Profibagr.cz - Náhradní díly pro stavební a zemědělskou techniku
Dnes je 3.5. – svátek slaví Alexej

Pásový podvozek VTS na smykem řízené kolové nakladače GEHL, MUSTANG a jiné

Zveřejněno: 26. 10. 2007

S geniálním řešením – systémem výměnného podvozku VTS (Versatile truck system) – přišla na trh firma GEHL, která jej začala aplikovat u svých smykem řízených nakladačů GEHL a MUSTANG. Kola smykového nakladače se jednoduše odšroubují a na jejich místo se přišroubuje stejnými matkami pásový podvozek. Značky GEHL a Mustang v České republice zastupuje společnost Kohlshein spol. s r.o., která nabízí i toto nové řešení.

Je to poprvé, kdy zákazník už nemusí přemýšlet, kolik a jaké práce se strojem bude provádět. Zakoupí si jednoduše kolový smykem řízený nakladač a v případě potřeby si k němu přikoupí pásový podvozek. Systém VTS je natolik „versatilní”, že umožňuje montáž pásového podvozku i na kolové nakladače jiných výrobců , jako je např. Bobcat, Case, Cat atd. To je pro mnoho uživatelů těchto strojů bezesporu neméně zajímavé. Ač nové řešení vypadá jednoduše, za jeho vývojem se skrývají zásadní inovační kroky a konstrukční detaily, bez nichž by nebyl možný spolehlivý provoz s nejvyšším pohodlím pro strojníka.


Řez pásem s kovovou výztuhou

Váš smykem řízený kolový nakladač dokáže více, než jste si dosud dovedli představit,” říká k novému systému výměnného pásového podvozku VTS firemní prospekt GEHL. „Vše co systém VTS potřebuje, je asi hodinu na přestavbu. S novým pásovým podvozkem VTS bude váš nakladač, na který jste už zvyklí při plnění náročných zakázek, pracovat déle, tvrději a v těžších půdních podmínkách, než dříve. Přestavějte váš smykový nakladač na VTS, aby byl pružnější a zastal i práci v extrémních podmínkách, které zpravidla vyžadovaly nasazení kompaktního pásového nakladače. Minimalizujte znehodnocování stroje, sáhněte po nejnižších nákladech za údržbu a opravy pásů a maximalizujte efekt investice do stávajícího stroje.


Schéma vyměnitelného pásového podvozku

Pryžové pásy pro vysoké zatížení

Pryžové pásy na VTS byly speciálně navrženy se zřetelem na pohodlnou a bezpečnou jízdu a nízké opotřebení. Pojezdový vzorek pásu je řešen velmi razantně. Do pryžové profilace pásu jsou příčně uloženy ocelové tyče. Ty po navléknutí pásu přímo zapadají do zadního ozubeného kola. Ocelové jádro zajišťuje stálou délku pryžového pásu.

Výhody vyšší hmotnosti

Vyšší hmotnost stroje a snížení jeho těžiště po výměně původních kol za VTS zvýší pracovní dosah stroje do výšky i do stran. To umožňuje manipulovat s větším množstvím materiálu při zachování stability stroje. Vyšší hmotnost znamená lepší tlačný výkon a tah stroje, tedy vyšší využitelnou práci. Práce, která se od stroje očekává, spočívá v co největším využití síly stroje k přemístění materiálu, nikoliv k překonávání třecích sil při prokluzování kol nebo k vlastním pohybům stroje např. při nabírání zeminy. Abychom sílu stroje maximálně využili, vyžaduje to jeho vysokou hmotnost. Vyšší hmotnost díky VTS znamení více odvedené práce.


Přístupné konstrukční řešení umožňuje snadné čistění.

Oboustranné nezávislé odpružení zvyšuje stabilitu stroje.

