e-shop RENOMAG
Dnes je 17.12. – svátek slaví Daniel

Nástavby nákladních automobilů

Zveřejněno: 12. 10. 2017

Ve společnosti Porgest a.s. vyvíjejí a vyrábí zejména sklápěčové korby v mnoha provedeních. Rovněž se zabývají vývojem a výrobou valníkových plošin a dalších speciálních nástaveb vždy dle individuálních požadavků zákazníka, kterými jsou stavební a těžařské firmy, společnosti zabývající se zemědělskou výrobou či přepravou zemědělských komodit. Mnoho nástaveb tohoto výrobce používají také armády nebo záchranné sbory.

Tříosý vlek s hliníkovou Agro korbou

Nástavby vyrábíme na podvozky všech značek, i když díky naší poloze a dlouhodobé spolupráci dodáváme a montujeme hlavně na podvozky Tatra a v posledních letech zejména na novou modelovou řadu PHOENIX.

Sklápěčové třístranné (dvoustranné) korby

Zejména ve stavebnictví, ale nejen tam, nacházejí uplatnění třístranné sklápěčové korby, které vyrábíme na podvozky od dvouosých až po čtyřosé. Jejich provedení, od „obyčejných” mechanicky ovládaných až po plně hydraulicky ovládané, jsme připraveni zkonstruovat a vyrobit dle požadavku zákazníka. V posledních letech se začínají dodávat zejména korby tzv. dvoustranné, kde pravá bočnice zůstává pevná a levá je sklopná v celé výšce a hydraulický ovládaná. Zadní čelo pak bývá odjišťováno buď pneumaticky nebo hydraulický. Diky těmto technickým řešením nemusí obsluha opustit kabinu vozidla.

Na výrobu korby používáme klasické konstrukční oceli a také stále ve větší míře vysokopevnostní materiály (např. DOMEX 650) a otěruvzdorné materiály (např. HARDOX 450). Objem a velikost korby je vždy závislá na použitém podvozku, požadavcích klienta a legislativních omezeních (zatížení náprav, povolené rozměry apod.).

Třístranná sklápěčová korba s hydraulickým jeřábem
Třístranná sklápěčová korba s hydraulickým jeřábem

Sklápěčové jednostranné korby

Jednostranné korby (sklopné dozadu) jsou specifickou záležitostí zejména v těžebním průmyslu. Na tyto sklápěčové korby, potažmo i podvozky, jsou kladeny extremní nároky pochopitelné pro své použití v náročném specifickém prostředí těžby.

Stejně jako v jiných odvětvích, i zde se snaží vývojáři konstrukcí koreb o snižování nákladů a vyšší efektivity práce. Sklápěčové korby se vyrábějí z nejnovějších kvalitních materiálů, které spolu s vyšší pevností přinášejí i jiný „modernější” způsob jejich využívání. Na konstrukci těchto koreb jsou používany kombinace materiálu DOMEX a HARDOX, protože i při vysoké pevnosti a odolnosti mají nízkou hmotnost. Většinu jednostranných koreb je také možno vyrobit s podlahou vyhřívanou výfukovými plyny, což zabraňuje přimrzání nákladu v zimním období.

Lomová korba s hydraulicky ovládaným zadním čelem na podvozku Tatra 6×6
Lomová korba s hydraulicky ovládaným zadním čelem na podvozku Tatra 6×6

Korby ze speciálního hliníku

Pro nejnáročnější zákazníky vyrábíme korby z hliníku, kde dochází k významné úspoře vlastní hmotnosti korby až o 30 %, a tím pádem je možné přepravovat více materiálu než na těžších korbách ocelových. Námi používaný hliník je speciálně vyroben pro užití při výrobě nástaveb na nákladní automobily, a proto lépe odolává vnějším vlivům jak povětrnostním, tak chemickému působení různých látek a komodit. Tím se prodlužuje životnost a snižují se nároky na údržbu.

Korba S1 na podvozku Tatra 10×8
Korba S1 na podvozku Tatra 10×8

Valníkové plošiny a další speciální nástavby

Základem valníkových plošin je téměř vždy svařovaný ocelový rám, jenž je dle zákazníka osazován ocelovými nebo hlinikovými bočnicemi. Součástí dodávky valníků byvají často rovněž dodávky hydraulických nakládacích jeřábů nebo hydraulických zadních čel.

Mimo výrobu valníků a sklápěčových koreb jsme připraveni vyrobit a namontovat další speciální nástavby, popřípadě mezirámy dle požadavků zakazníka. Rovněž upravujeme podvozky dle mezinárodního předpisu ADR tak, aby plnily podmínky pro převoz nebezpečných nákladů všech skupin.

Podvozky s nástavbami od společnosti Porgest jezdí nejen v Evropě, včetně Ruska, ale i v Mexiku, Austrálii nebo v Peru.

Autor: Jaromír Hykel
Foto: Archiv firmy
 

Nové

Poslední jízda? Naopak. Pásové rypadlo Liebherr R 901 z roku 1968 se vrátilo na scénu

Zveřejněno 11.12. Na staveništi v regionu Münsterland se nedávno odehrál výjimečný moment: vedle sebe se tam potkala dvě pásová rypadla Liebherr, která dělí více než půl století technického vývoje. Na jedné straně pečlivě zrenovovaný Liebherr R 901 z roku 1968… celý příspěvek

Praktická všestrannost příslušenství MB Crusher

Zveřejněno 5.12. Letní období na mnoha místech světa přineslo nejen dlouhé dny a příznivé počasí, ale také časté odstávky při náročných stavebních projektech. Příslušenství MB Crusher však našlo využití i během těchto horkých letních dnů. Díky své robustní… celý příspěvek

KH-KIPPER: Světoznámá značka made in Europe

Zveřejněno 3.12. Vozidla s nástavbami KH-KIPPER vozí materiály nezbytné při výstavbě silnic, staví energetické sítě, přepravují komunální odpad, zemědělské plodiny, stroje na podvalníkách. Často ve skutečně sparťanských podmínkách. Obrovská prašnost, nepřetržité… celý příspěvek