NorWit: Oficiální zastoupení pro stavební stroje Sunward
Dnes je 30.6. – svátek slaví Šárka

Nový kolový nakladač Volvo L180G

Zveřejněno: 30. 10. 2011

V Bratčicích u Brna uspořádala společnost Volvo Stavební stroje Czech s.r.o. předváděcí akci, na které si zájemci mohli vyzkoušet nový kolový nakladač Volvo L180G. Nakladač je součástí nové G série kolových nakladačů, která splňuje nejnovější emisní normy. Představeny byli taktéž vlastnosti a inovace nových motorů a nakladačů série G.

První norma Tier 1, řešící snižování emisí, vešla v platnost v roce 1996. Od letošního ledna pak začínají platit pro stroje s výkonem nad 130 kW normy Tier 4 (USA) resp. Stupeň IIIB (EU) předepisují snížení emisí pevných částic o 90 %. Budoucí normy počítají ještě s 50% redukcí NOx.

Motory řady G

Zatímco předchozí úrovně emisí Tier 3 (Stupěň IIIA) bylo možno splnit relativně jednoduchou změnou konstrukce motoru, nové normy vyžadují doplnění pohonné jednotky o studenou recirkulaci výfukových plynů a filtr pevných částic anebo o systém využívající roztok močoviny (AdBlue). Společnost Volvo se rozhodla pro první možnost, neboť ta nenutí provozovatele strojů doplňovat a skladovat kromě nafty ještě močovinu.

Kolový nakladač VOLVO L180G
Kolový nakladač VOLVO L180G

Motory řady G tak byly doplněny o systém EGR, který zajišťuje přisávání části ochlazených výfukových spalin zpět do sání, čímž je dosaženo nižších teplot při spalování a tím i podlimitní produkce oxidů dusíku (NOx). Vedlejším efektem spalování nafty při nižší teplotě je však produkce sazí, které je nutné zachytit a odstranit ve filtru pevných částic. Vzniklé saze jsou tedy zachytávány ve filtru a přibližně jednou za 8 hodin je nutné jej vypálit, na což je strojník upozorněn. Následná regenerace trvá přibližně průměru 40 minut a stroj může po tuto dobu normálně a bez omezení pracovat. Regeneraci lze v případě potřeby (blížící se konec směny atd.) samozřejmě odložit.

To však nebyly jediné inovace. Nové motory Volvo jsou lehčí, byl u nich zvýšen zdvihový objem a dostaly vstřikovací jednotky vstřikující palivo pod tlakem 2500 bar. Konstrukce trysky a vysoký vstřikovací tlak umožňuje tzv. atomizaci paliva, díky tomu je palivo lépe rozprášené a rovnoměrněji hoří. Podstatnou změnou je také použití vodou chlazeného turbodmychadla s proměnlivou geometrií lopatek (VTG) dávajícího motoru velký krouticí moment již v nízkých otáčkách. Vše je řízeno novou a rychlejší řídicí jednotkou.

Motorový prostor nakladače je dobře přístupný
Motorový prostor nakladače je dobře přístupný

Volvo G série

Nakladače série G přicházejí postupně od nejtěžších verzí. V současné době jsou k dispozici modely L220G, L180G a L150G. Připravují se L120G a L110G.

Detailní pohled na filtr pevných částic
Detailní pohled na filtr pevných částic

Konstrukce

Kromě nového motoru byla inovována také konstrukce stroje, která je celkově tužší a u níž byl upraven tvar protizávaží vzadu. Nový design však i přes více místa potřebného pro motor (díky filtru pevných částic) poskytuje stále výborný výhled strojníka dozadu a umožňuje snadnější přístup do motorového prostoru. Změněno bylo také umístění zásobníku pro centrální mazací systém a realizovány další drobnější úpravy týkající se umístění schránky na nářadí, nádobky ostřikovačů, odpojovače baterie atd.

Upravené protizávaží na zádi nakladače
Upravené protizávaží na zádi nakladače

Hydraulika

Stroje dostaly novou vylepšenou hydrauliku, která poskytuje vyšší vylamovací sílu a rychlejší odezvu při řízení. Taktéž došlo ke zmenšení počtu otáček volantu. Při manipulování na malém prostoru strojníci jistě ocení možnost odpojit převodovku a přesunout tak všechen výkon do hydraulického systému. Celý výkon motoru je pak k dispozici pouze pro hydraulický systém.

Zásobník centrálního mazacího systému je nově umístěn nad
předním kolem. Pod nejvyšší stupačkou je vidět též schránka
na nářadí
Zásobník centrálního mazacího systému je nově umístěn nad předním kolem. Pod nejvyšší stupačkou je vidět též schránka na nářadí

Asistenční systémy

Při změnu směru jízdy z vpřed do vzad nebo naopak disponují nakladače systémem „Reverse by braking” díky kterému si stroj sám dobrzdí, přeřadí a rozjede se opačným směrem, což zrychluje práci a zvyšuje životnost převodovky. Ve standardu jsou již stroje vybaveny tzv. „Eco pedálem”, který nutí strojníka používat ekonomický rozsah otáček motoru, další sešlápnutí pedálu a tím i provoz motoru ve vysokých otáčkách, lze až při vyvinutí většího tlaku na plynový pedál a překonání odporu v poslední třetině chodu pedálu.

Práci se zdvihovými rameny a lopatou zpříjemňují stavitelné koncové dorazy ramen a úhlu zaklopení lopaty. Dorazy jsou stavitelné pomocí tlačítka v kabině a není nutné již kabinu opouštět a nastavovat čidla vně stroje.

Kabina nakladače poskytuje strojníkovy dobrý výhled
Kabina nakladače poskytuje strojníkovy dobrý výhled

Ekonomika provozu

Díky spoustě vylepšení je u nakladačů Volvo G série minimálně zachovaná spotřeba PHM potřebná k vykonání stejné práce stroji série F, což je vzhledem k faktu, že má motor kvůli nové emisní normě větší spotřebu důvod k ocenění.

Autor: Jiří Hejhálek
Foto: Věra Machková
 

Nové

Develon na veletrhu Bauma 2025 představil novou řadu „-9“ pásových rypadel

Zveřejněno 27.6. Jak už jsme zmínili v minulém čísle Stavební techniky, Develon se na veletrhu Bauma zaměřil na inovace a hlavním tahákem se stala nová modelová řada pásových rypadel s označením „-9“. Pásové rypadlo DX230LC-9 o provozní hmotnosti 23 tun bylo… celý příspěvek

Veletrh Bauma 2025: fakta a dojmy

Zveřejněno 26.6. Letošní veletrh Bauma 2025, který se konal od 7. do 13. dubna na mnichovském výstavišti, se opět stal impozantním, a to jak s pohledu statistiky, tak také z pohledu a názorů vystavovatelů a návštěvníků. A protože jsme byli – coby novináři – jeho… celý příspěvek

Mercedes-Benz Special Trucks přináší revoluci do komunální techniky

Zveřejněno 24.6. Mercedes-Benz Special Trucks se v plné síle představuje na veletrhu Demopark 2025 v německém Eisenachu. Návštěvníci se mohou těšit na více než 20 vozidel Unimog s výměnným nářadím, ale i na výkonný Mercedes-Benz Arocs a elektrický eActros 400 – vše… celý příspěvek