Profibagr.cz - Náhradní díly pro stavební a zemědělskou techniku
Dnes je 27.4. – svátek slaví Jaroslav

Nové stavební řady nákladních vozidel vhodné pro dopravu betonu

Zveřejněno: 31. 3. 2014

Zcela modernizované podvozky stavebních řad všech významných evropských výrobců s motory Euro 6 v lehčí verzi nejen pro domíchávače betonu, ale také např. pro přepravu obalovaných směsí, nabízejí všichni výrobci trucků.

Převážně v průběhu roku 2013 všichni „velcí hráči” na českém trhu, včetně posledního domácího výrobce nákladních vozidel, nekompromisně modernizovali svůj výrobní program. Základem jsou nové motory plnící limity Euro 6, vesměs za použití obou již odzkoušených systémů SCR (selektivní katalytická redukce výfukových plynů za pomoci aditiva AdBlue) a EGR (recirkulace výfukových plynů) doplněných o částicový filtr (PDF). A když nový motor, tak obvykle také nová generace převodovek, pokud možno automatizovaných s módem off-road,dnes již ve standardu dodávaných nejen pro silniční, ale také pro stavební řady. K novému hnacímu řetězci pak nesmí chybět robustní, ale co do hmotnosti tak optimalizovaný, tj. lehčí podvozek, kde hlavní částí je rám vyrobený z kvalitní pevnostní oceli (ať už svařovaný nebo šroubovaný), čímž se ušetřily potřebné kilogramy na celkové hmotnosti. A teď už k jednotlivým značkám a modelům. Nejžádanějšími podvozky – co do pohonu – jsou konfigurace 6×4 a 8×4, které bez problémů zvládají i lehčí terén a jsou ekonomičtější v provozu na běžných vozovkách.

DAF Trucks

Nizozemská automobilka pro potřebu stavebního sektoru modernizovala jak lehkou řadu LF, tak řadu CF. Co do celkové hmotnosti i s ohledem na rozměry a průchodnost lehkým terénem je ideálním podvozkem pro domíchávače betonových směsí, pump na beton či jako nosič nástavby pro obalované směsi řada CF, která disponuje jak konfigurací podvozku 6×4, 6×6 či 8×4, tak i dostatečnou variabilitou rozvorů. S celkovou hmotností nad 21 tun pak zcela jistě vyhovují i velkoobjemových domíchávačům betonu. Co do výkonu motoru sice jsou v nabídce agregáty s parametry 210 až 375 kW resp. 1200 až 2500 Nm, ale pro tento specifický typ dopravy jsou nejvíce žádány motory s výkonem do cca 360 koní.

IVECO

Pro potřebu stavebního sektoru je italským výrobcem určen Trakker, který vyniká svou robustností, výkonem motoru a komfortem a zaručuje vysokou spolehlivost a produktivitu. Má zesílenou kabinu Active Day (AD) – plně dostačující svým prostorem pro podvozky na domíchávače betonů apod. – širokou paletu výkonných motorů Cursor Euro 6, samočinnou převodovku EuroTronic, dekompresní motorovou brzdu i dostatečně robustní podvozek. V neposlední řadě jsou v nabídce i této dopravní specifikaci odpovídající konfigurace podvozku. K těm nejžádanějším patří 6×6, 6×4 a 8×4.

MAN

Pro montáž nástavby pro přepravu obalovaných směsí, beton pumpy či domíchávače betonu je z několika řad v nabídce německého výrobce MAN nejvhodnější podvozek MAN TGS. Jednak má dostatečnou užitečnou hmotnost (18 až 41 tun), konfigurace pohonu 6×6 i 8×4 je v běžné sériové nabídce (konfigurace 8×6 resp. 8×8 je pro tento účel minimálně využívána).

Samozřejmostí je nabídka výkonově odpovídajících motorů Euro 6 v kombinaci s automatizovanou převodovkou TipMatic Off-road, jejíž strategie a rychlost řazení převodových stupňů odpovídá podmínkám provozu i na stavbě na nezpevněných komunikacích.

MAN TGX
MAN TGX

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz dokončil kompletně obnovu svých řad nákladních vozidel. Tak se v jeho nabídce vedle dobře známých modelů Actros, Atego a Zetros objevil nově model Arocs, který je vyloženě zaměřen na dopravu ve stavebnictví. K dispozici má šestnáct verzí kapalinou chlazených přeplňovaných vznětových řadových šestiválců o výkonu od 175 kW do 460 kW.

