Profibagr.cz - Náhradní díly pro stavební a zemědělskou techniku
Dnes je 20.4. – svátek slaví Marcela

Na pražském Chodově roste jedno z největších nákupních center v Evropě

Zveřejněno: 26. 10. 2016

Fotbalové hřiště, tak by se bez nadsázky dala označit plocha, na které se rozsáhlá stavba obchodního centra Chodov rozprostírá. Aby byla zajištěna kompletní obslužnost takového staveniště, bylo nutné nasadit celkem devět jeřábů, které zajistila společnost Jeřábový a výtahový servis, s.r.o. (JVS). Monolitické práce na hrubé stavbě tohoto složitého projektu zajišťuje stavební společnost GEMO OLOMOUC, spol. s r.o.

OC Chodov

V případě dostavby OC Chodov platí více než kdy jindy, že je důležitá optimalizace celého stavebního procesu – od pečlivého plánování harmonogramu výstavby přes efektivní rozvržení bednicích systémů, jejich včasné dodávky po výkonnost systémů a jejich snadné použití. Spolehlivé musí být i jeřáby, které celou stavbu obsluhují.

Rozmístění jeřábů

Náročná na organizaci a specifická v mnoha ohledech je dostavba OC Chodova, platí to pro všechny její složky, nevyjímaje věžové jeřáby, kterých je na tuto stavbu použito celkem devět. Jejich dodání zajistila společnost JVS. Velkou výzvou byla tato stavba pro jeřábnickou firmu už od fáze plánování. „Byla to pro nás zajímavá práce. Původně totiž počítal projektant pouze se šesti jeřáby, nicméně pro stavbu s ohledem na postup výstavby byl tento počet nedostatečný. Bylo tedy nutné připravit upravený návrh řešení a rozmístění jeřábů,” uvedl Petr Vacek, ředitel společnosti JVS. Přitom však bylo nutné zohlednit mnoho faktorů. Společnost JVS vytvořila návrh, který jednak splňoval požadavky na obslužnost stavby a zároveň se snažil o co nejmenší zásah do staveniště oproti plánovanému projektu.

Bylo to trošku jako kličkování v minovém poli,” říká s úsměvem Marek Krčma, vedoucí obchodního oddělení JVS. Podle něj bylo nutné vyhnout se při rozmístění jeřábů například průvlakům a dilatačním spárám. „Zároveň jsme se snažili použít pro umístění jeřábů světlíky, abychom tak stavbě ušetřili odstávky při práci na stropech,” poznamenal Krčma.

O stavbě:

  • Celková plocha všech stropů je 67 125 m2,
  • stropy nese 1 048 sloupů,
  • celkové množství uloženého betonu je 31 500 m3,
  • stavbu obsluhuje 9 jeřábů,
  • monolity realizuje téměř 250 pracovníků,
  • hrubá stavba trvá osm měsíců,
  • měsíčně je uloženo přibližně 4 000 m3 betonu.

Náročné plánování

Další překážkou byly radiové paprsky. Těch nad touto stavbou prochází různými směry celkem šest v nevelkých rozestupech a navzájem se kříží. „Kromě rozmístění jeřábů na stavbě tak bylo velmi důležité dobře promyslet i v jakých výškách se budou nacházet jejich výložníky tak, aby se vzájemně nestřetávaly jednotlivé jeřáby mezi sebou a zároveň aby při jejich pohybu nedocházelo k přerušení zmíněných paprsků,” vysvětluje ředitel společnosti JVS Vacek. Aby vše fungovalo jak má, byla nutná velmi úzká spolupráce se společností GEMO OLOMOUC, spol. s r.o., která dodává kompletní hrubou stavbu.

Typy a parametry jeřábů

  • J1 TEREX CTT 91:
    vyložení 45 m/1,8 t, max. nosnost 5 t, výška pod hák 42,8 m
  • J2 TEREX CTT 91:
    vyložení 35 m/2,75 t, max. nosnost 5 t, výška pod hák 39,85 m
  • J3 TEREX CTT 161:
    vyložení 55 m/2,65 t, max. nosnost 6 t, výška pod hák 34,75 m
  • J4 TEREX CTT 91:
    vyložení 50 m/1,4 t, max. nosnost 5 t, výška pod hák 61,45 m
  • J5 TEREX CTT 181:
    vyložení 60 m/2,60 t, max. nosnost 8 t, výška pod hák 67,2 m
  • J6 TEREX CTT 61:
    vyložení 40 m/1,4 t, max. nosnost 2,5 t, výška pod hák 28,85 m
  • J7 TEREX CTT 91:
    vyložení 30 m/3,3 t, max. nosnost 5 t, výška pod hák 39,85 m
  • J8 TEREX CTT 91,
    vyložení 40 m/2,3 t, max. nosnost 5 t, výška pod hák 45,75 m
  • J9 LIEBHERR 71 K:
    vyložení 45 m/1,2 t, max. nosnost 6 t, výška pod hák 23,1 m

Montáž jeřábů

Zajímavá pak byla i samotná montáž jednotlivých jeřábů, protože se jedná o velkou zastavěnou plochu, navíc v těsné blízkosti obchodního centra, které je v provozu. Pět z devíti jeřábů je totiž ukotvených v garážích OC Chodov, kde nebyl provoz přerušen a společnost JVS na tuto skutečnost musela brát ohled. „Vzhledem k tomu, že se tím pádem nedalo k místu osazení některých jeřábů dostat a nebyla možná klasická montáž s pomocí autojeřábu, využili jsme náš největší nasazený jeřáb na této stavbě, konkrétně TEREX CTT 181 s nosností až 8 tun, vyložením 60 metrů a výškou pod hák téměř 70 metrů,” uvádí Petr Vacek. Touto technikou byly namontovány jeřáby J4, J7 a J8. Přitom každý z nich bylo nutné rozebrat na části o maximální nosnosti 2,5 tuny. Stejný postup pak bude nutné zopakovat i při demontáži, jen s ještě větší opatrností a přesností, protože budou jeřáby demontovány z vnitřku už hotové stavby a sebemenší nepřesnost při demontáži by mohla stavbu poškodit.

Na video stavby OC Chodov nasnímané z ptačí perspektivy se můžete podívat na www.youtube.com.

Autor: Hana Sanitrník Minaříková
Foto: Jan Tatar
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

Variantné modulárne riešenia kompaktného nakladača Valet 150 a jeho prídavných zariadení

Zveřejněno 3.4. Kompaktný nakladač Valet 150 vznikol v rámci vývojového projektu na Ústave automobilového inžinierstva a konštruovania Strojníckej fakulty Slovenskej Technickej Univerzity v Bratislave. Postupne vznikali variantné riešenia tohto mobilného pracovného… celý příspěvek

Těžba v arizonských dolech bude automatizovaná

Zveřejněno 1.4. Ve významné arizonské těžební lokalitě Bagdád bude předán celý proces těžby dálkově řízeným strojům. Klíčovým prvkem inovace je systém Cat MineStar Command for Hauling, který přináší zásadní změny v oblasti bezpečnosti, produktivity i efektivity. celý příspěvek

Hutnicí techniku Bomag nyní pořídíte s extra slevou a rozšířenou výbavou

Zveřejněno 29.3. Společnost NorWit, oficiální distributor ručně vedené hutnicí techniky Bomag, připravila pro letošní stavební sezonu cenovou akci na vybrané stroje tohoto výrobce. celý příspěvek