Profibagr.cz - Náhradní díly pro stavební a zemědělskou techniku
Dnes je 18.5. – svátek slaví Nataša

Nová generace dozerů firmy LIEBHERR

Zveřejněno: 2. 10. 2003

Firma LIEBHERR představila na pařížském veletrhu Intermat 2003 a na brněnském stavebním veletrhu IBF 2003 novou generaci dozerů 4. série a to první dva modely této konstrukční řady, PR 724 Litronic a PR 734 Litronic.

Inovace dozerů si klade za cíl:

  1. zvýšení provozní výkonnosti,
  2. snížení spotřeby pohonných hmot,
  3. zvýšení komfortu při obsluze stroje a zlepšení hygienických a ergonomických parametrů,
  4. snížení náročnosti na provádění údržby a servisu,
  5. zvýšení spolehlivosti a snížení provozních nákladů.
Tyto inovační cíle se firmě LIEBHERR podařilo splnit a výsledkem jsou nové špičkové dozery na světové úrovni. V tomto článku se seznámíme s technickým řešením hlavních funkčních skupin dozeru PR 734 Litronic a s jeho základními technickými parametry. Informace o dozeru byly získány přímo ve výrobním závodě v Telfsu.
Vedení tohoto závodu umožnilo autorům článku seznámit se s celým postupem jeho výroby, tzn. s výrobou jednotlivých dílců, montáží podskupin až po konečnou montáž stroje včetně jeho oživení a seřízení na předepsané parametry. Dále jsme měli možnost se seznámit s veškerými technickými řešeními nového dozeru. Charakteristika technického řešení hlavních funkčních skupin dozeru PR 734 Litronic.

Hnací agregát dozeru tvoří šestiválcový, vodou chlazený vznětový spalovací motor Liebherr D926 TI-E s přeplňováním o zdvihovém objemu 10 000 cm3 a výkonu 147 kW při 1800 ot. min-1, s hydrostatickým převodem Litronic. Nový hydraulický systém pojezdu LITRONIC 4. generace je charakteristický zejména svojí vysokou citlivostí při ovládání pojezdu stroje a také nízkou spotřebou energie. Toho bylo dosaženo zejména konstrukčními úpravami některých řídících komponent hydraulického obvodu (změny tvarů šoupátek rozvaděčů apod.) a také řídícím systémem, který, zejména při stojícím stroji, plně odlehčí hydraulický systém a tím i hnací agregát - spalovací motor.
Hydraulický systém je vybaven jak regulačními axiálními hydrogenerátory, tak i hydromotory. Filozofie řízení hydrogenerátorů a hydromotorů je však odlišná od většiny strojů - k řízení dochází současně - tj. při zvětšování pracovního objemu hydrogenerátorů dochází k plynulému snižování objemu hydromotoru. Tento způsob regulace prokázal svoji výhodnost jak v plynulosti změny hnací síly citlivě reagující na nebezpečí prokluzu pásů, tak také poklesem energetických požadavků na svůj provoz.


K vysoké citlivosti a pružnosti při ovládání pojezdu stroje rovněž významně přispěly nové digitální senzory regulačního systému oproti dřívějším analogovým. Obdobně jako předchozí generace LITRONIC, je obvod přirozeně vybaven precizním diagnostickým systémem. Obsluha může na displeji v kabině stroje sledovat všechny důležité provozní informace (teploty a tlaky v jednotlivých částech systému apod.) a také případná chybová hlášení.
A zde je nutno zmínit další výhodu LITRONIC 4. generace. V případě poruchy lze stroj provozovat v nouzovém režimu. Tak je možno jej např. přepravit do místa, kde lze provést snadněji případnou opravu.

Nově řešený hnací agregát se svými vlastnostmi a parametry se významně podílí na zvýšení provozní výkonnosti, snížení provozních nákladů a na snížení vnitřního hluku v kabině řidiče na 78 dB(A) a na snížení vnější hlukové hladiny stroje.
Podvozek stroje, který je nyní proveden z uzavřených profilů a jehož nosné části byly podrobeny náročným dynamickým zkouškám na stendu, prokazuje vysokou spolehlivost při maximálním zatížení. Podvozek se vyrábí ve třech variantách - X, XL a LGP, se vzájemně se lišícími rozměry.

Dozerové zařízení umožňuje vlivem tvarové změny štítu radlice lepší odvalování hrnutého materiálu a tím dosažení větší pracovní výkonnosti, menšího nároku na potřebu hnací síly a spotřebu energie. Rozsah pracovních pohybů dozerového zařízení umožňuje provádět práce v těch nejčlenitějších terénech.

