Dnes je 2.12. – svátek slaví Blanka

Pásové dozery Komatsu D61 EX-15 a D61 PX-15<br>oblíbené hmotnostní kategorie 16 t

Zveřejněno: 5. 11. 2004

Komatsu nyní představuje modernizované dozery střední velikosti D61 EX-15 a D61 PX-15 (bahenní provedení s dlouhý podvozkem a širokými pásy). Hmotnostně se pohybují mezi 15,9 a 18,6 t, což je u nás velice oblíbená kategorie dozerů, pro které se vžilo označení „dé šestka“ podle Caterpillaru D6. Hlavním rozdílem oproti Caterpillaru je klasický »nízký« podvozek, jež navenek svým uspořádáním odpovídá pásovým rypadlům - pásy napnuté mezi hnacím turasovým kolem a předním vodicím kolem. Toto řešení slibuje níže položené těžiště, což znamená vyšší stabilitu stroje. Naopak nevýhodou vůči Caterpillaru s hnacím turasovým kolem umístěným ve vyvýšené poloze zůstávají u Komatsu turasy mnohem více vystavené pronikání nečistot.


Obě dvě značky shodně využívají modulární konstrukce podvozku, což znamená spojení jednotlivých součástí do bloků, které je možno jednoduše demontovat bez ztráty oleje. Motor Komatsu SA6D114E-2 o výkonu 116 kW roztáčí vodou chlazený hydrodynamický měnič spojený s třístupňovou planetovou převodovkou. Řazení se ovládá levým pojezdovým dlaňovým joystickem. Na něm jsou dvě tlačítka, kterými se volí předdefinované kombinace převodových stupňů. Na výběr je ze čtyř možností: první rychlostní stupeň vpřed a první vzad, první vpřed a druhý vzad, druhý vpřed a druhý vzad a druhý vpřed a třetí vzad. Je také možno zvolit funkci automatického podřazování, která najde uplatnění při náročném hrnutí materiálu nebo jízdě do prudkého svahu. Pravý dlaňový joystick slouží pro ovládání radlice a případně ripperu, pokud je instalovaný.
Kromě hydrodynamického měniče roztáčí motor mj. také stavitelné pístové čerpadlo, které v uzavřeném okruhu typu Load Sensing (známá „komančovská“ zkratka CLSS) ovládá hydraulické válce radlice.


Tak jako Caterpillar a některé další značky, i Komatsu se před časem vypořádalo s nešikovným řízením dozerů, kdy zatáčení probíhalo zastavováním vnitřního pásu pomocí stranových spojek a brzd za vydatné „cukatúry a napnelismu“, řečeno slovy klasika. Stranové spojky a brzdy byly nahrazeny hydrostatickou řídicí soustavou s vlastním nezávislým hydraulickým čerpadlem, které přes hydromotor a dvě planetové rozvodovky řídí dodávku výkonu motoru na oba pásy bez potřeby vypínání vnitřního pásu. Výsledkem je plynulé zatáčení, při kterém jsou v záběru oba pásy pohybující se odlišnou rychlostí. Volba protichůdného pohybu pásů umožňuje otáčení na místě.
Dé šedesát jedničky mají tento systém řízení již ve standardu. Kabina s šestiúhelníkovým půdorysem a tónovanými skly chrání posádku před prachem díky vnitřnímu přetlaku a vzduchovým filtrům. Je posazena na promyšlených kapalinových tlumičích. Sedačka se dá pootočit o 15 stupňů doprava pro pohodlnější výhled vzad. Palubní přístroj informuje, dnes už téměř povinně, o stavu stroje a jeho potenciálních problémech. Komatsu má v dozerech poměrně silnou pozici a uvidíme, zda ji do budoucna díky inovované D61 ještě posílí a celé kategorii se tak třeba začne říkat „dé jednašedesátka“.
Autor: Ondřej Hájek
Foto: Archiv firmy
 

Nové

Cummins je vám stále k dispozici. Síť Karola Walczaka udržuje průmysl v regionu SEE v chodu

Zveřejněno 28.11. Společnost Cummins je celosvětově známá kvalitou a odolností svých motorů – mnohé z nich zůstávají v provozu i po desítkách let. Stejně jako u každého mechanického zařízení je pro jejich životnost klíčová pravidelná údržba, dodržování servisních… celý příspěvek

FINLAY 693+ SPALECK DUO v Pískovně Černovice

Zveřejněno 26.11. Dne 14. srpna jsme se za redakci Stavební technika zajeli podívat do Pískovny Černovice. Přivítal nás pan Ludvík Kadlec, který nám s hrdostí představil nejen samotnou pískovnu, ale i nový přírůstek do jejich flotily – dvousítný třídič FINLAY 693+… celý příspěvek

Jak připravit stavební techniku na zimu

Zveřejněno 25.11. Hlavní stavební sezóna je za námi – a teď přichází jedna z důležitých fází v životě stavební techniky: zima. Kdo podcení údržbu po sezóně, může být na jaře nepříjemně překvapen. Přinášíme vám proto přehled nejčastějších chyb a základní rady, jak… celý příspěvek