Dnes je 5.5. – svátek slaví Klaudie

Nákladní vozy na CNG

Zveřejněno: 18. 9. 2015

Ještě v nedávné době měli i odborníci za to, že spalovací motor je na konci svého vývoje. Ekologické tlaky a stále vyšší nároky na hospodárnost provozu však vedly k dalším zlepšením, úpravám a k aplikacím alternativních paliv.

Největší výběr nákladních vozidel na CNG nabízí Iveco

Proč stlačený zemní plyn

Úvahy o snaze aplikovat stlačený zemní plyn (CNG) jako palivo motorových vozidel založíme na tvrzení, že právě tento plyn nabízí čistší výfukové plyny, méně hlučný provoz a v neposlední řadě jej lze vhodně kombinovat s bioplynem. Kromě toho nabízejí vozidla na CNG další přednosti. Kupř. ovládání a údržba plynového vozidla – včetně využívání servisní sítě – se prakticky v ničem neliší od vozů s klasickou pohonnou soustavou.

Hledání nových cest

Současný neutěšený stav ve světě, ať již z hlediska politického vývoje či péče o životní prostředí nevěstí optimistickou budoucnost. Tato skutečnost se projevuje ve všech oblastech života na modré planetě. Hledají se nové cesty k přežití. Svým podílem se snaží přispět i mnohé velké výrobní společnosti, občanská sdružení, výzkumné a společenské instituce, které se angažují v oblasti dopravy. Svým podílem se snaží přispět i Evropská unie. Připomeňme jen Výbor pro průmysl, výzkum a energetiku (ITRE) EU, odkud se odvíjí další konkrétně zaměřené koncepce. V České republice vznikly programy, jako je Národní akční plán (NAP) čisté mobility či Dopravní politika do roku 2020.

Jedním z perspektivních paliv, které má i v ČR velkou podporu, je stlačený zemní plyn. Právě CNG byl nejvíce skloňovaným náhradním palivem i na setkání s novináři, které zorganizoval Český plynárenský svaz (ČPS) začátkem letošního roku v areálu Era svět v Praze na Jungmannově náměstí. Následovala celá řada dalších odborně zaměřených akcí. Uskutečnilo se několik odborných konferencí, do provozu byly uvedeny stovky vozidel poháněných stlačeným zemním plynem. Jen doslova pár dnů před uzávěrkou tohoto čísla Stavební techniky jsme získali další nové informace o využití CNG jak u zahraničních společností, tak i u nás.

Podpora EU

Podporu CNG nacházíme nejen v národních, ale i mezinárodních institucích a společnostech, EU nevyjímaje.

Evropský parlament ostatně již 15. dubna loňského roku na plénu schválil výraznou většinou Směrnici o zavedení infrastruktury pro alternativní paliva.

Směrnice, kromě rozsáhlého seznamu opatření na podporu rozvoje trhu s alternativními palivy v Evropě, nařizuje konkrétní počty plnicích stanic na CNG, LNG, vodík a další paliva. Země EU, tedy i Česká republika, musí připravit příslušné plány, a to včetně stanovení konkrétních cílů ohledně počtu plnicích stanic a znění hlavních vnitrostátních právních předpisů, které přijmou. Každé tři roky pak musí členské státy EU předložit Evropské komisi zprávu o provádění vnitrostátního rámce politiky, jako například přímé pobídky k nákupu dopravních prostředků využívajících alternativní paliva, předpisy ohledně parkování, daňové pobídky atp.

Pro vozidla na CNG musí být stanice vybudovány do roku 2020, a to v městských oblastech, do roku 2025 pro vozidla poháněná CNG a LNG podél silnic, které patří do jádra transevropské dopravní sítě (TEN-T). Podobně jsou rozepsány termíny i pro další dopravní prostředky. Jednotlivé stanice by měly plnit požadavek interoperability.

Houstnoucí síť plnicích stanic CNG v ČR odstraňuje určité logistické nepohodlí a navazuje na rozvinuté sítě zásobování CNG na západ a na jih od našich hranic.

Pro místa bez plynovodu lze využít kontejnery se stlačeným zemním plynem
Pro místa bez plynovodu lze využít kontejnery se stlačeným zemním plynem

Bilancování ČPS

Není ovšem „všechno zlato, co se třpytí”. Na to upozornila kupř. Markéta Schauhuberová z RWE Energo na letošní 8. Mezinárodní konferenci Perpsektivy rozvoje a využití CNG/LNG v dopravě. Z pohledu plynárenských společností připomněla několik problematických okolností, které brání většímu rozvoji ekologické dopravy. Uvedla kupř. dosavadní laxnost v zavedení nízkoemisních zón, zrušení dotací na CNG autobusy či nedodržení dohody o nákupu plynových vozidel ve státní správě.