Rychlou výměnu radlice umožňuje rychloupínací zařízení. Nová pracovní hydraulika Load Sensing je modernizována oproti předcházející generaci obdobným způsobem jako pojezdová hydraulika LITRONIC. Velmi citlivé ovládání se vyznačuje zejména vysokou přesností pohybu pracovních nástrojů. Vysoká dynamičnost pohybů je kromě jiného dána i základním nastavením pracovního regulačního hydrogenerátoru na maximální objem (průtok).
V případě, že není vyžadován pohyb pracovního nástroje (radlice, rozrývač), se přepne hydrogenerátor na minimální objem při nízkém tlaku (cca 15 barů). To má za následek opět velmi nízkou spotřebu energie a tím i paliva v hnacím spalovacím motoru. Maximální tlaky v hydraulickém obvodu jsou nastaveny na 230 až 260 barů, což umožňuje dosažení velmi vysokých sil na pracovních nástrojích. Nová pracovní hydraulika se tak výrazně podílí na zvýšení komfortu při obsluze stroje, zvýšení pracovní výkonnosti, snížení spotřeby energie a tím na snížení provozních nákladů.

Chladící systém zajišťuje chlazení vody motoru, plnícího vzduchu turbodmychadla a oleje hydraulického systému. Sestává se z třísekcového chladiče, hydrostaticky poháněného ventilátoru, snímačů teploty vody, vzduchu a oleje a z řídící jednotky. Chladící systém umožňuje nasazení dozeru při teplotách od -25o C do + 50o C. Hydrostatický pohon ventilátoru (otáčky) je regulován v závislosti na teplotě v jednotlivých okruzích chladícího systému (na skutečné potřebě chlazení), čímž se snižuje hluk ventilátoru a spotřeba pohonných hmot.
Zvláštností je obrácený směr proudění vzduchu a to z prostoru motoru ven do okolí. Toto řešení má příznivý vliv na chlazení motoru a rovněž nedochází k zanášení a poškozování chladiče pevnými částicemi prachu a zeminy. Ovládací, kontrolní a monitorovací systém dozeru, umístěný v komfortní kabině řidiče, vytváří optimální podmínky pro jeho práci.

Ergonomicky řešené ovladače jízdy a pracovního zařízení jsou umístěny v optimálním dosahu řidiče a citlivě reagují na jeho pohyb. Sledování hlavních funkcí stroje je soustředěno na přístrojový pult s informačním displejem, umístěným v zorném poli řidiče. Klimatizace zaručuje pohodlí i při práci v extrémních klimatických podmínkách. Provedení kabiny umožňuje dokonalý výhled na pracovní zařízení a do prostoru kolem stroje.

Autorům článku (obr. 7) bylo umožněno vyzkoušet si ovládání dozeru při jízdě a při simulaci pracovního cyklu. Lze konstatovat, že i pro nezkušeného strojníka je ovládání dozeru jednoduché, spojené s příjemným zážitkem. Údržba a servis dozeru je díky centralizaci a jednoduchému přístupu k místům pro údržbu (filtry, kontrolní a nalévací otvory) velmi usnadněna.

K tomu také přispělo i sklápění kabiny, jak je vidět na obr. 1. Koncepce konstrukčního provedení je patrná z následujících obrázků.

Na obr. 2 je nový dozer PR 734 Litronic. Nové uspořádání hydromotorů v rámu stroje je patrné na obr.11, dřívější je zřejmé z obr. 9. Provedení nové hydrostatické jednotky je na obr. 5, v které bylo tvarovými změnami dosaženo snížení emisí hluku. Dynamické zkoušky nosných částí podvozku je vidět na obr. 8. Odvalování materiálu po štítu radlice je zřejmé z obr. 10. Provedení regulačního hydrogenerátoru pracovní hydrauliky Load Sensing je na obr. 4. Uspořádání chladícího systému je patrné z obr. 3, umístění ovladačů a kontrolních přístrojů je na obr. 6.

Foto: Archiv firmy
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

Inspirujících 30 let společnosti NorWit. Z garážové firmy k respektovanému dodavateli stavební techniky

Zveřejněno 17.5. Společnost NorWit, s.r.o., která patří k zavedeným tuzemským dodavatelům stavební techniky, oslaví brzy 30 let na trhu. Její historie je příběhem o tom, jak se z garážové firmy založené na počátku devadesátých let postupně stala respektovaná… celý příspěvek

Za novinkami JCB do předváděcího centra v Anglii

Zveřejněno 15.5. Světoznámý výrobce stavebních strojů JCB letos ohlásil uvedení hned několika produktových novinek na trh. Jejich premiéru pro média pojal ve slavnostním stylu, když do svého továrního předváděcího centra v Anglii pozval novináře z celého světa. Ve… celý příspěvek

Přivítejme řadu F-LINE. Černý kůň v segmentu nákladních vozidel pro stavebnictví vstupuje na trh

Zveřejněno 13.5. V České republice prostřednictvím oficiálního importéra značky Ford Trucks, společnosti F TRUCKS a.s., začíná prodávat dlouho očekávaná řada nákladních vozidel F-LINE. Nové modely budou dostupné jako silniční nákladní vozidla, vozidla pro… celý příspěvek