Optimalizovaná geometrie, propracovanější provedení předního i zadního zavěšení, účinnější stabilizátory kabiny a vyvážené tlumiče kabiny i podvozku. Jak potvrzuje Stefan Axelsson, vedoucí skupiny zodpovídající za jízdní vlastnosti, výsledkem práce odvedené ve všech vyjmenovaných oblastech je o 50 % vyšší stabilita proti převrácení ve srovnání s předchozím modelem.
Přesnější řízení
Vylepšení provedená na podvozku i kabině s sebou přinesla také lepší směrovou stabilitu nových vozů Volvo FH. A právě kombinace stability ve všech směrech umožňuje řidičům přesnější ovládání vozidla. I dlouhé jízdy tak mohou být méně náročné než kdy dříve.
„Nové vozy jsou stabilní a jejich chování se dá snadno předvídat. Podařilo se nám také dosáhnout jedinečné odezvy řízení. Jakékoliv pohyby, které vůz učiní, řidič díky přesnému a citlivému řízení okamžitě pozná i na volantu. A když už jsme u volantu, tak je potřeba zmínit i to, že je nastavitelný ve více směrech, a proto si pohodlnou polohu při řízení najdou řidiči všech postav,” dokládá Stefan Axelsson.
Přesnost řízení a stabilita proti převrácení mají přímý vliv na vnitřní pohodu každého řidiče. Zkrátka však nepřijdou ani přepravci.
„Čím lepší vůz máte, tím méně se při jeho řízení unavíte. To znamená, že budete uvolněnější a pojedete plynulejším stylem. Bdělý řidič jezdí bezpečněji a svou práci odvede kvalitněji. To znamená, že s nákladem přijede včas a že před zákazníkem bude vystupovat reprezentativněji,” říká Stefan Axelsson.
Světová premiéra samostatného zavěšení předních kol
Nové modely Volvo FH jsou prvními nákladními vozidly pro přepravu těžkých nákladů se samostatným zavěšením předních kol (tzv. zavěšení IFS) a převodkou řízení s pastorkem a hřebenem. Oba tyto systémy významnou měrou přispěly ke zlepšení jízdních vlastností.
„Samostatné zavěšení předních kol znamená, že obě přední kola jsou zavěšena nezávisle na sobě. Pohyb jednoho z nich tedy nijak neovlivní druhé kolo. Výsledkem je klidnější a stabilnější jízda,” uvádí Martin Palming, produktový manažer společnosti VOLVO Trucks.
Samostatné zavěšení předních kol má už dlouhou dobu své místo na podvozku osobních automobilů a poslední dobou se objevuje dokonce také u autobusů. Více informací o tom, jak se zavěšení IFS podílí na pohodlnější a stabilnější jízdě, se dozvíte ve filmu na stránce www.youtube.com/VolvoTrucks.
Jemnější cit pro vozovku
Další technologií, kterou si nové nákladní vozy půjčily ze světa osobních aut, je převodka řízení s hřebenem a pastorkem. Hřídel volantu je vybavená převody a přenáší sílu vyvíjenou řidičem na volant mnohem přesněji, než jak tomu je u běžné převodky řízení. Řidič tak díky tomu získá lepší odezvu.
Obě zmíněné technologické novinky propůjčují novým Volvům FH jedinečné jízdní vlastnosti.
„Nové vozy představují milník v oblasti podélné směrové stability i v oblasti stability při průjezdu zatáčkami. I z řízení plně naložené soupravy můžete mít úžasný pocit a užívat si výjimečné přesnosti a spolehlivosti ovládání. Vůz dokáže při průjezdu zatáčkou s obdivuhodnou přesností držet stopu, kterou mu určíte, a přitom nemusíte provádět vůbec žádné korekce,” popisuje Martin Palming novou technologii, která bude hned po uvedení vozů na trh dostupná pro vozidla s levostranným řízením.
Nejlepší na trhu
Největší výhodu přinese samostatné zavěšení předních kol a převodka řízení s hřebenem a pastorkem řidičům, kteří jezdí na dlouhé vzdálenosti. Tyto systémy se jim osvědčí zejména na úzkých či klikatých silnicích.
„I bez samostatného zavěšení předních kol bude Volvo FH svými jízdními vlastnostmi kralovat trhu nákladních vozů. A zavěšení IFS bude jednoduše představovat třešničku na dortu. Odvedli jsme kus práce, abychom řidičům mohli právě toto poskytnout,” říká Martin Palming.
Nový model Volvo FH bude na evropské trhy uveden na jaře 2013.