NorWit: Oficiální zastoupení pro stavební stroje Sunward
Dnes je 12.7. – svátek slaví Bořek

Nový koncept luxusní kabiny SCANIA

Zveřejněno: 15. 3. 2003

V polovině prosince 2002 měla ve společnosti SCANIA Czech Republic, spol. s r.o., v Chrášťanech u Prahy českou premiéru nová a ojedinělá koncepce prodloužené luxusní kabiny Scania eXc. Ta bude instalována především na tahače, s kterými dopravní společnosti hodlají uskutečnit náročnou mezinárodní nákladní přepravu mezi kontinenty. Řidiči, kteří budou nuceni trávit dlouhou dobu na trasách dlouhých i přes 12 000 km, logicky vyžadují patřičný komfort, vysokou úroveň pohodlí, funkčnosti i bezpečnosti současně. A to je ten pravý důvod, proč společnost SCANIA představila v druhé polovině loňského roku v zahraničí a v prosinci i v České republice novou koncepci nákladního vozu s prodlouženou kabinou Scania eXc (extended cab). Ta byla navržena ve spolupráci oddělení designu a ergonomiky Scania.



Na základě praktických zkušeností řidičů a konzultacích s nimi navázali na modulový systém spací kabiny Topline, kterou prodloužili o 130 cm. Díky tomu tak získává řidič výjimečně prostorný a pohodlný interiér. Celková délka podvozku tahače odpovídá vozu Scania T 4×2.
Nové řešení kabiny však nebylo jednoduchou záležitostí. „Současná délková omezení a krátké kabiny jsou hlavní překážkou pro zlepšení komfortu a vybavení kabiny řidiče. Délky kabin jsou nepřímo podmíněny zákonnými normami, je nutné zohlednit manévrovatelnost vozidla. Cílem společnosti Scania bylo vytvořit koncepci kabiny, která zajistí posádce kvalitní odpočinek a regeneraci sil na vyšší úrovni, což se pochopitelně projeví i v pozitivním vlivu na bezpečnost provozu,“ uvádí Johan Lundén, vedoucí celého projektu a specialista na ergonomii, a dodává: „nový koncept kabiny Scania eXc jistě poskytne inspiraci pro další inovace. Jsme velmi zvědaví, jaké reakce vzbudí u našich klientů.“

Kabina pro práci i odpočinek
Projekt kabiny vychází ze standardní kabiny Scania R-cab, v níž jsou ovládací prvky řidiči pohotově po ruce. Ten se do obytné, prodloužené části kabiny dostane po odsunutí sedadla a sklopením volantu. Kabina má zvýšenou střechu, dvojité zasklení oken, sklápěcí schůdky, spojlery, vytápění je řešeno jako nezávislé na chodu motoru. Vstup do vozidla zabezpečuje systém VPS. Odpružení kabiny je dvoubodové, vzduchové, kožená sedadla s integrovanými bezpečnostními pásy jsou vzduchově odpružena. Výška interiéru je 230 cm.
Interiér kabiny je vybaven křeslem se skládacím stolkem, lůžkem o rozměrech 90×200 cm, které se nemusí skládat,
zásuvkami na věci osobní potřeby a ložní prádlo. Pro případného hosta na přespání slouží standardní 90 cm široké odklápěcí lůžko Topline nad čelním sklem kabiny. Kuchyně nepostrádá mikrovlnnou troubu, lednici, kávovar, umývadlo s tekoucí vodou a přihrádkami pro kuchyňské nádobí. Po náročné, odřízené trase si řidič může odpočinout s DVD přehrávačem nebo při televizi, která je výklopná. Nechybí tu ani satelitní navigační systém a přístup na internet.
Osvětlení zajišťují hlavní světla ve stropě kabiny a bodová světla, umístěná na dalších místech. Jako zdroje elektrické energie lze použít přídavné generátorové jednotky. Kabina je vybavena dodatečnou izolací pro maximální zamezení vlivu nepříznivých povětrnostních podmínek. Zavazadlový prostor je tvořen uzamykatelnými skříňkami po stranách kabiny, skříňka za řidičem slouží pro nářadí a odpad. Dobře vyřešena byla její přístupnost jak z kabiny, tak z vnějšku. Cennosti si řidič uloží do sejfu, pevně zabudovaného do kabiny.
V Praze byla kabina Scania eXc instalována na třínápravovém tahači třídy L pro mezikontinentální přepravu - Scania R164LA6×2NA 580.
Autor: Karel Kurka
Foto: Autor a archiv Scania Czech Republic, s.r.o.
 

Nové

Komatsu ve středu zájmu na Bauma 2025

Zveřejněno 11.7. Jak jsme již psali v minulém čísle, Komatsu se na veletrhu Bauma plánovalo představit ve velkém. Plány se staly skutečností. Společnost vystavovala hned 34 strojů a prezentovala se jak v hale C6, tak na venkovní ploše, kde probíhala pravidelná Demo… celý příspěvek

BU Power Systems a Perkins na veletrhu Bauma 2025

Zveřejněno 9.7. BU Power Systems spolu s firmou Perkins zaujaly návštěvníky veletrhu Bauma 2025 svým moderním stánkem a řadou novinek zaměřených na vyšší efektivitu, flexibilitu a ekologii strojů. Hlavním tahákem byla aktuální řada motorů Perkins 2600. celý příspěvek

Stavební nákladní vozidla Scania: Pevné základy pro úspěšné stavby

Zveřejněno 7.7. Nákladní doprava tvoří pilíř každé stavební činnosti. Stavební podniky a organizace se v tomto ohledu mohou spolehnout na výkonná, robustní a hospodárná nákladní vozidla Scania dodávaná v rozmanitých variantách pro všechny myslitelné úkoly ve… celý příspěvek