Renomag.cz - Přídavná zařízení a náhradní díly pro stavební a težební stroje
Dnes je 9.12. – svátek slaví Vratislav

Nové mobilní plniče Dynapac mohou být součástí řešení nekvalitních dálnic v ČR!

Zveřejněno: 29. 8. 2019

Přijde-li řeč na pokládku asfaltových povrchů, téměř jistě v ní bude dříve či později figurovat jméno renomovaného švédského výrobce Dynapac. Firma, založená v roce 1934 ve městě Karlskrona, se specializuje na vývoj a výrobu asfaltových i nišerů, válců, fréz a mobilních plničů. Technika Dynapac je rozšířená všude po světě; v České republice ji zastupuje sympatická rodinná firma DYWI servis CZ z Modletic u Prahy. Svým zákazníkům poskytuje cenné know-how v oblasti asfaltovacích strojů, které tvoří páteř produktového portfolia firmy.

Dynapac MF2500

Ať už se jedná o finišer, válec, nebo mobilní plnič, v Dywi Servis CZ jsou díky dlouholetým zkušenostem zaměstnanců schopni poradit s výběrem vhodného asfaltovacího stroje, s jeho nakonfigurováním a samozřejmě tu poskytují veškerou servisní a poprodejní péči, a to v režimu autorizovaného dealera. Zajímavým produktem v nabídce jsou bezesporu mobilní plniče Dynapac, jejíž inovovaná řada se představila divákům také na letošním veletrhu bauma v Mnichově.

Kvalitní silnice rychle a hned? Jde to...

Mobilní plniče od Dynapacu mají pro uživatele spoustu výhod. Inovovaná řada obsahuje čtyři základní modely, lišící se provedením a délkou pásového dopravníku na sypkou směs (modely MF2500CS a MF2500 CS s výkyvným dopravníkem, MF2500CM a MF2500CL). Obecně se mobilní pásové plniče nasazují při pokládce povrchu jako nekontaktní spojovací prvek mezi finišerem a přepravním vozidlem s pokládanou směsí. Plnič je vybaven hydraulicky sklápěnou násypkou, která slouží jako zásobník směsi. Ta je pak dále transportována po žáruvzdorném dopravníku až k ústí násypky finišeru. Po celou dobu manipulace je směs pod kontrolou senzorů, které zajistí plynulý pohyb po dopravníku, čímž je zachována její homogenita (odtud také další možné označení stroje = homogenizér). Kromě těchto senzorů jsou v dopravníku integrována také čidla, která automaticky nastavují výšku dopravníku a ten se tak přizpůsobí technice nasazené na konkrétní stavbě. Výhody, plynoucí u používání mobilních plničů, jsou tak zcela jasné: protože je finišer, či sestava finišerů, předzásobována pokládanou směsí, nedochází k přerušení pracovního cyklu a výsledný povrch je tudíž dokonale hladký a rovnoměrný. To se ve výsledku projeví ve vysoké kvalitě vozovky.

Detail uchycení gumového pásu na řetěz. Oproti konkurenci nemusí být pásy Dynapac
vyhřívané.
Detail uchycení gumového pásu na řetěz. Oproti konkurenci nemusí být pásy Dynapac vyhřívané.

Dynapac má ještě něco navíc...

Nová řada mobilních plničů Dynapac má celou řadu inovativních a promyšlených konstrukčních prvků. Základem je vysoce výkonný dopravníkový systém, který je schopný přepravit asfaltovou směs z nákladního automobilu za pouhých 35 sekund. Maximální přepravní kapacita plničů Dynapac je 4 000 tun/hod. (s výkyvným dopravníkem – 2 000 t/hod.). Celkový povrch žáruvzdorného pásu o šířce 1 200 mm se pohybuje kolem 8,5 m2 a hydraulicky jej lze zvednout do výšky 4,4 m (MF2500CL). Výhodou gumového pásu u strojů Dynapac je také to, že se nemusí nahřívat, protože je připevněný na řetěz s příčkou. Speciálně řešená a široká násypka zaručuje dokonalou homogenitu směsi; přídavný zásobník pojme až 22 tun materiálu. Absence šneku při přepravě materiálu ze zásobníku na dopravník znamená menší hmotnost a rovněž snadnější údržbu. Aby nedocházelo k zatuhnutí směsi na pásu, je plnič vybaven vysokotlakým emulzním skrápěcím systémem.

