NorWit: Oficiální zastoupení pro stavební stroje Sunward
Dnes je 2.7. – svátek slaví Patricie

Modernizované trucky DAF řad LF a CF představeny

Zveřejněno: 11. 2. 2014

Obor stavebnictví je v České republice na samém dně. Alespoň tak soudí ekonomové a odvolávají se na podobnou situaci v celé Evropě. Přesto však výrobci trucků nelení a přicházejí stále s novinkami. Mezi nejčerstvější patří modernizované vozy DAF řad LF a CF, které včetně verzí pro stavebnictví byly nedávno prezentovány v Belgii v Ardenách. Více o prvních dojmech z jízdy s těmito vozidly v článku.

Prezentace modernizovaných trucků probíhala v Belgii převážně na silnicích všech tříd, tj. včetně dálnice. Se stavebními verzemi pak bylo možné projet i některé krátké úseky mimo zpevněné komunikace.

První dojmy

Takže zatím heslovitě jenom první dojmy. Vysoká úroveň dílenského zpracování, nové, kvalitnější materiály v interiéru kabin, z ergonomického hlediska bez zásadních připomínek (výjimka potvrzuje pravidlo), motory s dostatečným výkonem, přesné a dobře odstupňované přímo řazené převodovky, rychlé řazení „automatů”.

DAF FA LF250

Vyzkoušel jsem si DAF FA LF250 s celkovou hmotností 15 tun (všechna vozidla v jízdním testu byla plně naložená!). Tedy spíše lehčí truck pro přepravu stavebního materiálu na stavby. Valník byl také vybaven hydraulickou rukou. Motor PX 7 s výkonem 186 kW/950 Nm se ukázal i v táhlých stoupáních jako dostatečný, příplatková automatizovaná převodovka 6AS Tronic obstála bez připomínek. Zato ovládání motorové brzdy kolébkovým spínačem vpravo na tunelu vedle sedadla řidiče mě – diplomaticky řečeno – vůbec nepotěšilo. Tak to se konstruktérům opravdu nepovedlo!

Valník s hydraulickou rukou DAF FA LF250
Valník s hydraulickou rukou DAF FA LF250

DAF CF440 a DAF FAD CF460

Z větší řady DAF CF jsem si vyzkoušel soupravu DAF FT CF440, tj. tahač 4×2 s jednostranným sklápěcím návěsem. Celková hmotnost soupravy byla 40 tun. Kabina bez připomínek, dvanáctistupňová převodovka AS2130 s intardérem1) obstála i v Ardenských kopcích velmi dobře, retardér je ovšem za příplatek. Výborné manévrování, ale takto provedený tahač zvládne jenom opravdu lehký terén, takže spíše pro přepravu sypkých materiálů po silnicích. To vanový sklápěč DAF FAD CF460 s konfigurací 8×4 už se opravdu uplatní „pod bagrem”. Celková hmotnost až 32 tun, výkon motoru 340 kW/2300 Nm, motorová brzda MX Engine Brake a denní dvoumístná kabina, to je standard robustního stavebního sklápěče. Největší potěšení jsem ovšem měl za volantem soupravy tahače DAF FTT CF510 6×4 s podvalníkem se stavebními stroji o celkové hmotnosti 38 tun. Samočinná šestnáctistupňová převodovka AS Tronic „makala” výborně a nechala si řadit i manuálně. Pochvala také pro motorovou vícestupňovou brzdu MX Engine Brake, která měla citlivý nástup a umožnila převodovce vždy svižně podřazovat. Výkon motoru 375 kW/2500 Nm, tj. 510 k, se ukázal na 50 km dlouhé kopcovité trase jako přiměřený a to spíše s ohledem na jeho cenu. Výkonnější agregát by v tomto profilu měl být úspornější, zato ale při nákupu citelně dražší.

DAF FT CF510 s konfigurací 6×4 s třínápravovým podvalníkem Nooteboom si poradí i s přepravou různé stavební techniky
DAF FT CF510 s konfigurací 6×4 s třínápravovým podvalníkem Nooteboom si poradí i s přepravou různé stavební techniky

Závěrem

Celkem vzato nové řady DAF LF a CF ukázaly, že tato nizozemská značka už nepatří do běžné silniční „konfekce”, ale má „našlápnuto” o třídu výš.

Možnost vyzkoušet si tato vozidla ve „stavebním prostředí” bude při oficiální prezentaci v České republice začátkem příštího roku.

¹) U silničních vozidel může být brzda umístěna na hnacím hřídeli vozidla (tzv. sekundární retardér), nebo může být umístěna přímo ve skříni převodovky (intardér).
Autor: Mgr. Jiří Krenar
Foto: Archiv firmy

Tématické tagy

 

Nové

Výhody spojení Rototiltu a nivelace NOVATRON

Zveřejněno 30.6. V moderním stavebnictví už nehraje hlavní roli jen síla stroje. Rychlost, přesnost a efektivita práce jsou dnes klíčem k úspěchu – a právě spojení tiltrotátoru ROTOTILT a nivelace NOVATRON posouvá schopnosti klasického bagru na zcela novou úroveň. celý příspěvek

Develon na veletrhu Bauma 2025 představil novou řadu „-9“ pásových rypadel

Zveřejněno 27.6. Jak už jsme zmínili v minulém čísle Stavební techniky, Develon se na veletrhu Bauma zaměřil na inovace a hlavním tahákem se stala nová modelová řada pásových rypadel s označením „-9“. Pásové rypadlo DX230LC-9 o provozní hmotnosti 23 tun bylo… celý příspěvek

Veletrh Bauma 2025: fakta a dojmy

Zveřejněno 26.6. Letošní veletrh Bauma 2025, který se konal od 7. do 13. dubna na mnichovském výstavišti, se opět stal impozantním, a to jak s pohledu statistiky, tak také z pohledu a názorů vystavovatelů a návštěvníků. A protože jsme byli – coby novináři – jeho… celý příspěvek