Nový elektrický vysokozdvižný zakládací a vychystávací vozík typu EKX 410 (stručně kombi-vozík) se používá výhradně v úzkých uličkách. Může se využít jak při naskladňování a vyskladňování celých palet nebo gitterboxů, tak i pro vychystávání jednotlivých druhů zboží.
Skladová navigace
Uvedením typu EKX 410 na trh má uživatel „malého” kombi-vozíku nyní možnost využít skladovou navigaci v plném rozsahu. Vozík je nyní schopen – stejně jako od roku 2008 jeho „velký bratr”, typ EKX 513-515 – komunikovat se zákaznicky specifickými systémy pro správu skladu. Informace ze systému správy skladu se dostávají přes logistické rozhraní do řídicího systému vysokozdvižného vozíku pro úzké uličky.
Vozík dostává od systému správy skladu příkazy pro naskladňování, vyskladňování nebo vychystávání, které obsluha jen potvrzuje. Řidič vjede do uličky, ve které se zboží skladuje. V uličce začíná poloautomatické najetí vozíku na požadovanou skladovou pozici. „Na požadovanou regálovou pozici najede vozík po povolení uživatelem nejkratší cestou, optimální rychlostí a s nejnižší spotřebou energie,” vysvětluje Sebastian Riedmaier, vedoucí produktového managementu skladových a systémových vozíků Jungheinrich. „Zkušenosti z minulých let ukazují, že využitím skladové navigace se může překládací výkon zvýšit až o 25 %”.
Příslib do budoucna
Modulární koncepce platformy Jungheinrich s různými možnostmi konfigurace se osvědčuje již mnoho let. Kombi-vozík se dokáže velmi dobře přizpůsobit aktuálním i budoucím požadavkům. Inteligentní management vozíku s řízením certifikovaným institutem TÜV a systémem CAN-Bus nabízí celou řadu nových bezpečnostních opatření a vytváří prostor pro budoucí požadavky.
U typu EKX 410 se jedná o zakládací vozík s nosností do 1 000 kg. Vozík dnes dosahuje výšek zdvihu přes devět metrů a díky technice střídavého proudu umožňuje vysoké překládací výkony ve skladech s úzkými uličkami. Podle použití může mít vozík různé výkonové vybavení a dosáhnout tak špičkových hodnot ve třídě 48 V.
Ergonomie a komfort
Při vývoji vysokozdvižných vozíků a skladové techniky u Jungheinrichu tvoří ergonomie a komfort vždy společnou jednotku. Vstup do kabiny obsluhy je nízký a velkoryse dimenzovaný. Velmi nízké vedení otáčení a posuvu a panoramatické zdvihové zařízení umožňují řidiči vynikající výhled na vozovku a náklad. Pocit pohody pro řidiče zajišťuje odpružené, nastavitelné a sklopné komfortní sedadlo, které může být na přání vybaveno topením a opěrkou bederní páteře.
Koncepce ovládání zajišťuje vyšší komfort a bezpečnost řidiče vozíku. Uprostřed pracoviště je umístěn elektricky stavitelný ovládací panel, který obsahuje jako centrální řídicí a informační jednotka mnoho inovačních výkonných funkcí a vlastností. Přes přístupový kód může obsluha vyvolat individuálně přizpůsobené jízdní programy. Bezkontaktní snímače registrují dotyk obsluhy a předávají tyto informace dál do palubního počítače. Řízení pojezdu a hydrauliky se provádí osvědčeným pohybem palce.
Velký výkon, nízká spotřeba
Díky technice střídavého proudu 48 V třetí generace disponuje vozík velkým překládacím výkonem a dynamickým průběhem pohybů při nízké spotřebě energie. Vysoké točivé momenty zajišťují efektivní zrychlení vozíku, rychlý zdvih a dynamické vedlejší pohyby.
Regenerativní brzdění vozíku a spouštění nákladu zajišťuje dokonce „dvojitou” rekuperaci energie během provozu kombi-vozíku. To umožňuje výrazně delší doby používání vozíku na jedno nabití baterie. V běžném provozu dosahuje kombi-vozík Jungheinrich doby použití dvě až šest směn. Navíc se uplatňuje také aktivní řízení energie a baterií, které optimalizuje energetické toky podle aktuálního případu použití a zamezuje tak vzniku špiček spotřeby energie. Kromě delší životnosti má technika střídavého proudu také nižší náklady na údržbu.