Sestava mobilního plniče a finišeru Dynapac.
Sestava mobilního plniče a finišeru Dynapac.

V Dynapac si potrpí na jednoduchá a účelná řešení – jednotlivé desky pásu dopravníku jsou spojeny mechanicky, což výrazně snižuje náklady na údržbu a opravy. Životnost pásu je i díky tomu více než 3 500 motohodin. Aby nedocházelo k ochlazování směsi, byly z okrajů pásu odstraněny gumové dorazy. Samostatnou kapitolu si zaslouží i řešení výkyvu dopravníku – tzv. SwingApp. Výkyvný systém SwingApp má své nezanedbatelné výhody: nabízí maximální flexibilitu při pokládce vozovky (lze jej vychýlit až 55 ° do stran; při výšce 3,3 m), přitom jej lze během pár minut (45 min) odmontovat a složit (například v případech, kdy takové řešení není vyžadováno), a to vše bez jakýchkoli zvýšených nároků na transport plniče (šířka 2,55 m!). V této konfiguraci (+SwingApp) zvládá mobilní plnič několik různých pracovních sestav: buď pracuje v jedné linii přímo za finišerem (A), nebo „krmí” dva finišery, pracující vedle sebe, a to buď v linii jednoho z finišerů (pokládka do 10 m šířky) (B), nebo uprostřed za oběma finišery (pokládka do 15 m šířky) (C).

Bezpečnost a pohodlí

Celkově se jedná o velmi efektivní systém, který zákazníkovi ušetří nemalé peníze. Další úspory vyplývají z modulární konstrukce plničů: ty jsou totiž v celé řadě ohledů plně kompatibilní s asfaltovými finišery Dynapac (mají například podobně řešené přístupové servisní body a nebo společné náhradní díly). K rychlosti práce přispívají pak pokročilé automatické systémy; z těch, které nebyly jmenovány výše, stojí za zmínku například automatická kontrola vzdálenosti od finišeru. Stanoviště operátora se dá jednoduše zvednout a mít tak lepší přehled o tom, co se při manipulaci děje. Plnič je ovládán pomocí jednoduchého joysticku; všechny důležité informace se přehledně zobrazují na velkém ovládacím panelu s přehlednou grafikou.

Více informací o mobilních plničích Dynapac vám rádi poskytnou zástupci firmy DYWI servis CZ.

Autor: Jan Rybář
Foto: Dynapac
 

Nové

První kuželový drtič Nordberg GP330 byl uveden do provozu v roce 2016. Funguje dodnes

Zveřejněno 8.12. V německém kamenolomu BAG Rammelsbach měli tu čest, že byli první firmou, která uvedla do provozu v mnoha směrech revoluční kuželový drtič Nordberg GP330. Jak jim toto zařízení pomáhá při zpracování horniny a jak se osvědčilo? celý příspěvek

Cummins otevřel v Polsku nové centrum pro repase vysokovýkonných motorů

Zveřejněno 7.12. Výrobce motorů Cummins otevřel v říjnu letošního roku v polském Krakově zbrusu novou továrnu pro přestavbu vysokovýkonných motorů. Jedná se vůbec o první závod tohoto druhu v Evropě, přičemž celková investice dosáhla 10 milionů dolarů. V závodě… celý příspěvek

Příslušenství promění smykový nakladač Vermeer v řadu specializovaných strojů

Zveřejněno 6.12. Smykové nakladače společnosti Vermeer, jejíž výhradní zastoupení v České a Slovenské republice má Vermeer CS, jsou nejen šikovné, obratné a rychlé, ale ještě navíc multifunkční. Díky širokému výběru hydraulického příslušenství se váš stroj může… celý příspěvek