TRIGA - vývoj a výroba přídavných zařízení  pro stavební, těžební a zemědělské stroje
Dnes je 26.5. – svátek slaví Filip

Naklápěcí rotátor: dřívější rarita se dnes stává standardem

Zveřejněno: 28. 4. 2020

Následující článek si dovolím napsat trochu osobněji. Je tomu téměř 20 let, kdy jsem začal jezdit na stavební montáže do Švédska. Hned při setkání s prvním rypadlem na tamní stavbě mě zaujal zvláštní kloub mezi násadou rypadla a lžící. Když jsem viděl, co vše s tím strojník dokáže, bylo mi jasné, že tohle je něco s opravdu velkým potenciálem.

Naklápěcí rotátor ušetří mnoho lidské manuální práce a šikovný strojník je schopen udělat většinu operací „načisto"
Přidat na Seznam.cz Přidat na Google News

O naklápěcí rotátory jsem se začal intenzivněji zajímat zhruba před 20 lety. Zjistil jsem, že jde o švédský vynález, který v té době vyráběly a dodnes vyrábějí čtyři švédské firmy. Přímo do Švédska jsem navíc několik let jezdil pracovat, a tak nebyl problém seznámit se s nabídkou jednotlivých výrobců, navštívit mnoho výstav a předváděcích akcí. Již v té době byl totiž v zemi tří korunek naklápěcí rotátor téměř automaticky výbavou většiny rypadel. O stroj bez rotátoru na stavbách nikdo nestál a ani strojníci s ním nechtěli pracovat.

Ke konci svého pobytu jsem se domluvil na spolupráci s tehdy nejprogresivnějším výrobcem, firmou Steelwrist AB. Několik měsíců jsem v této firmě pracoval a prošel tak nejlepší školou, jakou může budoucí prodejce mít. Zkompletoval jsem desítky naklápěcích rotátorů všech velikostí, provedl mnoho instalací a zúčastnil se několika servisních zásahů. Díky tomu jsem pronikl do celé problematiky, jak nejvíc to šlo.

Začátky v České republice

Po letech ve světě nadešel čas návratu do Čech, bohužel zrovna v době ekonomické recese. Plný nadšení jsem s manželku založil firmu na propagaci, prodej a servis naklápěcích rotátorů Steelwrist, nechali jsme vytisknout propagační letáky, přeložili katalogy do češtiny a zúčastnili se i stavebního veletrhu v Brně s předváděcím rypadlem. I přes vysoké vynaložené prostředky a úsilí se moc nedařilo. V počátcích nikdo moc nechápal všechny výhody naklápěcích rotátorů a často ani prodejci rypadel nevěděli, o čem to mluvím.

Naklápěcí rotátory se na našich stavbách začaly objevovat velmi pomalu a zpočátku šlo hlavně o kusy dovezené do České republiky spolu s rypadly od našich západních sousedů. Stejně jako ve všech ostatních zemích, se i u nás uplatnily nejdříve na dvoucestných rypadlech, což je dáno tím, že dvoucestné rypadlo si prostě při práci na kolejovém svršku nemůže popojet do stran. Naklápěcí rotátor byl ale po mnoho let v našich končinách raritou, kterou si dovolilo jen několik firem, převážně těch, co se zajímaly o nejnovější technologie a trendy v oboru.

Prosévací lžíce finské firmy MultaVEX Oy
Prosévací lžíce finské firmy MultaVEX Oy

Prémiové příslušenství

Upřímně řečeno, naklápěcí rotátor nebyl a není levnou záležitostí. Poslední roky se ale, spolu se zdražujícími a čím dál hůře dostupnými lidskými zdroji, začala i situace u nás obracet a firmy zjistily, že místo dělníků s lopatou se jim vyplatí investovat do moderních technologií. Naklápěcí rotátor ušetří mnoho lidské manuální práce a šikovný strojník je schopen udělat většinu operací načisto bez asistence manuálního pracovníka.

Jen pro ilustraci, cena nejčastěji prodávaného modelu Steelwrist X18 určeného pro rypadla o hmotnosti 12 až 18 tun se pohybuje v rozpětí 18 000 až 32 000 EUR, v závislosti na zvolené konfiguraci. Dělník s lopatou stojí dnes ročně firmu na mzdových nákladech minimálně 400 000 Kč. Tohoto dělníka je schopen naklápěcí rotátor ušetřit, takže investice do techniky se vrátí za jeden až dva roky. I přesto se stále ještě občas setkám s názorem „mně stačí pevná svahovka, nahnu se patkami”. Nechci se některých strojníků dotknout, ale tohle možná platilo před dvaceti a více lety, ale dnes...

Manipulační drapák švédské firmy Intermercato AB
Manipulační drapák švédské firmy Intermercato AB

Snažší agregace a množství pracovních nástrojů

Ale ani v oblasti naklápěcích rotátorů se vývoj nezastavuje a dochází k neustálému zlepšování a pokroku. Dnes je to například agregace s nejrůznějšími nivelačními systémy, dále používání systémů pro propojení hydraulických i elektrických okruhů příslušenství bez nutnosti opuštění kabiny nebo systém pro automatické rozpoznávání připojovaných nástrojů.

Firma Steelwrist doplnila postupně svoji produkci naklápěcích rotátorů o pracovní nástroje od nejrůznějších lžic, paletizační vidlí, přes různé drapáky, rovnací trámce, řezače asfaltu, smetáky až po vibrační desky. Naše společnost, zastupující tohoto prémiového výrobce na českém trhu, rozšířila nabízený sortiment ještě o další příslušenství. Nejprve to byly výrobky švédské firmy Intermercato AB, a to hlavně nejrůznější drapáky, ale i nůžky na stromy a keře. Později přibyly prosévací lžíce finské firmy MultaVEX Oy.

I když na tuzemském trhu od dob našich začátků přibyly firmy nabízející konkurenční výrobky, je naše společnost dosud jediná, která se na naklápěcí rotátory specializuje a může nabídnou nejdelší tradici ohledně těchto přídavných zařízení.

— kontakty —

Naklápěcí rotátory s.r.o.

E: info@naklapecirotatory.cz   T: +420 603 833 041   WWW: http://www.naklapecirotatory.cz/

Autor: Ing. Petr Meduna
Foto: Ing. Petr Meduna

Tématické tagy

Nové

Italský silák při stavbě ocelových konstrukcí v Hlinsku. Upoutá stabilizační systém i komfortní kabina

Zveřejněno 25.5. Současná široká škála stavebních prací a služeb si žádá multifunkční stroje, které na stavbě dokážou pružně reagovat na nejrůznější požadavky, například kolem manipulace a dopravy. V této oblasti se angažuje lídr v oboru, italská společnost Dieci, s… jít na článek

Caterpillar dosáhl mety 2 miliard přepravených tun autonomními dampry. Zdvojnásobení přišlo po 16 měsících

Zveřejněno 21.5. O stále rychleji nastupující autonomní přepravě v uzavřených těžebních provozech jsme psali nedávno ve spojitosti s brazilským povrchovým železným dolem Vale’s Carajás, který postupně pořídí 37 třistatunových damprů Komatsu 930E-5. Dosažení významné… jít na článek

Daimler Trucks chce do roku 2039 nabízet všechna nová nákladní vozidla s neutrální bilancí emisí CO2

Zveřejněno 15.5. Realizace elektricky poháněného vozidla Mercedes-Benz eEconic, napájeného čistě z akumulátorů, je další významný krok v elektrifikaci nákladních vozidel tohoto nadnárodního německého koncernu. eEconic bude zpočátku nabízen v konfiguraci 6×2/N NLA a,… jít na článek