e-shop RENOMAG
Dnes je 15.12. – svátek slaví Radana , Radan

Nové unikátní rýpadlo pro německý křídový důl je hotovo

Zveřejněno: 29. 11. 2014

První z dvojice kolesových rýpadel pro kontinuální těžbu křídy v severoněmeckém lomu je hotovo. Pro společnost NOEN, která stroj s označením K100.1 navrhla a vyprojektovala, je unikátní v tom, že je tím nejmenším ze strojů, jenž nabízí. Navíc se jedná o vůbec první stroj této vývojové řady.

Kompaktní kolesové rýpadlo K100.1 je navrženo pro specifické podmínky křídového dolu, jehož složení hornin je převážně tvořeno křídou s vrstvami pazourku. Materiál je těžen korečky kolesa, které je poháněno pomocí elektromechanického pohonu. Odebíraný materiál od kolesa putuje po dopravním páse přes kolesový výložník na nakládací výložník, odtud pokračuje dále na následnou dálkovou pásovou dopravu.

Celý stroj stojí na housenicovém podvozku, který je schopen se otočit o 360°, a je poháněn hydraulickými pohony. Zvedací systém pro kolesový výložník, stejně jako pro nakládací výložník, je poháněný též hydraulicky. Rýpadlo má centrální mazací systém a může být transportováno jako celek bez nutnosti větší demontáže jednotlivých komponent.

Tab. 1: Hlavní technické parametry stroje K100.1

Celková hmotnost:cca 71 t
Teoretická výkonnost stroje:120 t/h
Min./Max. okolní teplota:−20/+35 °C
Těžený materiál:křída CaCO3
Znečištění:vrstvy pazourku
Soudržnost:126 kN/m2
Modul pevnosti:100 MN/m2
Měrná hmotnost rostlého materiálu:2 400 kg/m3
Měrná hmotnost nakypřeného materiálu:1 600 kg/m3
Výstupní velikost zrna:0 až 300 mm
Max. vlhkost těžené zeminy:5 až 25 %
Šířka pásu:800 mm
Vstupní napětí:400 V
Výška bloku:6 m
Šířka bloku:8 m
Průměr kolesa:4 100 mm
Typ pohonu kolesa:elektromechanický
Výkon pohonu kolesa:90 kW
Objem korečku:100 dm3
Délka kolesového výložníku:6 000 mm
Délka nakládacího výložníku:11 000 mm
Minimální výška výsypové svodky:1 500 mm
Maximální výška výsypové svodky:4 000 mm
Maximální pracovní sklon:1:20
Maximální transportní sklon:1:10
Maximální rychlost větru při práci:20 m/s

Významná zakázka

Do povrchového dolu v severním Německu dodá společnost NOEN celkem dvě shodná kolesová rýpadla. Druhé by mělo být hotovo na začátku roku 2015. Jedná se o významnou zakázku, na kterou Česká republika čekala tři desítky let. Společnost NOEN ji získala ve standardním výběrovém řízení za účasti široké mezinárodní konkurence, její finanční objem dosahuje několik desítek miliónů korun.

Rozhodující byla cena a schopnosti našich inženýrů. Projekční způsobilost pro stavbu kolesového rýpadla řadí NOEN mezi úzkou skupinu několika firem na světě,” uvedla tisková mluvčí společnosti NOEN Kateřina Rosová s tím, že Česká republika vyvezla podobné zařízení naposledy v osmdesátých letech minulého století. Samotnou výrobu strojů mají na starost firmy spadajících do holdingu NOEN (Elektroprim Koutník, SEA) a také společnost Teplická strojírna.

Společnost NOEN vyrostla výhradně na českém trhu a poslední dva roky intenzivně investuje do rozvoje zahraničního obchodu. Projekt těchto dvou kolesových rýpadel je prvním uzavřeným kontraktem na dodávku finálního výrobku na zahraniční trh. Doposud společnost v zahraničí prodávala pouze inženýrské hodiny.

O společnosti

NOEN, a.s. působí na českém i zahraničním trhu již přes patnáct let. NOEN, a.s. je česká firma s vlastním vývojem a odbornou znalostí pro vývoj a dodání na klíč technologického zařízení pro kontinuální povrchovou těžbu a dálkovou pásovou dopravu velkých objemů sypkých materiálů. Akciová společnost NOEN zaměstnává tým více než 100 vysoce odborných pracovníků, projektantů a konstruktérů s dlouholetou praxí. Během svého působení se NOEN, a.s. stala hlavním partnerem Severočeských dolů, a.s. Mezi další významné společnosti, se kterými spolupracuje, patří ČEZ, a.s., Mostecká uhelná společnost a.s., Sokolovská uhelná a.s. a ŠKODA PRAHA Invest s r.o.

Autor: Ing. Eliška Sobotková
Foto: Archiv firmy
 

Nové

Poslední jízda? Naopak. Pásové rypadlo Liebherr R 901 z roku 1968 se vrátilo na scénu

Zveřejněno 11.12. Na staveništi v regionu Münsterland se nedávno odehrál výjimečný moment: vedle sebe se tam potkala dvě pásová rypadla Liebherr, která dělí více než půl století technického vývoje. Na jedné straně pečlivě zrenovovaný Liebherr R 901 z roku 1968… celý příspěvek

Praktická všestrannost příslušenství MB Crusher

Zveřejněno 5.12. Letní období na mnoha místech světa přineslo nejen dlouhé dny a příznivé počasí, ale také časté odstávky při náročných stavebních projektech. Příslušenství MB Crusher však našlo využití i během těchto horkých letních dnů. Díky své robustní… celý příspěvek

KH-KIPPER: Světoznámá značka made in Europe

Zveřejněno 3.12. Vozidla s nástavbami KH-KIPPER vozí materiály nezbytné při výstavbě silnic, staví energetické sítě, přepravují komunální odpad, zemědělské plodiny, stroje na podvalníkách. Často ve skutečně sparťanských podmínkách. Obrovská prašnost, nepřetržité… celý příspěvek