Původní, před lety používaný způsob úklidu sněhové vrstvy z povrchů dálnic a rychlostních silnic, při kterém byly používány vpředu čelně nesené klasické zajištěné sněhové pluhy o celkových délkách cca 3,5 m až 5 m, je dnes již prakticky překonán.

Klasické zajištěné sněhové pluhy
Důvodem je neustálý rozvoj dálniční sítě, rozšiřování počtu jízdních pruhů na dálnicích v oblastech velkých městských a průmyslových aglomerací na straně jedné a nárůst počtu křížení, sjezdů, nadjezdů na dálničních tazích a městských okruzích na straně druhé. To vše pak samozřejmě mimo základní požadavek maximálně efektivního využití použitých podvozků a samotných pracovních výměnných zařízení.

Pluh s teleskopickým vysunutím pravé části sněhové radlice
Tandemy sněhových pluhů
Z tohoto důvodu se před přibližně 15 až 20 lety začaly zejména na dálničních tazích Německa, Rakouska a Francie objevovat modifikace použití tandemu sněhových pluhů na jednom vozidle.


Tandem sněhových pluhů na jednom vozidle
To znamená, vpředu nesené klasické zajištěné sněhové pluhy o délkách asi 4 až 5 m a z boku vozidla na speciální přípojné desce montované boční sněhové pluhy o délkách cca 2,7 až 3,8 m.

Použití tohoto tandemového uspořádání řešilo zejména úklid jednoho jízdního a zároveň druhého odstavného pruhu současně na jedno projetí vozidla, eventuálně úklid dvou jízdních pruhů. Významně tedy přispělo k efektivnosti úklidu hlavních tahů dálnic a rychlostních komunikacích.
Přineslo však také poznání, že toto řešení není vždy ideální z hlediska bezpečnosti provozu soupravy za špatné viditelnosti a ve stále více narůstající hustotě provozu vozidel. To bylo markantní zejména v posledním desetiletí, kdy došlo, dá se říci, k raketovému nárůstu rozvoje dopravy na dálnicích celé Evropy.

Sněhový pluh s plynule přestavitelnou šířkou
Specializované firmy na výrobu zařízení pro zimní údržbu zahájily hledání dalšího možného nového řešení a brzy se ukázalo, že skutečně ani řešení pomocí tandemu sněhových pluhů není konečné a jediné.
Teleskopické sněhové pluhy
To prokázal další vývoj vedený technickou kanceláří firmy Assaloni, která přišla s aplikací teleskopického sněhového pluhu. Zpočátku byl používán princip roztažení sněhového pluhu z délky cca 4 m na celkovou délku 5 m teleskopickým vysunutím levé, později pravé části sněhového pluhu.

Celkový pohled na složený pluh teleskopicky vysouvaný na obě strany
V posledních dvou letech byl pak testován v Rakousku a Itálii systém umožňující oboustranné vysunutí segmentů sněhového pluhu, tedy princip, při kterém sněhový pluh může pracovat s celkovou délkou plynule přestavitelnou ze 4 m až na 6,6 m.
Díky již patnácti leté spolupráci firmy MTM Tech, s.r.o. s firmou Assaloni byly výsledky vývoje nové generace pluhů rychle aplikovány i v České republice a na Slovensku. Při hustém sněžení na dálnicích naší dálniční sítě a nově i rychlostních silnicích jižní Moravy a Moravskoslezského kraje lze již běžně potkat vozidla údržby vybavená touto technikou.
V současné době jsou zde užívány zatím sněhové pluhy roztahované teleskopicky vpravo nebo vlevo. Firma MTM Tech, s.r.o. věří, že v návaznosti na rozvoj obnovy vozového parku bude v budoucnu možné představit na našem trhu i sněhové pluhy s možností teleskopického rozšiřování jak vlevo, tak vpravo. Tento typ pluhu vyžaduje vozidla se zvýšenou únosností přední nápravy.