TECHBUD - Generální zástupce John Deere Power Systems
Dnes je 16.10. – svátek slaví Havel

Nový koncept luxusní kabiny SCANIA

Zveřejněno: 15. 3. 2003

V polovině prosince 2002 měla ve společnosti SCANIA Czech Republic, spol. s r.o., v Chrášťanech u Prahy českou premiéru nová a ojedinělá koncepce prodloužené luxusní kabiny Scania eXc. Ta bude instalována především na tahače, s kterými dopravní společnosti hodlají uskutečnit náročnou mezinárodní nákladní přepravu mezi kontinenty. Řidiči, kteří budou nuceni trávit dlouhou dobu na trasách dlouhých i přes 12 000 km, logicky vyžadují patřičný komfort, vysokou úroveň pohodlí, funkčnosti i bezpečnosti současně. A to je ten pravý důvod, proč společnost SCANIA představila v druhé polovině loňského roku v zahraničí a v prosinci i v České republice novou koncepci nákladního vozu s prodlouženou kabinou Scania eXc (extended cab). Ta byla navržena ve spolupráci oddělení designu a ergonomiky Scania.



Na základě praktických zkušeností řidičů a konzultacích s nimi navázali na modulový systém spací kabiny Topline, kterou prodloužili o 130 cm. Díky tomu tak získává řidič výjimečně prostorný a pohodlný interiér. Celková délka podvozku tahače odpovídá vozu Scania T 4×2.
Nové řešení kabiny však nebylo jednoduchou záležitostí. „Současná délková omezení a krátké kabiny jsou hlavní překážkou pro zlepšení komfortu a vybavení kabiny řidiče. Délky kabin jsou nepřímo podmíněny zákonnými normami, je nutné zohlednit manévrovatelnost vozidla. Cílem společnosti Scania bylo vytvořit koncepci kabiny, která zajistí posádce kvalitní odpočinek a regeneraci sil na vyšší úrovni, což se pochopitelně projeví i v pozitivním vlivu na bezpečnost provozu,“ uvádí Johan Lundén, vedoucí celého projektu a specialista na ergonomii, a dodává: „nový koncept kabiny Scania eXc jistě poskytne inspiraci pro další inovace. Jsme velmi zvědaví, jaké reakce vzbudí u našich klientů.“

Kabina pro práci i odpočinek
Projekt kabiny vychází ze standardní kabiny Scania R-cab, v níž jsou ovládací prvky řidiči pohotově po ruce. Ten se do obytné, prodloužené části kabiny dostane po odsunutí sedadla a sklopením volantu. Kabina má zvýšenou střechu, dvojité zasklení oken, sklápěcí schůdky, spojlery, vytápění je řešeno jako nezávislé na chodu motoru. Vstup do vozidla zabezpečuje systém VPS. Odpružení kabiny je dvoubodové, vzduchové, kožená sedadla s integrovanými bezpečnostními pásy jsou vzduchově odpružena. Výška interiéru je 230 cm.
Interiér kabiny je vybaven křeslem se skládacím stolkem, lůžkem o rozměrech 90×200 cm, které se nemusí skládat,
zásuvkami na věci osobní potřeby a ložní prádlo. Pro případného hosta na přespání slouží standardní 90 cm široké odklápěcí lůžko Topline nad čelním sklem kabiny. Kuchyně nepostrádá mikrovlnnou troubu, lednici, kávovar, umývadlo s tekoucí vodou a přihrádkami pro kuchyňské nádobí. Po náročné, odřízené trase si řidič může odpočinout s DVD přehrávačem nebo při televizi, která je výklopná. Nechybí tu ani satelitní navigační systém a přístup na internet.
Osvětlení zajišťují hlavní světla ve stropě kabiny a bodová světla, umístěná na dalších místech. Jako zdroje elektrické energie lze použít přídavné generátorové jednotky. Kabina je vybavena dodatečnou izolací pro maximální zamezení vlivu nepříznivých povětrnostních podmínek. Zavazadlový prostor je tvořen uzamykatelnými skříňkami po stranách kabiny, skříňka za řidičem slouží pro nářadí a odpad. Dobře vyřešena byla její přístupnost jak z kabiny, tak z vnějšku. Cennosti si řidič uloží do sejfu, pevně zabudovaného do kabiny.
V Praze byla kabina Scania eXc instalována na třínápravovém tahači třídy L pro mezikontinentální přepravu - Scania R164LA6×2NA 580.
Autor: Karel Kurka
Foto: Autor a archiv Scania Czech Republic, s.r.o.
 

Nové

Nová výbavová sada pro kolové nakladače Develon DL-7 pracující v segmentu zpracování odpadu a recyklace

Zveřejněno 29.9. Značka Develon představila novou aktualizovanou sadu výbavy pro populární řadu kolových nakladačů DL-7 využívaných v provozech zpracování odpadu a recyklace. Je navržena tak, aby obsluze pomáhala bezpečně pracovat v těchto náročných a nebezpečných… celý příspěvek

Kde to všechno začalo aneb Jak se zrodil první Lokotrack

Zveřejněno 27.9. Inovace často začíná jiskrou inspirace, ale k tomu, aby se tato jiskra proměnila v něco revolučního, jsou zapotřebí odvážné myšlenky a odhodlaní lidé. Příběh vzniku Lokotracku není jiný – je to vyprávění o vizi, tvrdé práci a odhodlání naslouchat… celý příspěvek

Nové trendy ve zhodnocení nejen stavebních odpadů

Zveřejněno 25.9. Technologie pro zpracování stavebních odpadů, sutí, zeminy, kompostů a dalších materiálů dnes nabízí mnoho společností. Přesto, abychom například z vybouraných cihel získali opravdu kvalitní surovinu vhodnou pro výrobu betonu, je nutné pečlivě… celý příspěvek