Standardní převodovkou je samočinná soustava PowerShift třetí generace. A nechybí ani výběr konfigurací podvozku, od u nás nejčastěji žádaných 6×6 či 8×4 až po 9×4/4 (ty jsou oblíbené např. na německém trhu).

Mercedes-Benz Arocs 8×4
Mercedes-Benz Arocs 8×4

Renault Trucks

Francouzská automobilka využívající hnací řetězec vyráběný ve spolupráci s Volvo Trucks v průběhu jednoho roku představila kompletní novou výrobní řadu nákladních vozidel. Do stavebního sektoru je určena řada C resp. těžší K. Ale pro specifiku provozu podvozků s domíchávači betonu či pro montáž nástavby na převoz obalovaných směsí bude plně vyhovovat lehčí – nikoliv však méně robustní – podvozek řady C Xload

S motorem o výkonu 430 koní, s automatizovanou převodovkou Optidriver a denní dvoumístnou kabinou s konfigurací podvozku 8×4. Ale jsou k dispozici i podvozky 6×4 či 6×6 a samozřejmě několik rozvorů. Všechny nabízené mory plní limity Euro 6.

Renault C 430 8×4
Renault C 430 8×4

Scania

Švédská značka pro stavební provoz připravila řadu s označení Off-road, která je určena jak pro kombinovaný provoz (příkladem budiž právě domíchávače betonu) či nasazení v těžším terénu. Nabízené spektrum motorů od 169 kW až po 536 kW, automatizovaná převodovka Opricruise, kvalitní, pevné podvozky to vše jsou atributy, které zákazníci oceňují. Jako podvozky pro domíchávače betonu, beton pumpy apod. jsou nejčastěji voleny konfigurace podvozku 6×4, 6×6 či 8×4, ať už s lehčí kabinou řady P, či s robustnější řady G.

Tatra

Poslední český „žijící” výrobce nákladních vozidel má ve svém výrobním programu dvě řady, ideální jako podvozky pro domíchávače betonu a podobné nástavby. První je řada Terno1 s motory Tatra, druhou pak řada T 158 Phoenix s kabinou, motory a převodovkou, kterou dodává nizozemský DAF. Nicméně obě řady mají klasický tatrovácký podvozek s centrální rourou a zvládají tedy i náročný terén. Pro kombinovaný provoz se jeví ekonomičtější řada Phoenix, u které jsou v nabídce podvozky s konfigurací vhodnou pro uvedené nástavby.

Volvo

Jakkoliv má švédské Volvo ve svém výrobním programu několik řad nákladních vozidel, tak vhodný podvozek pro domíchávače betonových směsí, beton pumpu či speciální nástavbu pro přepravu obalovaných asfaltových směsí najdeme v řadě FMX. Všechny řady Volvo prošly razantní modernizací, a tak i řada FMX nabízí nejen motory Euro 6 s širokým výběrem výkonu od 330 do 500 koní, ale také patřičnou nabídku konfigurací podvozku (6×4, 6×6, 8×2, 8×4), automatizované řazení I-Shift, dostatečnou užitečnou hmotnost a patřičnou robustnost.

Autor: Mgr. Jiří Krenar
Foto: Archiv firmy
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

Profesionální světlo pro profesionální práci

Zveřejněno 25.4. Investice do kvalitních přídavných světlometů se v podobě zvýšené produktivity a efektivity práce mnohonásobně vrátí. Při setmění se práce nemusí nutně zastavit a v klidu lze dodržovat termíny 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. celý příspěvek

Variantné modulárne riešenia kompaktného nakladača Valet 150 a jeho prídavných zariadení

Zveřejněno 3.4. Kompaktný nakladač Valet 150 vznikol v rámci vývojového projektu na Ústave automobilového inžinierstva a konštruovania Strojníckej fakulty Slovenskej Technickej Univerzity v Bratislave. Postupne vznikali variantné riešenia tohto mobilného pracovného… celý příspěvek

Těžba v arizonských dolech bude automatizovaná

Zveřejněno 1.4. Ve významné arizonské těžební lokalitě Bagdád bude předán celý proces těžby dálkově řízeným strojům. Klíčovým prvkem inovace je systém Cat MineStar Command for Hauling, který přináší zásadní změny v oblasti bezpečnosti, produktivity i efektivity. celý příspěvek