Zjisti výhody drtících a třídících lopat, drapáků a fréz MB Crusher
Dnes je 11.5. – svátek slaví Svatava

Pásová rýpadla CASE: prvotřídní výkony, japonská preciznost a emise Stage V

Zveřejněno: 6. 3. 2020

V segmentu středně těžkých a těžkých pásových rýpadel patří výrobce CASE k tradičním a osvědčeným veličinám. V hmotnostní kategorii od 13 do 80 tun najdeme v nabídce 13 základních modelů, a to včetně dvou kompaktních modelů SR s krátkou zádí. Kromě toho je možné objednat rýpadla s prodlouženým dosahem (Long Reach), výrobce plánuje také modernizaci speciálních překládkových rýpadel řady MH a SL s hydraulicky zdvíhanou kabinou.

Pásová rýpadla CASE jsou považována za výkladní skříň výrobce, ostatně svědčí o tom také celá řada světových ocenění za hospodárnost, technická řešení i za design

Pásová rýpadla CASE jsou považována za výkladní skříň výrobce, ostatně svědčí o tom také celá řada světových ocenění za hospodárnost, technická řešení i za design. Stroje se prosazují díky nízké spotřebě PHM – podíl na tom má „chytrá” a výkonná hydraulika, nová řada motorů (připravena na emisní normu Stage V) a také vysoká kvalita dílenského zpracování.

Výroba pásových rýpadel od hmotnosti 13 tun probíhá v současné době pouze v Japonsku, které je svým důrazem na kvalitu pověstné. Původní myšlenku postavit v Evropě výrobní halu CASE opustil, namísto toho budou na starém kontinentu velké skladovací haly. Toto řešení s předzásobenými evropskými sklady zajistí rychlé dodací lhůty zákazníkovi.

Vybrané modely pásových rýpadel CASE v kategorii 13 až 75 tun
Vybrané modely pásových rýpadel CASE v kategorii 13 až 75 tun

Kde ostatní skončí, CASE začíná...

Dlouholetý vývoj pásových rýpadel CASE přinesl řadu poznatků, jak optimálně konstruovat nejvíce namáhané části strojů. Pro maximální výkon při zdvihu je výložník a rameno rýpadel CASE opatřeno speciálními výztuhami, které snižují namáhání a zvyšují životnost stroje. K dispozici má zákazník široký výběr násad, u vybraných modelů pak včetně provedení Heavy Duty se zesíleným ocelovým plechem a s přídavnými výztuhami na spodní straně. V místech, kde dochází k velkému namáhání navíc použili konstruktéři vysoce otěruvzdorné plechy. Ani práce s hrubším materiálem tak rýpadla CASE nezastaví. Pro tvrdou práci je tu podvozek z robustních svařenců z vysokopevnostní oceli. Spodní rám má praktické zešikmení pro účely pohodlnějšího čištění podvozku od nánosů zeminy.

K dispozici má zákazník široký výběr násad, u vybraných modelů pak včetně provedení Heavy Duty se zesíleným ocelovým plechem a přídavnými výztuhami na spodní straně
K dispozici má zákazník široký výběr násad, u vybraných modelů pak včetně provedení Heavy Duty se zesíleným ocelovým plechem a přídavnými výztuhami na spodní straně

Vysoká přesnost a ovladatelnost

Ve všech fázích pracovního cyklu se může obsluha rýpadel spolehnout na osvědčený hydraulický systém (CIHS) s nastavitelným průtokem. Základním stavebním prvkem jsou elektronicky řízená čerpadla a zvětšený hlavní řídicí ventil. Průtoky lze dle prováděné práce nastavit z kabiny na LCD monitoru, nebo je lze jednorázově zvýšit funkcí Auto Power Boost, například při rozjezdu nebo spouštění výložníku. K dispozici jsou tři přednastavené výkonové módy.

Palivová hospodárnost

Jak už bylo řečeno výše, ekonomie provozu je při výrobě pásových rýpadel stěžejním úkolem konstruktérů. Provozní úspory jsou v pomyslném žebříčku argumentů na vysoce konkurenčním trhu vždy až na prvním místě. U strojů CASE se podařilo skloubit jednotlivé komponenty v jeden funkční celek a stroj se tak svému majiteli odvděčí nízkou spotřebou paliva, nízkými emisemi, ale také delší životností. Ta je mimochodem dána celou řadou chytrých funkcí, které zamezí nesprávnému a nehospodárnému zacházení se strojem. Pojďme se podívat podrobněji na některá použitá řešení.

Funkce elektronicky řízeného krouticího momentu snižuje zatížení hlavního čerpadla a přispívá k plynulosti prováděné práce, protože zabraňuje nečekanému propadu otáček motoru. Funkce Boom Economy Control, která zase ulevuje hydraulickému systému a tím pomáhá k optimalizaci spotřeby, se aktivuje při spouštění výložníku nebo při vyklápění lopaty. Za zmínku stojí i dvě další funkce (SWC / SSC), ta první se stará o řízení hydraulického výkonu při pohybu otoče, ta druhá se pak týká ovládání rozdělovače a zajišťuje optimální hydraulické průtoky při hloubení a svahování. Poslední dvě funkce (Auto Idle a Idle Shut Down) se týkají volnoněhu; první z nich sníží po pěti vteřinách nečinnosti ovládací páky otáčky motoru; ta druhá pak po stanovené době, kdy je stroj v nečinnosti, motor vypne. Obě tyto eko-funkce lze manuálně deaktivovat.

