Dnes je 4.4. – svátek slaví Ivana

Pásová rýpadla CASE: prvotřídní výkony, japonská preciznost a emise Stage V

Zveřejněno: 6. 3. 2020

V segmentu středně těžkých a těžkých pásových rýpadel patří výrobce CASE k tradičním a osvědčeným veličinám. V hmotnostní kategorii od 13 do 80 tun najdeme v nabídce 13 základních modelů, a to včetně dvou kompaktních modelů SR s krátkou zádí. Kromě toho je možné objednat rýpadla s prodlouženým dosahem (Long Reach), výrobce plánuje také modernizaci speciálních překládkových rýpadel řady MH a SL s hydraulicky zdvíhanou kabinou.

Pásová rýpadla CASE jsou považována za výkladní skříň výrobce, ostatně svědčí o tom také celá řada světových ocenění za hospodárnost, technická řešení i za design
Přidat na Seznam.cz Přidat na Google News

Pásová rýpadla CASE jsou považována za výkladní skříň výrobce, ostatně svědčí o tom také celá řada světových ocenění za hospodárnost, technická řešení i za design. Stroje se prosazují díky nízké spotřebě PHM – podíl na tom má „chytrá” a výkonná hydraulika, nová řada motorů (připravena na emisní normu Stage V) a také vysoká kvalita dílenského zpracování.

Výroba pásových rýpadel od hmotnosti 13 tun probíhá v současné době pouze v Japonsku, které je svým důrazem na kvalitu pověstné. Původní myšlenku postavit v Evropě výrobní halu CASE opustil, namísto toho budou na starém kontinentu velké skladovací haly. Toto řešení s předzásobenými evropskými sklady zajistí rychlé dodací lhůty zákazníkovi.

Vybrané modely pásových rýpadel CASE v kategorii 13 až 75 tun
Vybrané modely pásových rýpadel CASE v kategorii 13 až 75 tun

Kde ostatní skončí, CASE začíná...

Dlouholetý vývoj pásových rýpadel CASE přinesl řadu poznatků, jak optimálně konstruovat nejvíce namáhané části strojů. Pro maximální výkon při zdvihu je výložník a rameno rýpadel CASE opatřeno speciálními výztuhami, které snižují namáhání a zvyšují životnost stroje. K dispozici má zákazník široký výběr násad, u vybraných modelů pak včetně provedení Heavy Duty se zesíleným ocelovým plechem a s přídavnými výztuhami na spodní straně. V místech, kde dochází k velkému namáhání navíc použili konstruktéři vysoce otěruvzdorné plechy. Ani práce s hrubším materiálem tak rýpadla CASE nezastaví. Pro tvrdou práci je tu podvozek z robustních svařenců z vysokopevnostní oceli. Spodní rám má praktické zešikmení pro účely pohodlnějšího čištění podvozku od nánosů zeminy.

K dispozici má zákazník široký výběr násad, u vybraných modelů pak včetně provedení Heavy Duty se zesíleným ocelovým plechem a přídavnými výztuhami na spodní straně
K dispozici má zákazník široký výběr násad, u vybraných modelů pak včetně provedení Heavy Duty se zesíleným ocelovým plechem a přídavnými výztuhami na spodní straně

Vysoká přesnost a ovladatelnost

Ve všech fázích pracovního cyklu se může obsluha rýpadel spolehnout na osvědčený hydraulický systém (CIHS) s nastavitelným průtokem. Základním stavebním prvkem jsou elektronicky řízená čerpadla a zvětšený hlavní řídicí ventil. Průtoky lze dle prováděné práce nastavit z kabiny na LCD monitoru, nebo je lze jednorázově zvýšit funkcí Auto Power Boost, například při rozjezdu nebo spouštění výložníku. K dispozici jsou tři přednastavené výkonové módy.

Palivová hospodárnost

Jak už bylo řečeno výše, ekonomie provozu je při výrobě pásových rýpadel stěžejním úkolem konstruktérů. Provozní úspory jsou v pomyslném žebříčku argumentů na vysoce konkurenčním trhu vždy až na prvním místě. U strojů CASE se podařilo skloubit jednotlivé komponenty v jeden funkční celek a stroj se tak svému majiteli odvděčí nízkou spotřebou paliva, nízkými emisemi, ale také delší životností. Ta je mimochodem dána celou řadou chytrých funkcí, které zamezí nesprávnému a nehospodárnému zacházení se strojem. Pojďme se podívat podrobněji na některá použitá řešení.

Funkce elektronicky řízeného krouticího momentu snižuje zatížení hlavního čerpadla a přispívá k plynulosti prováděné práce, protože zabraňuje nečekanému propadu otáček motoru. Funkce Boom Economy Control, která zase ulevuje hydraulickému systému a tím pomáhá k optimalizaci spotřeby, se aktivuje při spouštění výložníku nebo při vyklápění lopaty. Za zmínku stojí i dvě další funkce (SWC / SSC), ta první se stará o řízení hydraulického výkonu při pohybu otoče, ta druhá se pak týká ovládání rozdělovače a zajišťuje optimální hydraulické průtoky při hloubení a svahování. Poslední dvě funkce (Auto Idle a Idle Shut Down) se týkají volnoněhu; první z nich sníží po pěti vteřinách nečinnosti ovládací páky otáčky motoru; ta druhá pak po stanovené době, kdy je stroj v nečinnosti, motor vypne. Obě tyto eko-funkce lze manuálně deaktivovat.

