Dnes je 10.5. – svátek slaví Blažena

Pásovému midirypadlu Caterpillar 308D CR SB už natáčecí výložník nechybí

Zveřejněno: 22. 4. 2009

Japonské pásové midirypadlo s minimálním přesahem zádi (kompaktním radiusem CD) a mimoosovým rýpáním. Na základě těchto informací by asi málokdo tipoval Caterpillar. Kromě poslední vlastnosti sice už vše Caterpillar nabízel v podobě rypadla 308D CR, ovšem až nyní jeho nástupce, typ 308D CR, dostal také varianty s natáčecím výložníkem, označovaným zkratkou SB (Swing Boom), nastavitelným výložníkem VA (Variable Adjustable) a samozřejmě standardním výložníkem.

Pro univerzální použití malého rypadla je možnost natočení výložníku nepostradatelná – bez ní je nemyslitelné řadu rýh a výkopů vůbec provést. Byla jen otázka času, kdy Caterpillar vyplní tento prázdný ostrůvek ve svém obšírném výrobním programu.

Prvním majitelem pásového midirypadla Caterpillar 308D CR SB v České republice se stala firma pana Karla Lukavského z Vamberka. Pan Lukavský opustil klasické rypadlonakladače již před pěti lety z důvodu jejich pomalosti a od té doby vykonává své zakázky pomocí tandemu pásové rypadlo – kloubový nakladač (Liebherr L 507).


Obr. 1: Bezproblémový servisní přístup

Několik čísel na úvod

Možný hloubkový dosah midirypadla Caterpillar 308D CR SB vybaveného rychloupínačem a nejpoužívanější největší podkopovou lžící o objemu 0,5 m³ a šířce 800 mm je téměř pět metrů, takže i s pevnou násadou může směle měřit síly s traktorbagry vybavenými teleskopem. Caterpillar 308D CR SB pana Lukavského disponuje dalším příslušenstvím v podobě lžíce šířky 400 mm a hydraulicky naklápěné svahovací lopaty. Hydraulické kladivo řeší pan Lukavský v případě potřeby ve spolupráci s půjčovnou.

Midirypadlo o provozní hmotnosti 8440 kg pohání přeplňovaný čtyřválec Mitsubishi 4M40-TL o objemu 2835 cm³ a výkonu 43 kW. Veškerou pracovní hydrauliku má na starosti jediné stavitelné pístové čerpadlo o průtoku 156 l/min.


Obr. 2: Hloubkový dosah

Poloměr otáčení zádě je 1310 mm, šířka podvozku se standardními pásy 2320 mm, z čehož vyplývá, že při otočení kolmo k pásům záď přesahuje jen o 15 cm, což je v této kategorii strojů pěkná hodnota.

Krátká záď naštěstí nemá zásadní vliv na prostornost kabiny, ovšem japonský původ je cítit na vstupním prostoru, jenž omezuje levá konzola s joystickem, kterou nelze vyklopit vzhůru. Zdvihá se pouze malá bezpečnostní páka umístěná před ní. Samotné dveře kabiny jsou rozměrné a posuvné, což je velmi praktická vlastnost.


Obr. 3: Majitel pásového midirypadla, pan Karel Lukavský, předvádí, jak pohodlné je čerpání pohonných hmot, neboť hadice od čerpadla dosáhne opravdu daleko

Vybavení kabiny

Po usednutí do kabiny a nastavení sedadla a jeho loketních opěrek lze najít pohodlnou polohu. Pohled upoutává rozměrný barevný displej s působivou grafikou základních provozních informací s možností přístupu k zobrazení a nastavení mnoha dalších hodnot. Například počtu motohodin, které mají za sebou jednotlivé oleje (motorový, hydraulický, oleje v převodu otoče a koncových převodech) a veškeré filtry, včetně informace, kdy každý z nich bude potřeba vyměnit. Komunikuje česky, ale můžete si vybrat i jiný z mnoha podporovaných jazyků. Lze nastavit jas displeje a v případě bezpečnostní kamery na zádi i video režim.

