Profibagr.cz - Náhradní díly pro stavební a zemědělskou techniku
Dnes je 3.5. – svátek slaví Alexej

Obnovitelná energie pohání dopravní prostředky

Zveřejněno: 17. 10. 2006

Energetická náročnost budovy souvisí jednak s provozem, ale i s výstavbou. Přeprava a manipulace stavebních materiálů, stejně jako surovin na jejich výrobu, má významný podíl na jejich energetické náročnosti. Jaké jsou možnosti využití alternativních a obnovitelných zdrojů energie v dopravě, co pro to dělají vlády členských zemí EU a další otázky. Tomuto tématu se věnovala 1. Mezinárodní konference RT&E 2006 - „Silniční doprava a životní prostředí“.

1. Mezinárodní konference RT&E 2006

V rámci doprovodného programu Veletrhu AUTOTEC 2006 uspořádala společnost EXPERTIA, o.p.s. 1. Mezinárodní konferenci RT&E 2006. Konference se zúčastnili zástupci takřka všech českých vysokých škol a univerzit, které se problematikou alternativních pohonů zabývají, stejně jako výrobci a uživatelé zdrojů alternativní či obnovitelné energie. Celkem se přihlásilo 28 organizací z ČR i zahraničí. Konference byla určena nejen odborníkům z oblasti výzkumu a vývoje, ale i pracovníkům odpovědným za silniční dopravu, výrobcům automobilů i pohonných hmot a zájemcům z řad široké veřejnosti. Neúčast zástupců oslovených ministerstev, kterých se tato problematika přímo týká, byla poněkud zarážející.

Historie biopaliv v ČR

Už po první světové válce se v ČR vyráběly a prodávaly lihobenzinové směsi. Ropnému benzinu konkurovala směs 50 % etanolu, 30 % benzenu a 20 % benzinu, vyráběná pod obchodním názvem Dynakol, až do roku 1932. Od roku 1926 do roku 1936 bylo v Československu zavedeno ze zákona povinné přidávání 20% etanolu do benzinu. Lihobenzinová paliva se udržela do začátku padesátých let dvacátého století.

Po čtyřiceti letech dotuje stát od roku 1992 tzv. Oleoprogram, zaměřený na podporu výroby a užití metylesterů řepkových olejů (MEŘO). Ceny řepkového semene byly dotovány částkou 4 688Kč za tunu, MEŘO bylo osvobozeno od spotřební daně a zařazeno do nižší sazby DPH (5 %, do 2003). Od roku 1999 se v ČR vyrábělo a prodávalo mezi 170 až 260 tisíci tun směsné motorové nafty (min. 30 % MEŘO), tzn. cca 1,4 % celkové spotřeby pohonných hmot (v roce 2000 činil podíl bionafty 2,33 %, ten v roce 2005 poklesl na 1,37 %). Zvýšení DPH na 19 % a zrušení dotace na výrobu MEŘO (se vstupem do EU) způsobilo, že směsná nafta prakticky zmizela z trhu. Do té doby bylo na program podpory bionafty vynaloženo více než 16 mld. Kč. Výroba MEŘO se nezastavila, kapacita je cca 200 tis. tun, produkce se vyváží do SRN (90 %).

Řepka olejka se pěstuje na 10 % plochy orné půdy2 (267 160 ha), cukrovka technická 2,5 %, celkem zaujímají technické plodiny 15,6 % orné půdy. Do roku 1980 bylo pro pěstování řepky olejky využíváno méně než 50 000 ha, vrchol byl v roce 1998, kdy bylo oseto 350 000 ha orné půdy.

Současnost biopaliv v ČR

Od poloviny roku 2005 vyráběla společnost PARAMO směsnou motorovou naftu ve zkušebním provozu a může začít průmyslově vyrábět motorovou naftu s max. 5 % přídavkem MEŘO. BENZINA nabízí směsnou naftu u cca padesáti čerpacích stanic, zájem je vzhledem k ceně malý. V dubnu 2006 zahájila provozní pokusy s výrobou bio-ETBE Česká rafinérská. Společnost ČEPRO zahájila pokus mísení bioetanolu a MEŘO s fosilními palivy na jednom ze svých terminálů.

Při jasných legislativních podmínkách lze očekávat zahájení mísení biopaliv v roce 2007 u společností Česká rafinérská i ČEPRO.

Český normalizační institut zahájil řízení k vydání české technické normy pro směs E85 (až 85% bioetanolu) a revizi národních příloh, které se palivových směsí obsahujících biopaliva týkají.

Ekonomika mísení biopaliv

Mísení biopaliv do fosilních paliv vyžaduje investice výrobců i distributorů pohonných hmot. Např. celkové náklady České rafinérské představují cca 483 mil. Kč a ČEPRA cca 940 mil. Kč. Vláda ČR vydala Usnesení vlády č. 1370 ze dne 19. října 2005, o doplnění finančních zdrojů společnosti ČEPRO, a.s., aby byl zvýšen základní kapitál ČEPRA o 3 mld. Kč, a to peněžitým vkladem jediného akcionáře, tj. Fondu národního majetku České republiky. Tyto jsou určeny pro investiční výdaje na rekonstrukci a modernizaci produktovodní sítě a skladovacích kapacit. Investice do mísících zařízení byly souhrnně vyčísleny na 1,7 mld. Kč.