Širší rozvor, delší základna

Pásy VTS na smykem řízeném nakladači rozšiřují rozvor stroje, zároveň se podstatně zvýší styková plocha s terénem a konečně celý podvozek VTS je díky speciálnímu pětiúhelníkovému tvaru významně delší, než je osová vzdálenost původních kolových náprav. Také tato skutečnost zvýší pracovní dosah stroje do výšky i do stran a umožní manipulaci s větším množstvím materiálu při zachování stability stroje. Větší rozvor a větší styková plocha s terénem tedy znamená další vylepšení tlačného výkonu a tahu stroje, tedy opět vyšší využitelnou práci. To vše při nasazení stále téhož stroje.

Otevřený a přístupný design

Otevřené a přístupné konstrukční řešení stroje cíleně pamatuje na jeho snadné a rychlé čistění jako součást každodenní rutinní údržby. To, že strojník může dobře vidět všechny součásti VTS, mu umožňuje vlastní pohodlnou diagnostiku a případné rychlé zajištění opravy nebo servisu.

Další předností otevřeného řešení VTS je práce bez přerušení. Díky konstrukci VTS je tak minimalizována možnost uchycení předmětů v podvozku a zastavení práce kvůli servisnímu zákroku.

Tvar pásového podvozku

Zcela zásadní předností VTS je schopnost jím vybaveného smykového nakladače zdolávat obtížná stoupání. Pětiúhelníkový tvar VTS udržuje stálý plochý pracovní povrch i při tahové zátěži stroje, který se prokopává vzhůru. Podvozek VTS odstraňuje bodové zatížení a s ním spojené efekty (zahrabávání apod.). Smykový nakladač jím vybavený tudíž snadno vystoupá přes překážky.

Nezávislé a obousměrné odpružení

Patentované torzní uložení kol umožňuje nezávislé a oboustranné odpružení. Systém odpružení VTS poskytuje mnohem hladší jízdu. Odpružení také snižuje vibrace smykového nakladače, které ovlivňují opotřebení stroje a náklady na jeho údržbu. Odpružení na obou stranách pracují nezávisle jeden na druhém, zvyšují stabilitu stroje a jeho schopnosti stoupání v těžkém terénu. Odpružení má také vliv na životnost pásu: pás je v každém okamžiku ve větším kontaktu s podložím, působící síly se rozloží do větší plochy, čímž se zvyšuje jeho zmíněná délka života.

Jednoduchá instalace

Na doprovodné obrazové fotodokumentaci je znázorněn postup instalace pásového podvozku VTS. I z ní je zřejmé, že výměna kol za VTS je snadná a nenáročná na speciální výbavu. Celá operace trvá podle výrobce VTS přibližně hodinu.


Zvedni smykové zařízení a odstraň pneumatiky.

Nasaď hnací kolo VTS se zadní pohonou osou smykového řízení a proveď jeho fixaci.

Nasaď VTS na stroj.

Namontuj torzní systém a zafixuj jej. Všechny matice kol utáhni silou 258 Nm.
Autor: Jiří Hejhálek
Foto: Archiv spol. Kohlschein – stavební stroje
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

Profesionální světlo pro profesionální práci

Zveřejněno 25.4. Investice do kvalitních přídavných světlometů se v podobě zvýšené produktivity a efektivity práce mnohonásobně vrátí. Při setmění se práce nemusí nutně zastavit a v klidu lze dodržovat termíny 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. celý příspěvek

Variantné modulárne riešenia kompaktného nakladača Valet 150 a jeho prídavných zariadení

Zveřejněno 3.4. Kompaktný nakladač Valet 150 vznikol v rámci vývojového projektu na Ústave automobilového inžinierstva a konštruovania Strojníckej fakulty Slovenskej Technickej Univerzity v Bratislave. Postupne vznikali variantné riešenia tohto mobilného pracovného… celý příspěvek

Těžba v arizonských dolech bude automatizovaná

Zveřejněno 1.4. Ve významné arizonské těžební lokalitě Bagdád bude předán celý proces těžby dálkově řízeným strojům. Klíčovým prvkem inovace je systém Cat MineStar Command for Hauling, který přináší zásadní změny v oblasti bezpečnosti, produktivity i efektivity. celý příspěvek