AsBud: Nová generace strojů Yanmar
Dnes je 30.6. – svátek slaví Šárka

Nová osmistupňová převodovka Iveco Daily Hi-Matic

Zveřejněno: 12. 6. 2015

Dne 28. května se na letišti v Příbrami – Dlouhé Lhotě konala tisková konference a následné testování New Daily Hi-Matic, první osmistupňové převodovky v segmentu lehkých užitkových vozidel. Akce jsme se zúčastnili a více přinášíme v článku.

Nejdříve probíhala tisková konference, kde jsme měli možnost vyslechnout základní informace o první osmistupňové převodovce Daily Hi-Matic v segmentu lehkých užitkových vozidel Iveco Daily.

Základní informace o osmistupňové převodovce Daily Hi-Matic

Poprvé byla představena Daily Hi-Matic automobilkou Iveco na 93. evropském Autosalunu v Bruselu v lednu letošního roku a nyní je uvedena také na český a slovenský trh (osmistupňovou převodovku používají i jiné renomované světové automobilové značky, ale ne ve třídě lehkých užitkových vozů – pozn. redakce).

Tato nová generace převodovek nabízí vysokou úroveň flexibility, efektivity, nízkou spotřebu a maximální komfort při cestování. Hi-Matic řadí rychlostní stupně rychleji než zkušený řidič, zařazení vyššího rychlostního stupně jí trvá necelých 200 milisekund. Převodovka Hi-Matic byla navržena s ohledem na životnost motoru a vyžaduje méně častou údržbu, čímž snižuje provozní náklady až o 10 % v porovnání s manuálními převodovkami. Hi-Matic lze kombinovat se vznětovými motory o objemu 2,3 a 3,0 l s výkonem od 78 kW (106 k) do 151 kW (205 k) a točivým momentem 270 až 470 N.m. Navíc ji lze použít pro vozidla s celkovou povolenou hmotnosti do 7,2 tuny. Nová převodovka Daily Hi-Matic je také ideální pro tahání přívěsů do 3 500 kg, přičemž zajišťuje optimální reakci při rozjezdu do kopce díky systému Hill Holder (anti-reverzní systém pro rozjezdy, který brání couvání vozidla).

Tři produktové řady Daily Hi-Matic – Urban, Regional a International

Produktová řada Daily Hi-Matic se představuje ve třech různých verzích, které jsou optimalizovány podle převážného typu použití: Urban (městské), Regional (regionální) a International (mezinárodní).

Daily Hi-Matic Urban je ideální pro ty, kteří se denně pohybují v městském provozu. Zaručuje maximální jízdní vlastnosti a komfort díky adaptivní strategii řazení, která upravuje logiku ovládání řazení převodových stupňů výběrem mezi 20 řadícími programy. Standardní výbava vozidla je zaměřena na ty, co pracují převážně v rozvážkovém provozu. Ti, kteří potřebují maximální flexibilitu vozidla, najdou ideálního partnera v Daily Hi-Matic Regional, která nabízí vynikající výkon v režimech Eco a Power, a současně maximální potěšení z jízdy. Ti, kdo jezdí dlouhé vzdálenosti, se mohou spolehnout na Daily Hi-Matic International.

Tento vůz se špičkovým výkonem a pohodlným řízením nabízí vynikající jízdní komfort. Cílem standardní výbavy vozidla je zajistit maximální pohodlí pro ty, kteří tráví hodně času v kabině vozidla. Navíc poskytuje maximálně pohodlnou a bezpečnou jízdu a současně nízkou spotřebu paliva.

Naše zkušenosti z jízdy

Po skončení „teoretické části” jsme se vydali do „praxe” – testování lehkých užitkových vozů v kopcovitém terénu a na hodně úzkých silnicích. Přichystány pro nás byly čtyři vozy. V každém byl náklad pytlů písku o hmotnosti 1 t, abychom měli možnost zjistit, jak se chová vůz na silnici, když je „trochu” naložen. Já se vydala na testování vozu č. 2 spolu se svým redakčním kolegou ze Slovenska – Mgr. Viliamem Bujnou.

Absolvovali jsme dva okruhy. První okruh řídil p. Bujna, já jenom navigovala a kochala se pohledem z kabiny. Žádné velké vozidlo jsme při jeho řízení nepotkali, jízda byla plynulá a rychle uběhla. To když jsem řídila já, to bylo jiné kafe. Třikrát jsme se potkali s autobusem. Při prvním setkání jsem postřehla, že můj kolega trochu ztuhnul. Při dalších již ne. Vždy však bylo nutno zpomalit a zajet co nejvíce ke kraji vozovky. Nakonec, asi kilometr před dojezdem, proti nám jel široký zemědělský stroj na lití močůvky. Nezbylo, než sjet opatrně na polní cestu a počkat, až vůz s fekáliemi přefrčí. Oba jsme se již smáli. Vybrala jsem si to zkrátka za oba.

Přestože jsme měli vůz s nejmenším vybavením (chyběl například tempomat, odpružené sedadlo...), pocit z jízdy byl velmi příjemný (jak pro řidiče, tak pasažéra). Osobně jsem si při řízení ani neuvědomovala, že nesedím ve svém osobním voze. Jen jednou ano. To když jsem se chtěla podívat do zpětného zrcátka ve voze a ono tam nebylo. Jak by mohlo, když jsme za sebou měli vysokou kabinu... Boční zrcátka však byla perfektní a zcela na sledování situace za vozem stačila. Navíc mě překvapil tichý motor, výborný výhled z kabiny a pohodlná sedadla. Vůz se dobře ovládal a pěkně seděl na silnici.

Co říci na konec? Děkujeme za pozvání a těšíme se na další předváděcí akce.

¹) Zpracováno z tiskové zprávy a informací získaných na akci
Autor: Mgr. Helena Hejhálková
Foto: Archiv firmy, Helena Hejhálková
 

Nové

Výhody spojení Rototiltu a nivelace NOVATRON

Zveřejněno 30.6. V moderním stavebnictví už nehraje hlavní roli jen síla stroje. Rychlost, přesnost a efektivita práce jsou dnes klíčem k úspěchu – a právě spojení tiltrotátoru ROTOTILT a nivelace NOVATRON posouvá schopnosti klasického bagru na zcela novou úroveň. celý příspěvek

Develon na veletrhu Bauma 2025 představil novou řadu „-9“ pásových rypadel

Zveřejněno 27.6. Jak už jsme zmínili v minulém čísle Stavební techniky, Develon se na veletrhu Bauma zaměřil na inovace a hlavním tahákem se stala nová modelová řada pásových rypadel s označením „-9“. Pásové rypadlo DX230LC-9 o provozní hmotnosti 23 tun bylo… celý příspěvek

Veletrh Bauma 2025: fakta a dojmy

Zveřejněno 26.6. Letošní veletrh Bauma 2025, který se konal od 7. do 13. dubna na mnichovském výstavišti, se opět stal impozantním, a to jak s pohledu statistiky, tak také z pohledu a názorů vystavovatelů a návštěvníků. A protože jsme byli – coby novináři – jeho… celý příspěvek