Klimatizace je ve standardu a k jejímu ovládání slouží panel s membránovými tlačítky, umístěný tradičně na konzole za levým joystickem. Podobný panel se nachází na stejném místě i na pravé straně, zde se jedná o vestavěné rádio s logem Caterpillar. Má také membránová tlačítka, díky nimž se dobře čistí, ale kazety nebo CD přehrávat neumí. Pod pravým oknem je umístěna řada kolébkových spínačů osvětlení, stěračů apod. Je zde i tlačítko želva/zajíc, které bych ale raději viděl na jedné z pák pojezdu. Na druhou stranu musím ocenit automatické podřazení ze zajíce na želvu při snížení rychlosti rypadla.

Osazení podvozku

Podvozek může být osazen čtyřmi různými druhy pásů šířky 450 mm. Jednak jsou to standardní pryžové pásy, potom ocelové pásy (ty mohou mít šířku i 600 mm, dodávají se společně se širší radlicí) a dále tzv. článkovaný pryžový pás, který je osazen i na stroji pana Lukavského. Stejně jako u ocelového pásu jsou desky přimontovány na řetěz. Desky jsou potažené pryží, která vyplňuje i prostor mezi deskami, čímž je opticky spojuje, ale po čase dojde k jejich oddělení. Čtvrtou variantou jsou ocelové pásy šířky 450 mm s demontovatelnými pryžovými podložkami. Radlice je vybavena funkcí planýrování (neboli plovoucí polohou) a její výměnný břit je navařený.


Obr. 4: Výhled z kabiny

Servisní přístup

K servisnímu přístupu v podstatě není co dodat. Vše hlavní je přehledně rozmístěno ve snadném dosahu pod několika kapotami na všech stranách rypadla. Stroj pana Lukavského je vybaven i čerpadlem nafty, které v této hmotnostní kategorii zatím není zcela běžné. Jeho hadice a spínače jsou umístěny pod krytem ve schránce situované přímo za výložníkem, a i když to tak nevypadá, přístup sem a manipulace s hadicí jsou naprosto bezproblémové. Naftu do nádrže rypadla přivážejí na stavbu tatry ve svých vlastních palivových nádržích.

Midirypadlo 308D CR SB je důležitou a zdařilou posilou Caterpillaru v jeho úspěšném tažení segmentem kompaktních strojů.

Autor: Ondřej Hájek
Foto: Archiv autora
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

Pásová rýpadla CASE na výhodné splátky, s rozšířeným servisem a telematikou zdarma

Zveřejněno 10.5. S atraktivní a výhodnou akcí na nákup skladových pásových rýpadel CASE řady E (CX210E, CX250E a CX300E ) v hmotnostní třídě 21–30 tun přichází v těchto dnech tuzemský dealer této značky, společnost AGROTEC servis s.r.o. Tyto špičkové japonské stroje… celý příspěvek

Fanoušci techniky Komatsu si dali sraz na akci Pamětník 2024

Zveřejněno 8.5. Oblíbená předváděcí show společnosti KUHN-BOHEMIA a jejich partnerů se letos podruhé pod názvem Pamětník (dříve Marokánka) odehrála na březích krásného jezera Štít u Chlumce nad Cidlinou. Dne 18. dubna, tedy těsně před uzávěrkou tohoto vydání, se na… celý příspěvek

Centrum Brna má svou dočasnou dominantu: věžové jeřáby Liebherr

Zveřejněno 6.5. Blížíte-li se k hlavnímu železničnímu nádraží v Brně, nemůžete je přehlédnout. Řeč je o věžových jeřábech Liebherr, které tu byly v loňském roce postaveny v souvislosti s pokračující výstavbou a rozšiřováním byznysového centra Titanium a výstavbou… celý příspěvek