Profibagr.cz - Náhradní díly pro stavební a zemědělskou techniku
Dnes je 3.5. – svátek slaví Alexej

Originální nebo zaměnitelný?

Zveřejněno: 12. 10. 2007

Náhradní díl, pochopitelně. Dříve či později – při koupi opotřebeného stroje, po uplynutí záruční doby, po vypršení servisní smlouvy – vyvstane toto „dilema“ před každým majitelem, šéfem mechanizace, zásobovaní, nákupu atp. Jak rozhodnout o zdroji potřebných dílů? Řešením jsou samozřejmě původní značkové díly. Totožnou kvalitu, ale za méně, nabízejí také zaměnitelné díly.

Týká se to jak dílů, které jsou snadno opotřebitelné, zejména zubů lžic a lopat a břitů radlic, a spotřebního materiálu jako jsou oleje, filtry, apod. tak i dalších dílů, které potřebujeme sice pravidelně, ale v daleko delším intervalu, jako jsou např. podvozkové díly. A konečně i náhradních dílů nepravidelné potřeby.

Jak se „rodí” díly pro značkové stroje

Současná strojírenská výroba již dávno není proces, kdy se pod jednou značkou a na jednom místě odehraje vše od zpracování prvotních surovin po balení konečného výrobku. Nejmarkantnější to je u rychloobrátkového spotřebního materiálu: Nikdo netrpí iluzí, že každý výrobce stavebních strojů vlastní i rafinerii, ve které dle vlastních receptur produkuje nezaměnitelné a nenahraditelné oleje. Rovněž je málo pravděpodobné, že vyrábí vlastní šrouby a matice či provozuje papírny na materiál filtračních vložek a filtrů, atd. Obdobná situace je i u lití a kování zubů a břitů, kde se mezi specializovanými výrobci již vyprofilovaly prémiové značky na kvalitativní i cenové úrovni zcela srovnatelné s produkty nabízenými samotnými výrobci strojů.

Snad jen náhled uživatelů pásových strojů na podvozkové díly se zdá mírně ustrnulý. U „obutí” pásových strojů se přeci nabízí zřejmá analogie s „obutím” automobilů. Na trhu osobních i nákladních automobilů žije plejáda výrobců pneumatik a málokterý majitel automobilu řeší výměnu pneumatik u prodejce vozu. Obdobně, i když v menším počtu, existují výrobci „obutí” pro pásové stroje, jejichž produkce mnohdy kvalitou nikterak nezaostává za značkou. V mnoha případech zaostávat ani nemůže, protože nezávislý výrobce vyrábí podvozkové díly ze stejného materiálu, stejnými postupy, na stejném vybavení jak pro sebe pod vlastní značkou, tak pro některého nebo některé výrobce strojů. Podobně automobilky používají pro prvotní vybavení pneumatiky některého světového výrobce, v tomto případě již přímo pod značkou výrobce pneu, nikoliv výrobce automobilu.

Pro rozhodování nad ostatními díly – elektrovýstrojí, čerpadly, díly motorů, pohonů a náhonů, atd. – je dobré si uvědomit, že i zde platí obdobné způsoby. Příkladem je asi nejznámější průmyslový obor, výroba automobilů. Zde vrcholí trend, který se se zpožděním uplatňuje i ve výrobě jiných strojů, včetně stavebních: výrobce stroj vyvíjí a konstruuje, ponechává si výrobu rozhodujících komponent a uzlů a konečnou montáž, zatímco menší či větší část součástek nakupuje od specializovaných výrobců. Ti mohou být soustředěni v blízkosti areálu výrobce, ale mohou vyrábět i jinde, často i v jiné zemi nebo na jiném kontinentu. Koncentrace a specializace na úzký segment výrobků spolu s podstatně vyšším objemem výroby a prodeje pochopitelně poskytuje mnohem více prostředků pro výzkum a vývoj v užší specializaci a tak zaručuje nejvyšší možnou konstrukční a kvalitativní úroveň těchto výrobků.