Cena bioetanolu produkovaného v nově vybudovaných lihovarech se předpokládá ve výši 16 - 18 Kč za litr, to je více než současná výrobní cena klasického benzinu. Cena MEŘO se odhaduje na 20 - 22 Kč na litr, tedy takřka dvojnásobek výrobní ceny motorové nafty. Zatím je garantována pouze kompenzace pro použití max. 5% MEŘO v motorové naftě, a to formou vratky spotřební daně s účinností od 1. ledna 2007 (zákon 217/2005 Sb.). Směsná motorová nafta má oproti klasické motorové naftě (spotřební daň 9 950 Kč za 1 000 litrů) nižší sazbu daně (6 866 Kč za 1 000 litrů). Navíc je použití MEŘO dotováno částkou 6 750 Kč za tunu.

Nejbližší budoucnost biopaliv v ČR

Míra použití biopaliv závisí na jejich ceně. Základním srovnávacím kritériem je světová cena fosilních paliv. Do hry vstupuje řada vlivů: investiční a provozní náklady spojené s mísením biopaliv do fosilních paliv (spotřeba energií, dopravné, údržba, osobní náklady nových pracovníků, náklady na změnu mísicích receptur), podpora v legislativním rámci (Směrnice 2003/96/ES) - osvobození biosložek od spotřební daně, výrobní náklady. Ty závisí na ceně surovin a jejich zpracování, opět bude mít vliv legislativní podpora. Energetická politika vlády ČR, resp. energetická politika ČEZu, ohledně stanovení cen elektrické energie, přispěje významnou měrou k vyšším výrobním nákladům, tedy i k vyššímu objemu dotací.

Co konečného spotřebitele přiměje k používání biopaliv, je cenový rozdíl oproti fosilním palivům, případně bude určitý podíl biosložek přimícháván standardně. Petrolejářům je lhostejný způsob podpory biopaliv, ani nemusí být, rozhodující je jednotný přístup v rámci EU. Ekonomickou efektivitu všech zúčastněných na výrobě a distribuci biopaliv zvýší nárůst sazeb spotřební daně a cen fosilních paliv. Spotřebitel si tedy možnost pohánět vozidlo biopalivem zaplatí ze své kapsy a ještě zbudou mnohamiliardové částky. Nařízení vlády č. 66 ze dne 2. února 2005 stanovuje minimální výrobní kvóty ve výši 2 mil. hektolitrů pro bioetanol a 200 tis. tun pro MEŘO ročně v období 2007 až 2012. To je podle zástupců petrolejářského průmyslu nereálné a vytváří to nerovnocenné podmínky na trhu (minimální výrobní kvóty jsou v rozporu s vyhláškou č. 229/2004 Sb. a normou ČSN EN 228 a ČSN EN 590). Současně se připravuje novela, která stanoví minimální podíl biosložek ve výši 4 % objemových.


Přirozená potřeba versus dotační prostředí

Vzdálená budoucnost biopaliv

Ačkoli jsou biosložky směsných paliv získávány z obnovitelných zdrojů, jejich vysoká energetická náročnost na výrobu (pěstování, přeprava, vlastní výroba paliv, distribuce) snižuje jejich dlouhodobou perspektivu při hledání alternativy k fosilním zdrojům. Řešením není ani používání zemního plynu. Větší šanci má vodík, ale i výroba a distribuce vodíku je energeticky náročná. Řešením je získávání energie pro výrobu vodíku z obnovitelných zdrojů, jako je sluneční energie, energie větru, přílivu a odlivu apod.

Závěr

Biopaliva mají velký politický a ekonomický význam, jako ostatní formy energie. Zájmem všech článků produkčního, distribučního a legislativního řetězce, podílejícího se na zásobování energiemi, je udržet spotřebu energií. Při miliardách litrů pohonných hmot, které jsou každoročně spotřebovávány, a absenci majetkových přiznání státních úředníků a volených zástupců lidu lze předpokládat nové aféry typu BIOLÍH. Cena pohonných hmot (energií obecně) ovlivňuje tvorbu ceny dalších produktů, v příp. stavebnictví cenu stavebních materiálů a práce, celkově tedy zvedá náklady na výstavbu i rekonstrukce. Vzniká tak prostor pro další dotační programy, které přinesou bohatým ještě větší bohatství. Stát díky většímu objemu peněz z nepřímých daní může dělat okázalou rádoby sociální politiku.

O tom, kdy a jakým způsobem se budou obnovitelné zdroje energií využívat, rozhodnou právě ti, kteří profitují ze spotřeby energií. Bohužel v tomto případě je úroveň myšlení v EU stejná jako v ČR.




1 Čerpáno ze sborníku příspěvků přednesených na 1. Mezinárodní konference RT&E 2006
2 Orná půda zaujímá 75 % zemědělské půdy
Autor: Ing. Petr Volf
Foto: Archiv firmy
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

ZANDT cargo představil inovace na veletrhu MAWEV 2024

Zveřejněno 3.5. Na veletrhu MAWEV, který se konal v první polovině dubna v Rakousku, představila firma ZANDT cargo hned osm exponátů. Na výstavní ploše 400 m² byly k vidění přívěsy a návěsy pro těžké náklady, zemní práce, likvidaci a manipulaci s materiálem. celý příspěvek

Profesionální světlo pro profesionální práci

Zveřejněno 25.4. Investice do kvalitních přídavných světlometů se v podobě zvýšené produktivity a efektivity práce mnohonásobně vrátí. Při setmění se práce nemusí nutně zastavit a v klidu lze dodržovat termíny 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. celý příspěvek

Variantné modulárne riešenia kompaktného nakladača Valet 150 a jeho prídavných zariadení

Zveřejněno 3.4. Kompaktný nakladač Valet 150 vznikol v rámci vývojového projektu na Ústave automobilového inžinierstva a konštruovania Strojníckej fakulty Slovenskej Technickej Univerzity v Bratislave. Postupne vznikali variantné riešenia tohto mobilného pracovného… celý příspěvek