AsBud: Nová generace strojů Yanmar
Dnes je 28.6. – svátek slaví Lubomír

Multifunkcionalita nakladačů KRAMER

Zveřejněno: 9. 1. 2016

Stále sílicím trendem posledních let je rostoucí důraz na všestrannost původně jednoúčelových strojů. Jednou z oblastí, kde se tento trend projevuje nejsilněji, je technika kolových nakladačů a stroje značky KRAMER nejsou výjimkou.

Přestože kolové nakladače jsou v České republice stále ještě v mnoha případech vnímány jako jednoúčelové stavební stroje pro práci s nakládací lopatou anebo paletizačními vidlemi, mnoho uživatelů této techniky v posledních letech hledá jednak možnosti rozšíření jejich současného využití v rámci stavebních činností, anebo naopak zcela nové možnosti využití.

V rámci stavební činnosti pak je především kladen důraz na zvyšování efektivity nasazení těchto strojů, kdy jednoznačné nejpopulárnější volbou posledních let je výbava strojů vlečným zařízením v kombinaci s navýšením rychlosti pojezdu. U nakladačů KRAMER je k dispozici široká paleta různých druhů vlečných zařízení spolu s dalšími opcemi, které umožňují nastavit výbavu stroje dle konkrétních potřeb zákazníka přímo na míru. K dispozici jsou základní vlečná zařízení dle volby zákazníka v provedení koule či vlečná oj, popř. kombinované výškově nastavitelné vlečné zařízení, ve všech případech kombinované s elektrickou zásuvkou vzadu. Pro náročnější nasazení je k dispozici možnost vybavit stroj vývodem hydrauliky pro ovládání sklápěcí funkce přívěsu přímo z kabiny. Pokud zákazník vyžaduje schopnost tahat těžší náklady, je k dispozici u vybraných typů nakladačů možnost výbavy dvouokruhovými vzduchovými brzdami vzadu, které umožňují nakladači tahat až 14 000 kg celkové váhy vleku vč. nákladu. Ruku v ruce s výbavou vlečným zařízením pak jde výbava stroje rychlopojezdem o max. rychlosti až 40 km/h, který umožňuje naplno využít schopnost nakladače samostatné přepravy anebo i částečně fungovat jako přepravní prostředek pro další mechanizaci, stavební materiál atd.

Přínosů pro zákazníka u takto vybaveného nakladače KRAMER je hned několik:

1) Nakladač vybavený rychlopojezdem o rychlosti 40 km/h je výrazně flexibilnější při přepravě, a to uvnitř i vně staveniště. Hlavní výhodou je především výrazné snížení nutnosti přepravovat stroj např. na podvalníku, s rychlopojezdem je nakladač KRAMER schopen pohybovat se mezi stavbami i v rámci relativně velkých vzdáleností, a to při přijatelných časech potřebných na přejezd a především s výrazně nižšími náklady, než když je třeba zajišťovat samostatnou přepravu, nehledě na časté komplikace a starosti se zajištěním externího přepravce, pokud samotná stavební firma nevlastní odpovídající přepravní prostředek anebo není zrovna k dispozici.

2) Nakladač vybavený vlečným zařízením, které je homologované pro provoz v České republice, je využitelný k přepravě např. další mechanizace mezi stavbami, na kterou by bylo třeba jinak sjednávat samostatnou přepravu. Díky tomu je nakladač KRAMER schopen flexibilně převézt mezi stavbami rozdílné náklady, počínaje stavebním materiálem, drobnou mechanizací jako jsou kompresory, vibrační technikou a konče samostatnými stavebními stroji, nejčastěji různými minirypadly, dumpery atd. Podstatnou výhodou je především úspora nákladů na přepravu, které často představují nezanedbatelnou položku.

Ve všech případech je nakladač KRAMER při výbavě vlečným zařízením dodán vždy s kompletní homologovanou výbavou tak, aby bylo stroj možné ihned přihlásit se zapsaným vlečným zařízením do technického průkazu a začít používat na veřejných komunikacích v ČR.

Další využití

Z hlediska dalších možností využití nakladačů KRAMER, a to i mimo stavební činnost, pak přichází v úvahu především široká paleta přídavných zařízení. Mezi nejzajímavější přídavná zařízení patří například fréza na asfalt umožňující nasazení v kombinaci s klasickou samochodnou frézou, kdy vypomáhá především v hůře přístupných místech (např. kolem kanálů, zdí atd.). Další možností vybavení jsou rozličné nástavby pro sekání trávy a křovin, počínaje klasickou nožovou sekačkou či mulčovačem a konče například plnohodnotným příkopovým ramenem zakončeným mulčovačem, frézou na příkopy atd.

Velice zajímavým přídavným zařízením v rámci stavební činnosti je pak i možnost vybavit stroj homologovanou pracovní plošinou, která je v kombinaci s teleskopickým nakladačem využitelná při široké paletě výškových prací, např. při stavbě montovaných hal, rodinných domků atd.

Vedle těchto přídavných zařízení, je k dispozici nepřeberné množství dalších pracovních nástrojů, které umožňuje stroj přizpůsobit na míru konkrétních potřeb. Důležité je však nedívat se na kolový nakladač jako na jednoúčelový stroj, ale naopak položit si otázku, kde všude by mohl pomoci.

Autor: Jan Muller
Foto: Archiv firmy
 

Nové

Develon na veletrhu Bauma 2025 představil novou řadu „-9“ pásových rypadel

Zveřejněno 27.6. Jak už jsme zmínili v minulém čísle Stavební techniky, Develon se na veletrhu Bauma zaměřil na inovace a hlavním tahákem se stala nová modelová řada pásových rypadel s označením „-9“. Pásové rypadlo DX230LC-9 o provozní hmotnosti 23 tun bylo… celý příspěvek

Veletrh Bauma 2025: fakta a dojmy

Zveřejněno 26.6. Letošní veletrh Bauma 2025, který se konal od 7. do 13. dubna na mnichovském výstavišti, se opět stal impozantním, a to jak s pohledu statistiky, tak také z pohledu a názorů vystavovatelů a návštěvníků. A protože jsme byli – coby novináři – jeho… celý příspěvek

Mercedes-Benz Special Trucks přináší revoluci do komunální techniky

Zveřejněno 24.6. Mercedes-Benz Special Trucks se v plné síle představuje na veletrhu Demopark 2025 v německém Eisenachu. Návštěvníci se mohou těšit na více než 20 vozidel Unimog s výměnným nářadím, ale i na výkonný Mercedes-Benz Arocs a elektrický eActros 400 – vše… celý příspěvek