Sériová výroba nové generace návěsů typu STZ-MPA proto začala již po letních prázdninách, první vozidla budou dodána zákazníkům ještě před vánocemi.
Technologie s patentem
Nová inovační technologie náprav MPA, která nese své označení podle systému náprav MacPherson, byla přihlášena k patentování. V Mnichově vzbudila tato nová technologie firmy GOLDHOFER AG velký zájem odborné i laické veřejnosti a byla jí velmi oceněna.
V průběhu výstavy Bauma bylo v předváděcím inovačním boxu představeno nové jednotlivě nezávislé zavěšení kol s jedním nosným ramenem, pružinovou vyrovnávací nohou a příčným řízením, které bylo podrobeno bezpočetným testům. Přitom byly prověřeny všechny bezpečnostní a funkční parametry jednotlivých komponentů a celého systému ve spojení s rámem vozidla při předpokládaném maximálně technickém zatížení náprav.
„Provoz vozidla s technologií náprav MPA jsme simulovali v hydropulsním zkouškovém stavu”, říká Volker Schmidt, vedoucí oddělení konstrukce firmy GOLDHOFER AG. „Při všech testech obstály všechny konstrukční díly bravurně, např. co se týká maximálního i bodového zatížení nebo vysokého počtu proměnlivých zátěží s různou charakteristikou. S výsledkem jsme velice spokojeni.”
Náročné zkoušky
Kromě jiného byl partnerský systém GOLDHOFER-BPW simulován na reakci zavěšení kol při dlouhodobě trvajícím vysokém zatížení, na síly, které musí absorbovat příčné řízení a pružinová vyrovnávací noha a zjišťováno, jak se tyto komponenty chovají vůči rámu vozidla. Se speciální měřicí technikou byla analyzována zatížení v jednotlivých komponentech až do rámu vozidla. „Chtěli jsme přesně vědět, co se děje s jednotlivými komponenty, jak v určitém okamžiku reagují na různá zatížení,” vysvětluje Volker Schmidt. Tak mohli inženýři firmy GOLDHOFER AG přesně analyzovat shora a z boku působící síly nebo v provozu měřit, jak se chová nejlehčí systém náprav na světě v případě maximálního brzdového působení. K tomuto účelu byly vedle vertikálních zatížení zohledněny do systému MPA také boční a brzdové síly. „Protože jsme testovali komponenty GOLDHOFER AG podle vysokého standardu našeho partnera BPW, odrážejí velmi pozitivní výsledky testů samozřejmě zvlášť vysokou kvalitu,” říká Volker Schmidt.
V průběhu trvání testů se vyhodnocuje, jak se chová naložený návěs s »technologií MPA« při různých procesech nakládání a jízdě při maximálně technicky povoleném zatížení náprav 12 t. „Abychom se například dozvěděli, jak musí pracovat zavěšení náprav, vybavili jsme vozidlo velkým počtem měřicích míst a pro evidenci dat jsme použili nejmodernější software,” říká Volker Schmidt. Vedle vylepšeného řídícího úhlu 60 stupňů, lepší manévrovatelnosti při dořizování, došlo také k výrazným inovacím u vyrovnávání náprav (315 mm) při minimální změně stopy, přes celkový zdvih náprav až pro snížení ložné plochy na 780 mm a extrémně nízkou vlastní hmotnost, které zajišťují ve srovnání s jiným systémem řízených náprav u STZ-MPA mnohem lepší funkčnost a zároveň rozšiřují hranice nosnosti.
Garance dlouhé životnosti
Podle hesla „méně je více” redukovala firma GOLDHOFER AG u »technologie MPA« společně se svými partnery BPW, Neumeister a Heyd počet konstrukčních dílů na absolutní minimum, což garantuje dlouhou dobu životnosti. K tomu je systém absolutně bezúdržbový, neboť zde nejsou žádná mazací místa na agregátu. „Je skutečně jedinečné, s jakým malým množství komponentů, na principu technologie náprav Mac Pherson známých již roky v oblasti osobních aut, jsme dokázali upravit systém pro sériovou vestavbu do vozidel pro těžkotonážní náklady,” říká Stefan Fuchs, předseda představenstva GOLDHOFER AG. V tom počítáme i se speciálně vyvinutým příčným řízením (Heyd), pružinovou vyrovnávací nohou se zabudovanou funkcí řízení (Neumeister) a nosičem kola s jeho uložením typu ECO-Plus včetně brzdového systému kol (BPW). Volker Schmidt dodává: „ Méně komponentů už nelze u nezávislého zavěšení kol pro těžkotonážní vozidla dát.”
Špičková funkčnost »technologie MPA« zvedla po výstavě Bauma neobvykle vysokou poptávku po novém systému. „Na základě těchto velmi pozitivních ohlasů zákazníků jsme odpovídajícím způsobem rozšířili naše portfolio výrobků,” říká Renato Ramella, vedoucí obchodního oddělení pro Evropu firmy GOLDHOFER AG. „Nabízíme nyní tuto novou technologii náprav pro všechny návěsové varianty jak v oblasti nízkoložných, tak i hlubinných vozidel.”