VOP CZ, s.p. (bývalý Vojenský opravárenský podnik) se nachází v Šenově, nedaleko Nového Jičína. V současné době zaměstnává 800 lidí. V podniku se vyrábí díly pro světové značky jako jsou Linde Material Handling, Catterpillar, MANITOU či TEREX. Montují se zde také např. vysokozdvižné vozíky Linde1) o nosnosti 10 až 18 tun. Lidé zde zvládnou opravovat vojenské stroje, pracují na zdokonalování vlastního stroje DEPPER 5000, vyvíjejí a stále přicházejí s novými nápady.
DAPPER 5000 a základní údaje o něm
Multifunkční nakladač a nosič nářadí DAPPER 5000 je univerzálním pomocníkem pro každou práci. Zvládne:
- Komunální práce
- Práce ve stavebnictví
- Práce v zemědělství
- Zahradní práce
- Údržbu průmyslových areálů
Jeho hlavní výhodou je především kloubové řízení, které je oproti smykovému lépe ovladatelné v těžkém terénu. Kloubové řízení má oproti smykově řízeným strojům vyšší transportní rychlost, je provozně ohleduplnější jak k pneumatikám, tak k podkladovému povrchu (chodníky, trávníky). Vzhledem k podstatně nižší spotřebě má také výrazně ekonomičtější a ekologičtější provoz.
Stroj je vybaven zvedacím teleskopickým ramenem s univerzálním rychloupínačem určeným pro připojení přídavných zařízení, jako jsou např. lopata, lžíce, podkop, sněhová fréza či pluh, rotační sekačka apod., takže jej lze využít celoročně. Jak jsme se mohli přesvědčit, je možné používat přídavná zařízení od různých výrobců.
Pohonnou jednotkou je dieselový motor Kubota s výkonem 26,5 kW (36 koní) a je vybaven samostatným hydrostatickým náhonem všech kol. Kabina je až překvapivě prostorná a robustní. Obklopena je bezpečnostním rámem (použití hlavně v zemědělství – stáje), nebo je zasklená a je ji možno dokonce vyhřívat nezávislým topením (vhodné zvláště v zimě).
Také na bezpečnost a ergonomie se při konstrukci stroje pamatovalo. DAPPER řady 5000 je certifikovaný výrobek, jenž uspěl jak při náročném provozním testování, tak u technických zkoušek bezpečnostních parametrů, včetně bezpečnostních zkoušek proti pádu břemena na kabinu či převrácení stoje (FOPS/ROPS).
Tab. 1: Technické parametry nakladače DAPPER 5000
Délka | 2 890 mm |
Šířka | 1 260 mm |
Výška | 2 130 mm |
Hmotnost | 1 640 kg |
Pneumatiky | 26 ×12.00-12″ travní/šípové |
Pohon | hydrostatický náhon všech kol |
Poloměr otáčení (vnitřní) | 925 mm |
Max. zvedací výška | 2 730 mm |
Max. zvedací dráha | 800 kg |
Motor | Kubota V 1505 |
Výkon | 26,5 kW (36 koní) |
Palivo | nafta |
Bezpečnostní rám | ROPS, FOPS |
Max. rychlost | 11 km/h |
DAPPER 5000 a naše postřehy
DAPPER 5000 nás osobně zaujal svojí hbitostí, šikovnými rozměry (projede i hodně úzkým místem), lehkou ovladatelností, možností se otočit tzv. na pětníku, dobrým výhledem a prostornou kabinou (vejde se do ní i pořádný chlap). Navíc je to stroj univerzální má (desítky přídavných zařízení), která jsme jednoduše a rychle zvládli nasadit i my. Má plechové opláštění, které je ve srovnání s běžně používanými plasty daleko odolnější proti zničení. A pokud náhodou se svým strojem někde tzv. štrejchneme, nepraskne, neláme se a je jednoduše opravitelný.
V neposlední řadě je nepřehlédnutelný i velmi elegantní design stroje. Jsme přesvědčeni, že tento stroj zaujme nejen v České republice, ale také v zahraničí.
DAPPER 5000 na veletrzích Země živitelka a GaLaBau
Pokud DAPPER 5000 chcete vidět na vlastní oči, můžete přijet ve dnech 28. srpna až 2. září do Českých Budějovic na Země živitelka. Vystavovat ho tam bude firma STS Prachatice, a.s., výhradní prodejce stroje v Jihočeském kraji (dealery pro další kraje najdete na www.dapper.cz).
DAPPER 5000 bude předveden také na veletrhu GaLaBAu, který se koná od 17. do 20. září 2014 na výstavišti v Norimberku. Naleznete ho v hale 7A/7A-322, kde VOP CZ, s.p. vystavuje.
VOP CZ, s.p. – jeho historie a současnost
Nedalo mi, abych nezmínila i historii podniku. Datuje se do roku 1946, kdy z původní zbrojnice s 18 zaměstnanci postupně vznikaly dílny provádějící opravy trofejní vojenské techniky. V roce 1952 se podnik zaměřil na opravu tanků a pohonných agregátů. Podnik se také podílel na modernizaci této techniky. Za svoji historii opravil a zmodernizoval více jak 4600 tanků (jak jsme měli možnost vidět, vojenská a bezpečnostní technika se zde vyvíjí a opravuje i dnes).
VOP CZ, s.p. se také věnoval opravám a modernizacím bojových vozidel BVP-1 a BVP-2. Významnou zakázkou v této oblasti byla modernizace 350 ks Pbv-501 pro švédskou armádu mezi lety 1997–2001.
Od roku 2009 zde probíhala výroba 107 kolových obrněných vozidel PANDUR II 8×8 CZ, včetně vlastního vývoje průzkumné, zdravotnické, ženijní a velitelské verze.
V devadesátých letech minulého století probíhala modernizace technologického vybavení a intenzivně se rozšiřovala výroba a opravy pro civilní sektor (oblasti výroby a kooperaci ve strojírenské výrobě pro zahraničí). Strojírenská výroba je dnes hlavním a nosným výrobním programem.
Více se o společnosti můžete dozvědět na www.vop.cz.