Značkové a zaměnitelné díly

Úzce specializovaní výrobci, kromě některých výjimek – patentová ochrana, dohoda s omezeným počtem odběratelů, apod. – nejsou v prodeji svých výrobků nijak omezeni a jsou nejčastěji zdrojem kvalitativně zcela srovnatelných „neznačkových” nebo „zaměnitelných” dílů. Nižší cena takových dílů neodráží jejich nižší kvalitu, ale jen fakt, že zde není nabízena extra přidaná hodnota za „značku” a především jistota okamžité dodávky v řádu desítek hodin po objednání, což je pro „značkový” servis základem.

Samozřejmě, že když je třeba co nejrychleji zprovoznit porouchaný stroj, je rozhodnutí pro značkový díl logické a často jediné možné. Zvlášť, pokud tím zabezpečíme daleko větší výnos nebo zabráníme ztrátě, např. za zapůjčení náhradního stroje či z důvodu penalizace za zpoždění zakázky.

Ne vždy je nutné dodání dílů nejpozději včera. Zejména posezónní opravy, přípravy a úpravy strojů lze v mnoha případech naplánovat s předstihem, který poskytne prostor pro porovnání nabídek potřebných dílů z více zdrojů. Je dost času na co nejekonomičtější rozhodnutí a včasné objednání s termínem dodání, který směřuje k plánované údržbě a opravám.

Kde hledat zaměnitelné díly

Při rozhodování o nákupu dílů se nelze omezit jen na cenové kritérium. Prvořadá je vždy požadovaná kvalita, která zaručí bezchybnou funkci dílu, opraveného komponentu a tím i celého stroje. Dobrým vodítkem při hledání vhodného výrobce dílů bývá skutečnost, zda jde o výše uvedeného specialistu, který dodává některému z renomovaných výrobců strojů.

Tak jako v automobilovém průmyslu, i ve výrobě částí a komponentů pro stavební stroje lze zaznamenat expanzi asijských výrobců. Poté, co se na špičku v designu a kvalitě vypracovaly japonské firmy, následují je nyní firmy z Jižní Koreje a Taiwanu. V blízké budoucnosti to jistě budou čínští a indičtí výrobci.

Naše firma STAS se specializuje právě na hledávání takovýchto výrobců a dodavatelů. V Česku zastupujeme německou firmu Linser Industrie Service GmbH, která je evropským distributorem produktů řady nejvýznamnějších firem z tohoto oboru v Jižní Koreji. Sami jsme již našli a nadále hledáme další partnery a dodavatele v Asii, Evropě a USA s cílem co nejvíce rozšířit nabídku kvalitních a dostupných dílů pro stavební stroje českých uživatelů.

Autor: Jaroslav Svatuška
Foto: Archiv firmy STAS
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

Profesionální světlo pro profesionální práci

Zveřejněno 25.4. Investice do kvalitních přídavných světlometů se v podobě zvýšené produktivity a efektivity práce mnohonásobně vrátí. Při setmění se práce nemusí nutně zastavit a v klidu lze dodržovat termíny 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. celý příspěvek

Variantné modulárne riešenia kompaktného nakladača Valet 150 a jeho prídavných zariadení

Zveřejněno 3.4. Kompaktný nakladač Valet 150 vznikol v rámci vývojového projektu na Ústave automobilového inžinierstva a konštruovania Strojníckej fakulty Slovenskej Technickej Univerzity v Bratislave. Postupne vznikali variantné riešenia tohto mobilného pracovného… celý příspěvek

Těžba v arizonských dolech bude automatizovaná

Zveřejněno 1.4. Ve významné arizonské těžební lokalitě Bagdád bude předán celý proces těžby dálkově řízeným strojům. Klíčovým prvkem inovace je systém Cat MineStar Command for Hauling, který přináší zásadní změny v oblasti bezpečnosti, produktivity i efektivity. celý příspěvek