NorWit: Oficiální zastoupení pro stavební stroje Sunward
Dnes je 29.6. – svátek slaví Petr , Pavel

Nové způsoby přemísťování zeminy

Zveřejněno: 14. 2. 2014

Skupina Průmyslového designu Caterpillar založená ve městě Peoria, Illinois, existuje již více než padesát let a skládá se z týmu vysoce kvalifikovaných, zkušených designerů, kteří poskytují širokou nabídku služeb v oblasti průmyslového designu – od neustálého vývoje stávajících typových řad až po kreativní myšlenky a návrhy.

Skupina slučuje technické aspekty designu se vzhledem stroje a je schopna se rychle přeorientovat z práce na jednotlivých strojích na vytvoření „rodiny” strojů se společnou, charakteristickou identitou značky Caterpillar.

Gary Bryant, manažer skupiny Průmyslového designu Caterpillar
Gary Bryant, manažer skupiny Průmyslového designu Caterpillar

Nový projekt

V roce 2004 byl Gary Bryant, manažer skupiny Průmyslového designu Caterpillar, pověřen představit firemní radě Global Brand Identity Council svůj nejnovější projekt. Nazval jej „Breaking New Ground” a jednalo se o ukázku, jak by mohly stroje Cat vypadat v letech 2014 a 2020. Po skončení jeho prezentace nastala chvíle nepříjemného ticha. Až nakonec promluvil Stu Levenick, prezident společnosti Caterpillar a předseda rady Global Brand Identity Council: „Gary,” řekl, „tak dlouho čekat nemůžeme. Tyto nové návrhy designu musíme rychle uplatnit.” Tím byl stanoven prioritní cíl skupiny.

„Stroje Cat považujeme za prodloužení lidské ruky.“

Gary vysvětluje: „Zabýváme se vším možným, od návrhu nového přepínače až po vytvoření celého vnějšího vzhledu stroje. Lidé mají často tendenci považovat nás za stylisty, avšak ve skutečnosti spojujeme umění se strojírenstvím. A nikdy se neobracíme na externí designové poradce, takže veškerá naše práce odráží kulturní a společenské hodnoty značky Caterpillar.

Rovněž zdůrazňuje cílevědomost při provádění veškeré činnosti: „Ať už pracujeme na současných modelech nebo se díváme do budoucnosti, náš úkol je jednoduchý – vyrábět produktivnější stroje vyžadující nižší náklady. Pokud se zákazníkům líbí i náš design, tím lépe, ale není to náš hlavní cíl. A obvykle ani jejich.

Koncept damperu 777X spojuje vysokou užitečnou nosnost s nadměrnými koly pro zajištění stability při vyšších rychlostech na nerovném terénu
Koncept damperu 777X spojuje vysokou užitečnou nosnost s nadměrnými koly pro zajištění stability při vyšších rychlostech na nerovném terénu

Komplexní zákaznická zkušenost

Práce na stávajících modelech zabírá skupině asi 85 % jejího času a 15 % je věnováno dlouhodobým myšlenkám. Pochopitelně je to právě těch 15 %, jež si kvůli futuristickým designovým návrhům získává zvláštní pozornost. Avšak na principech a zásadách skupiny se při tvorbě konceptů, jako je například dampr (viz obr.), nic nemění.

Bezpečnost, kvalita a produktivita jsou stále na prvním místě,” říká Gary. „Proto náš koncept 777X spojuje vysokou užitečnou nosnost s nadměrnými koly pro zajištění stability při vyšších rychlostech na nerovném terénu. Řídicí informace lze přenášet přes satelit, takže budeme moci obsluhovat stroje způsobem, který překračuje hranice lidské představivosti.

A tím nemyslím jen stroje, ale mluvím o komplexní zákaznické zkušenosti. Stroj Cat musí být uzpůsoben tak, aby v něm budoucí obsluha aktivně chtěla strávit osm až deset hodin denně. Zkrátka to pro ni musí být zážitek, který si bude užívat.

Tento koncept pásového dozeru D8X zaujme nejen plně integrovaným pohonem, ale také možností volby dálkového ovládání nebo posuvné kabiny pro optimální bezpečnost a viditelnost
Tento koncept pásového dozeru D8X zaujme nejen plně integrovaným pohonem, ale také možností volby dálkového ovládání nebo posuvné kabiny pro optimální bezpečnost a viditelnost

Řízení strojů na dálku

A jak toho dosáhnout? Kdoví, možná že v budoucnu nebudeme přemísťovat zeminu mechanickou lopatou, ale například pomocí zvukových vln. Je to možné? V současné době samozřejmě nikoliv, ale zažité metody se budou měnit. A právě skupina Průmyslového designu Caterpillar chce pomoci ukázat ostatním cestu vpřed.

A proto není k dispozici žádná kabina řidiče. Vždyť nic neposkytuje obsluze větší bezpečnost než řízení na dálku.

Gary rovněž poukazuje na skutečnost, že používaná technologie je dnes již z větší části k dispozici. „V zásadě musíme vytvářet koncepty, o kterých víme, že je lze vyrobit,” říká. „Přitom se díváme o dvě generace strojů dopředu, což představuje asi 18 let. Z tohoto důvodu je klíčové, aby vše, co vyrobíme, bylo i skutečně funkční.

Činnost skupiny se však nevztahuje jen na jednoduché vytváření konceptů nových verzí stávajících strojů, ale sahá mnohem dále. K jejím stěžejním úkolům patří vymyšlení a posouzení zcela nových způsobů řízení celého procesu přemísťování zeminy.

Jak postupujeme čím dál více vpřed,” říká Gary, „mění se rozhraní lidé/stroje. Dálkové ovládání by nám mohlo umožnit obsluhovat více strojů současně.

¹) Připraveno na základě podkladů z magazínu HEAVEN, vydávaného spol. Phoenix-Zeppelin
Foto: Archiv firmy
 

Nové

Develon na veletrhu Bauma 2025 představil novou řadu „-9“ pásových rypadel

Zveřejněno 27.6. Jak už jsme zmínili v minulém čísle Stavební techniky, Develon se na veletrhu Bauma zaměřil na inovace a hlavním tahákem se stala nová modelová řada pásových rypadel s označením „-9“. Pásové rypadlo DX230LC-9 o provozní hmotnosti 23 tun bylo… celý příspěvek

Veletrh Bauma 2025: fakta a dojmy

Zveřejněno 26.6. Letošní veletrh Bauma 2025, který se konal od 7. do 13. dubna na mnichovském výstavišti, se opět stal impozantním, a to jak s pohledu statistiky, tak také z pohledu a názorů vystavovatelů a návštěvníků. A protože jsme byli – coby novináři – jeho… celý příspěvek

Mercedes-Benz Special Trucks přináší revoluci do komunální techniky

Zveřejněno 24.6. Mercedes-Benz Special Trucks se v plné síle představuje na veletrhu Demopark 2025 v německém Eisenachu. Návštěvníci se mohou těšit na více než 20 vozidel Unimog s výměnným nářadím, ale i na výkonný Mercedes-Benz Arocs a elektrický eActros 400 – vše… celý příspěvek