Na závěr zmíněné konference byl uveden počet veřejných CNG stanic (členů ČPS) ke dni 28. 2. 2015 na území ČR:

  • Vemex – 13
  • Bonett Gas Investment –12
  • RWE Energo – 9
  • Vítkovice Doprava – 9
  • E.ON Energie – 7
  • Pražská plynárenská Správa majetku – 5
  • Celkem počet všech veřejných CNG stanic ke dni 28. 2. 2015 na území ČR – 80

Příklady táhnou

V České republice je dnes na trhu na 50 osobních vozidel různých značek a několik typů autobusů na CNG. Podstatně menší nabídku tvoří nákladní vozy. Pokud máme na mysli kategorii N1, jsou v ní zastoupena vozidla prakticky všech renomovaných výrobců včetně značek Citroën, Fiat, Ford, Iveco, Mercedes-Benz, Opel, Renault či Volkswagen.

Byli bychom nespravedliví, kdybychom zapomněli na vozidla společnosti Škoda Auto. Uveďme alespoň jeden příklad za všechny. Největší ryze česká strojírenská skupina VÍTKOVICE MACHINERY GROUP (VMG) podepsala 9. dubna významnou obchodní smlouvu s automobilkou Škoda Auto. Jde o start spolupráce, která povede k rozvoji trhu s vozidly na stlačený zemní plyn. Skupina VMG během tří let nakoupí 300 vozidel Škoda Octavia G-TEC a svá dosavadní CNG auta uvolní pro sekundární trh.

Obor CNG, který patří do pilíře Služby, je založen na green technology a zahrnuje vše – od vybudování plnicích stanic CNG přes mobilní stanice (Booster) až po přestavby lokomotiv, osobních automobilů a užitkových vozů na stlačený zemní plyn. V portfoliu jsou rovněž trajlerové vozy pro převoz CNG a mobilní plynovody (kontejnery s CNG) pro využití v místech bez plynovodu. Skupina VMG je momentálně jediným výrobcem na světě, který umí vyrobit takzvaný virtuální či mobilní plynovod na 5200 m3 CNG, což odpovídá energetickému zdroji o kapacitě 55 megawatthodin energie ve formě zemního plynu.

Skupina už na svých plničkách letos prodala pod značkou CNGvitall více než milion kubíků CNG. Loni se stejný objem stlačeného zemního plynu prodal za celý rok. Do konce letošního roku by tak strojírenské Vítkovice mohly pokořit hranici tří milionů kubíků prodaného CNG. V průběhu příštích několika měsíců budou postupně zprovozněny plničky v Mikulově, Kroměříži, Karviné, ve Frýdlantu nad Ostravicí, u Devíti Křížů v Přibyslavicích, v Praze – Horních Počernicích, ve Slaném a v Železné Rudě.

Kromě veřejných CNG stanic má společnost VÍTKOVICE MACHINERY GROUP k dispozici plnicí stanice pro vlastní potřebu
Kromě veřejných CNG stanic má společnost VÍTKOVICE MACHINERY GROUP k dispozici plnicí stanice pro vlastní potřebu

Nabídka těžkých vozů na CNG

V kategorii N2/N3 je ovšem nabídka skoupá. Největší výběr nabízí Iveco. Růžky vystrkuje Scania.

Nejnověji dodala 36 plynových autobusů firmě Nobina, což je největší autobusová dopravní společnost v severském regionu. Norsko je zatím poslední zemí, do které Scania dodává autobusy poháněné plynovými motory. V nedávné době realizovala švédská automobilka dodávky plynových autobusů rovněž do vzdálenějších zemí, jako jsou Kolumbie nebo Indonésie.

Nová vozidla Scania OmniExpress 3.20 LE Euro 6 jsou vybavena motory, které mohou jako palivo používat stlačený zemní plyn nebo bioplyn.

Výhody plynu jako paliva pro autobusy však nejsou zřejmé pouze ve výše zmíněných zemích. Také v České republice roste poptávka po autobusech na CNG, a to jak v městské, tak v meziměstské dopravě.

Autor: Vlastislav Tůma
Foto: Archiv autora
 

Nové

Inovace v podání METSO: Speciální sklápěcí korba pro vozidla v lomech

Zveřejněno 5.5. Podíváme se do německé společnosti Röhrig Granit, která se dlouhodobě zabývá těžbou a zušlechťováním přírodního kamene a minerálů. Společnost řešila, jak optimalizovat náklady v lomech při odvozu odstřelené horniny na korbách dumperů a rozhodla se… celý příspěvek

Představujeme GNSS Nivel Point 3

Zveřejněno 29.4. Zajímáte se o to, jak zpřesnit a zrychlit průběh stavebních prací a dosáhnout tak špičkové efektivity? Potřebujete všestranný a výkonný GNSS přijímač, který vám umožní změřit nebo vytyčit bod či vlastnickou hranici? Nivel Point 3 od společnosti 3gon… celý příspěvek

Systém Digga HALO: vychytávka zpřesňující vrtání

Zveřejněno 24.4. Při vrtání ovlivňuje lidský faktor zásadním způsobem finální výsledek. Pro dokonalý vrt je potřeba nejenom vrták dobře nasměrovat na začátku, ale též v průběhu práce si musíme dát pozor na odklon od kolmice. Jednoduché a zároveň velice efektivní… celý příspěvek