Na nízké spotřebě pohonných hmot se velkou měrou podílejí také elektronicky řízené motory s vícebodovým vstřikováním Common Rail. Motory jsou pro zajištění jeho rychlé odezvy při změnách zatížení vybaveny turbodmychadlem s proměnlivou geometrií lopatek. Požadavky na nízké emise řešil CASE kombinací SCR systému (močovina) a katalyzátorem DOC. Nově, kvůli emisní normě Stage V, instaluje výrobce nízko-údržbový DPF filtr pevných částic. Co se týče spotřeby AdBlue kapaliny, vykazují rýpadla CASE velmi slušných hodnot – podíl vůči PHM činí 2,5 až 3 %. Nádrž s AdBlue proto stačí doplňovat zhruba s každým desátým tankováním, což šetří obsluze drahocenný čas.

Dlouhá směna? V kabině CASE si ani nevšimnete...

Vysoká kvalita použitých materiálů a skvěle rozmístěné ovládací prvky – to jsou společné atributy všech kabin pásových rýpadel CASE. Strojníci kladně hodnotí naddimenzovaný prostor pro nohy a vzduchem odpruženou sedačkou s nebývale vysokým opěradlem, poskytující skvělou oporu při dlouhých směnách. Volitelně lze dovybavit sedačku polohovací funkcí a vyhříváním. Do standardní výbavy patří také LED monitor (178 mm) s moderně vypadajícím infotainmentem v češtině, rádio s přípojkou Bluetooth, prostorné úložné schránky, 12V zásuvka, držák mobilního telefonu, box s funkcí chlazení / vyhřívání, ale i takové užitečné detaily jako je například podložka na psaní. Velmi kladně je hodnocen také minimální hluk v kabině, čehož se podařilo dosáhnout použitím nových tlumicích materiálů.

Pásová rýpadla této hmotnostní kategorie bývají zpravidla nejvytíženějšími stroji ve flotilách a u takových se předpokládá rozsáhlá bezpečnostní výbava. Výrobce CASE namontoval zesílenou kabinu (ROPS/FOPS) a ve standardu ochrannou střešní mříž dle požadavků FOPS 2. Volitelně lze stroje dovybavit ochrannou čelní mříží, přídavnými LED světlomety pro práci za tmy nebo výstražným alarmem pro pojezdu na staveništi. Velká skla plus boční a zadní kamery s přenosem obrazu do kabiny pak zajistí výbornou viditelnost a orientaci obsluhy v prostoru. Perfektně řešený přístup k horní kapotě vede po robustních schůdcích s protiskluzovým povrchem s citlivě zakomponovaným bočním zábradlím. Kapota motoru se zdvihá pomocí dvou plynových podpěr a je v otevřené poloze jištěna dvěma mechanickými zarážkami.

Strojníci kladně hodnotí nadimenzovaný prostor pro nohy a vzduchem odpruženou sedačkou s nebývale vysokým opěradlem
Strojníci kladně hodnotí nadimenzovaný prostor pro nohy a vzduchem odpruženou sedačkou s nebývale vysokým opěradlem

Servis jako na drátkách...

Aby byla pravidelná údržba stroje co nejkratší a nejefektivnější, jsou filtry a plnicí otvory umístěny pospolu a navíc jsou dobře přístupné ze země. Pohodlné tankovaní zajistí čerpadlo s výkonem 100 l/min vybavené funkcí automatického vypnutí, takže se výrazně zkracují prostoje při dotankovávání stroje. Volitelně lze namontovat kontrolní výpusť pro odběr vzorků hydraulického a motorového oleje. S výjimkou čepů lopaty jsou všechna ostatní pouzdra pásových rypadel řady D vybavena systémem EMS (Extended Maintenance System), umožňující mazací interval prodloužit až na 1000 hodin.

Autor: Jan Rybář
Foto: CASE

Tématické tagy

Oborové členění

Nové

Silný fešák je tu. Pásové rýpadlo Hidromek LC 310 nové generace H4 dorazilo do Česka

Zveřejněno 30.3. Dvaatřicetitunové pásové rýpadlo LC310, které v těchto dnech dorazilo do České republiky, je žhavou novinkou tureckého výrobce stavebních strojů Hidromek. Nový bagr LC310 pokračuje ve šlépějích svých úspěšných modelových předchůdců. Podle prvních… jít na článek

Speciální datum pro speciální událost: Noční demolice mostu na D1 u Humpolce

Zveřejněno 25.3. Píše se 29. únor 2020 a před početnou flotilou těžkých strojů stojí důležitý úkol. Má se během několika hodin zbourat další most přes dálnici D1. Vše musí šlapat, neboť termíny jsou jasně dány. Podaří se? jít na článek

Z historie automobilky Walter: Americká vynalézavost, zakázková výroba a krásné unikáty pro vojáky a hasiče

Zveřejněno 23.3. Automobily a zařízení pro odklízení sněhu se staly po celý další čas trvání firmy Walter jejím stěžejním produktem. Vozy byly opět stavěny jako jednotlivé zakázkové kusy, každý přesně dle individuálního přání zákazníka. Walter vyráběl ale i hasičské… jít na článek