, existuje několik různých variant ovlivňující vlastnosti stroje. Některé typy pásů jsou díky rozložení hmotnosti na větší plochu šetrnější k terénu, jiné jsou odolnější vůči defektům, další poskytují větší trakci či jsou schopny změnit rozvor stroje.

Základní dělení pásů se děje podle materiálu, ze kterého jsou vyrobeny, na tři typy – gumové pásy, ocelové pásy a hybridní neboli kombinované pásy. Jednotlivé skupiny si krátce představíme v následujícím textu, nejvíce se však budeme věnovat gumovým pásům, které jsou nejrozšířenější u kompaktních rypadel a malých strojů.

Ocelové pásy

Moderní ocelové pásy jsou složeny z jednotlivých navzájem pomocí pouzder propojených článků (desek). Řetězové články jsou často poměrně široké (širší stopa v porovnání s kolem nebo gumovým pásem) a jsou vyrobeny z otěruvzdorné oceli pro vysokou pevnost, tvrdost a odolnost proti opotřebení. Ocelové pásy jsou proto vhodné pro použití v náročných prostředích jako jsou staveniště s většími kameny a jinými ostrými předměty, které by mohly gumové pásy poškodit. Na druhou stranu však ocelové pásy mohou poškodit asfalt, beton a terénní úpravy.

Při správném zacházení a údržbě vynikají ocelové pásy dlouhou životností a je možné je ve značné míře renovovat – oprava či výměna ložisek a čepů v pouzdrech, navaření nových trakčních ploch na jednotlivé články místo původních otěrem opotřebovaných.

Renovované řetězy – nové čepy pouzdra a navařené desky (foto RENOMAG spol. s r.o.)
Renovované řetězy – nové čepy pouzdra a navařené desky (foto RENOMAG spol. s r.o.)
Renovace desek pásů (foto RENOMAG spol. s r.o.)
Renovace desek pásů (foto RENOMAG spol. s r.o.)
Renovace řetězů rýpadla výměnou čepů a pouzder
Renovace řetězů rýpadla výměnou čepů a pouzder

Hybridní pásy

Hybridní pásy jsou v podstatě ocelové pásy s přišroubovanými pogumovanými destičkami. Destičky mohou být na ocelové tělo umístěny již ve výrobě, anebo dodatečně dokoupeny a nainstalovány na běžný ocelový pás. Hybridní pásy nabízejí výhody ocele – pevnost a výhody gumy – šetrnost k asfaltovým a betonovým povrchům, plynulá jízda, nízká hlučnost atd. Kvalitní pogumované destičky mají dlouhou životnost, snadno a rychle se instalují.

Gumové pásy

Gumové pásy jsou zdaleka nejvíce populární na kompaktních rypadlech. Skládají se z gumového těla vyztuženého po celém obvodu ocelovými lany. Lana mohou být buď napojovaná, anebo, což je lepší, může být pás vyztužen jedním průběžným do spirály namotaným lanem. Existují také varianty se zesíleným a vyztuženým bokem.

Detail pásu se zesílenou bočnicí
Detail pásu se zesílenou bočnicí
Excentrické pásy umožňují zvětšit rozvor stroje
Excentrické pásy umožňují zvětšit rozvor stroje

Druhy a jak správně vybírat

Při nákupu nového gumového pásu pro minibagr by měly být brány v úvahu tři základní parametry: šířka, rozteč (vzdálenost jednotlivých dílů) a dezén.

První z nich, tedy šířka, by měla být volena tak, aby co nejlépe vyhovovala stroji a bagr zůstal dobře ovladatelný. Šířka pásu se udává v milimetrech, širší pásy nabízejí lepší průchodnost terénem, zatímco užší jsou obvykle méně nákladné.

Neméně ovlivňuje chování pásu také rozteč stop. Krátké rozteče, kdy je zapojen každý zub ozubeného hnacího kola stroje, zajišťují plynulejší jízdu. Dlouhé rozteče, se zapojením „ob zub” se vyznačují méně plynulou jízdou, ale jsou lacinější.

A dostáváme se konečně ke vzoru běhounu, který ovlivňuje trakci a šetrnost k terénu. Šetrný dezén, někdy označovaný také jako grass friendly (přátelský k trávě) se vyznačuje větším počtem a větší plochou kontaktních míst s pojízdnou plochou, čímž více rozkládá působící tlak. Jednotlivé výstupky jsou menší a zároveň umístěny blíže u sebe, takže půda zůstává téměř nenarušena a stroj za sebou nenechává znatelné stopy. Agresivní dezén představují různé klikaté tvary s ostrými hranami a výběžky. S tímto vzorkem může strojník očekávat lepší trakci na volných a mokrých půdách, ale také hlubší a znatelnější stopu.

