Společnost Volvo Trucks ve spolupráci se Švédskou agenturou pro energii vyvinula nové koncepční vozidlo – Volvo Concept Truck. Jde o výsledek pětiletého výzkumného projektu zaměřeného na vývoj energeticky úspornějších vozidel. Nové koncepční vozidlo společnosti má spotřebu paliva nižší o více než 30 %.
„Na vývoji energeticky úspornějších vozidel pracujeme neustále. Je to pro nás oblast s nejvyšší prioritou, a to nejen kvůli zájmu o ekologii, ale i z důvodu snižování nákladů našich zákazníků. Jsme opravdu hrdí na to, že v tomto směru udáváme tempo vývoje. Na našem koncepčním vozidle je názorně vidět obrovský potenciál soustavného technického vývoje," říká Claes Nilsson, prezident a výkonný ředitel společnosti Volvo Trucks.
Zlepšení aerodynamiky
Jedním z klíčových faktorů, které mají vliv na snížení spotřeby, je vylepšení aerodynamické efektivity o ohromných 40 %, které prospělo jak tahači, tak přívěsu.
„Upravili jsme úplně celou soupravu. Podřídili jsme její podobu lepší aerodynamice, jak jen to šlo. Místo zpětných zrcátek jsme například použili kamery. Dosáhli jsme tím nižšího odporu vzduchu, takže pohyb soupravy má menší nároky na potřebu energie,” přibližuje Åke Othzen, hlavní manažer projektu ve společnosti Volvo Trucks.
Koncepční vozidlo má nejen vylepšenou aerodynamiku. Je též obuto do nově vyvinutých pneumatik s nižším valivým odporem. Přívěs je o dvě tuny lehčí než běžný přívěs stejného typu, což se může do provozu promítnout v podobě nižší spotřeby nebo vyššího užitečného zatížení. Vylepšení se dočkalo i hnací ústrojí.
Vývoj koncepčního vozidla
Výzkumný projekt je společným počinem Švédska a Spojených států amerických, který je podporován Švédskou agenturou pro energii a americkým ministerstvem energetiky. Projekt American SuperTruck je zaměřený na zvýšení efektivity dálkové přepravy na severoamerickém trhu.
Práce na vývoji vozidla Volvo Concept Truck začaly již v roce 2011. Cílem projektu bylo a je zvýšit efektivitu dálkové přepravy nákladními vozidly o 50 %. Zkušební jízdy soupravy probíhaly na podzim roku 2015 na švédských silnicích.
Jelikož je koncepční vozidlo součástí výzkumného projektu, nebude dostupné na žádném trhu. Některé z jeho aerodynamických prvků však již byly na sériově vyráběných vozidlech společnosti Volvo Trucks použity. V budoucnu se praktického využití mohou dočkat i další prvky tohoto konceptu.
Technické parametry:
- Model nákladního vozidla: Volvo FH 420.
- Motor: Volvo D13 – Euro 6.
Charakteristika:
- optimalizovaná aerodynamika tahače i přívěsu,
- nahrazení zpětných zrcátek kamerami – nižší odpor vzduchu, lepší výhled, vyšší bezpečnost,
- aerodynamicky optimalizované boční kryty kol podvozku zakrývající zadní kola tahače a všechna kola přívěsu,
- prodloužení přívěsu aerodynamickými spoilery snižujícími odpor vzduchu,
- optimalizovaný tok vzduchu k potřebám chlazení motoru,
- minimální odpor vzduchu v přední části tahače, upravené podběhy kol a nástupní schůdky.