Na nízké spotřebě pohonných hmot se velkou měrou podílejí také elektronicky řízené motory s vícebodovým vstřikováním Common Rail. Motory jsou pro zajištění jeho rychlé odezvy při změnách zatížení vybaveny turbodmychadlem s proměnlivou geometrií lopatek. Požadavky na nízké emise řešil CASE kombinací SCR systému (močovina) a katalyzátorem DOC. Nově, kvůli emisní normě Stage V, instaluje výrobce nízko-údržbový DPF filtr pevných částic. Co se týče spotřeby AdBlue kapaliny, vykazují rýpadla CASE velmi slušných hodnot – podíl vůči PHM činí 2,5 až 3 %. Nádrž s AdBlue proto stačí doplňovat zhruba s každým desátým tankováním, což šetří obsluze drahocenný čas.

Dlouhá směna? V kabině CASE si ani nevšimnete...

Vysoká kvalita použitých materiálů a skvěle rozmístěné ovládací prvky – to jsou společné atributy všech kabin pásových rýpadel CASE. Strojníci kladně hodnotí naddimenzovaný prostor pro nohy a vzduchem odpruženou sedačkou s nebývale vysokým opěradlem, poskytující skvělou oporu při dlouhých směnách. Volitelně lze dovybavit sedačku polohovací funkcí a vyhříváním. Do standardní výbavy patří také LED monitor (178 mm) s moderně vypadajícím infotainmentem v češtině, rádio s přípojkou Bluetooth, prostorné úložné schránky, 12V zásuvka, držák mobilního telefonu, box s funkcí chlazení / vyhřívání, ale i takové užitečné detaily jako je například podložka na psaní. Velmi kladně je hodnocen také minimální hluk v kabině, čehož se podařilo dosáhnout použitím nových tlumicích materiálů.

Pásová rýpadla této hmotnostní kategorie bývají zpravidla nejvytíženějšími stroji ve flotilách a u takových se předpokládá rozsáhlá bezpečnostní výbava. Výrobce CASE namontoval zesílenou kabinu (ROPS/FOPS) a ve standardu ochrannou střešní mříž dle požadavků FOPS 2. Volitelně lze stroje dovybavit ochrannou čelní mříží, přídavnými LED světlomety pro práci za tmy nebo výstražným alarmem pro pojezdu na staveništi. Velká skla plus boční a zadní kamery s přenosem obrazu do kabiny pak zajistí výbornou viditelnost a orientaci obsluhy v prostoru. Perfektně řešený přístup k horní kapotě vede po robustních schůdcích s protiskluzovým povrchem s citlivě zakomponovaným bočním zábradlím. Kapota motoru se zdvihá pomocí dvou plynových podpěr a je v otevřené poloze jištěna dvěma mechanickými zarážkami.

Strojníci kladně hodnotí nadimenzovaný prostor pro nohy a vzduchem odpruženou sedačkou s nebývale vysokým opěradlem
Strojníci kladně hodnotí nadimenzovaný prostor pro nohy a vzduchem odpruženou sedačkou s nebývale vysokým opěradlem

Servis jako na drátkách...

Aby byla pravidelná údržba stroje co nejkratší a nejefektivnější, jsou filtry a plnicí otvory umístěny pospolu a navíc jsou dobře přístupné ze země. Pohodlné tankovaní zajistí čerpadlo s výkonem 100 l/min vybavené funkcí automatického vypnutí, takže se výrazně zkracují prostoje při dotankovávání stroje. Volitelně lze namontovat kontrolní výpusť pro odběr vzorků hydraulického a motorového oleje. S výjimkou čepů lopaty jsou všechna ostatní pouzdra pásových rypadel řady D vybavena systémem EMS (Extended Maintenance System), umožňující mazací interval prodloužit až na 1000 hodin.

Autor: Jan Rybář
Foto: CASE
 

Nové

Tahače T 180 A od 60. let do roku 1989 pohledem Radoslava Kolomého

Zveřejněno 10.5. V minulém článku jsme se zabývali prototypem jednonápravovým tahače T 180, který byl na konci šedesátých let nahrazen vylepšeným prototypem T 180 A. Jak ale dokumentují historické snímky, první tahač T 180 A byl vyroben už kolem roku 1959. celý příspěvek

Nevyhovuje vám výkon staršího stavebního stroje? Enginecopower má řešení

Zveřejněno 9.5. Možná, že tu situaci znáte. Máte ve své flotile stavební stroj, který už výkonově neodpovídá záměrům, pro který byl původně pořízen. Například kolový nakladač, se kterým jste dosud nakládali písek, potřebujete nyní přesunout do lomu na nakládku… celý příspěvek

EXPO Lesní lom 2021 opět na scéně

Zveřejněno 8.5. Veletrh EXPO, pořádaný Těžební unií, je mezinárodní demonstrační veletrh strojů a zařízení pro těžební průmysl, úpravnický průmysl a stavebnictví a je naprosto unikátní akcí svého druhu v České republice. Veletrh EXPO se uskuteční tentokrát v… celý příspěvek