Ať už máme vybraný pás jakýkoliv, je v každém případě dobré nakupovat od renomovaného prodejce, který nabízí záruku, dobrou poprodejní podporu a ví, jaké kvality jím prodávané pásy jsou. Určitě totiž není nejpříjemnější, koupit od pochybného dealera čínský pás, který, jak se následně ukáže, v sobě nemá ocelovou výztuhu, nebo je vyroben z nekvalitní gumy, která se začne ihned drolit.

Pásy s hlubokým a členitým dezénem poskytují lepší trakci
Pásy s hlubokým a členitým dezénem poskytují lepší trakci

Údržba gumových pásů

Gumové pásy není možné opravovat a jakmile dojde k jejich většímu poškození, je nutné je vyměnit, což není levná záležitost. Prováděním jednoduché kontroly pásů po každé pracovní směně může strojník zamezit nadměrnému opotřebení skladby a předejít vážnému poškození.

Například při jízdě po úzkých nebo nerovných cestách se mohou pryžové pásy po stranách ohnout nebo se v nich vyskytnout praskliny či trhliny. Jízda na drsných površích, které obsahují mnoho cizích předmětů, může pásy zase pořezat. Pokud strojník toto opotřebení včas zpozoruje, může se problematickým místům na staveništi vyhnout, anebo alespoň přizpůsobit styl jízdy například tím, že sníží rychlost a opatrněji manévruje.

Běžná výztuha vs spirálové nepřerušované vinutí
Běžná výztuha vs spirálové nepřerušované vinutí

Co udělat pro delší životnost pásů

  • Velkou důležitost má správné našponování pásu po celou dobu provozu. Postupujte dle příručky ke stroji nebo zjistěte více u dodavatele gumového pásu.
  • Pravidelně kontrolujte ostatní podvozkové díly (ozubená hnací kola, kladky, vodící kola). Opotřebení a závady na těchto součástech mohou výrazně snížit výkon a životnost pásu.
  • Vyhýbejte se používání stroje s gumovým pásem na povrchu s ostrými kameny nebo kovovými hranami.
  • Omezte na minimum rychlé prudké otáčecí manévry nebo otáčení na hraně.
  • Dbejte na to, aby se do podvozkových částí nedostávala cizí tělesa.
  • Nejezděte hranou pásu proti stěnám, obrubníkům nebo kamenům.
  • Pokud se na povrch gumového pásu dostane olej nebo jiné mazivo, pečlivě ho očistěte. Může výrazně snížit kvalitu pryže.
  • Jestliže stroj delší dobu skladujete, chraňte pásy před dlouhodobým působením slunečního záření, mrazu a deště.

Většina výrobců doporučuje měnit pásy po každých 1500 hodinách používání. V závislosti na provozních podmínkách a péči se však životnost může značně zmenšit, ale naopak také zvýšit. Ať Vám pásy vydrží co nejdéle.

Poděkování

Tento článek vzniknul díky společnosti RENOMAG spol. s r.o., která nás provedla procesem profesionální renovace ocelových pásů a dodala informace ohledně výběru a údržby gumových pásů. Poděkování patří především panu Petru Antošovi.

Autor: Jiří Hejhálek
Foto: Jiří Hejhálek
 

Nové

Develon na veletrhu Bauma 2025 představil novou řadu „-9“ pásových rypadel

Zveřejněno 27.6. Jak už jsme zmínili v minulém čísle Stavební techniky, Develon se na veletrhu Bauma zaměřil na inovace a hlavním tahákem se stala nová modelová řada pásových rypadel s označením „-9“. Pásové rypadlo DX230LC-9 o provozní hmotnosti 23 tun bylo… celý příspěvek

Veletrh Bauma 2025: fakta a dojmy

Zveřejněno 26.6. Letošní veletrh Bauma 2025, který se konal od 7. do 13. dubna na mnichovském výstavišti, se opět stal impozantním, a to jak s pohledu statistiky, tak také z pohledu a názorů vystavovatelů a návštěvníků. A protože jsme byli – coby novináři – jeho… celý příspěvek

Mercedes-Benz Special Trucks přináší revoluci do komunální techniky

Zveřejněno 24.6. Mercedes-Benz Special Trucks se v plné síle představuje na veletrhu Demopark 2025 v německém Eisenachu. Návštěvníci se mohou těšit na více než 20 vozidel Unimog s výměnným nářadím, ale i na výkonný Mercedes-Benz Arocs a elektrický eActros 400 – vše… celý příspěvek