NorWit: Oficiální zastoupení pro stavební stroje Sunward
Dnes je 28.6. – svátek slaví Lubomír

Moderní technologie vážení v logistice

Zveřejněno: 20. 9. 2013

Vážení bylo a je jednou ze základních operací při přepravě a manipulaci s materiálem. V dnešní době, kdy je enormní tlak na rychlost, včasnost a krátkou obrátkovost jak z pohledu přepravy, tak i z pohledu doby skladování materiálu a zboží, nejsou standardní způsoby vážení již plně postačující a nevyhovují požadavkům na zajištění moderních procesů v logistice.

Při použití různých klasických mostových a plošinových vah pracujících ve statickém režimu je vždy nutné dopravit vážený materiál na pevně zabudovanou váhu. To samozřejmě přináší zvýšené náklady na manipulaci s materiálem, které jsou vyvolané zvýšenou spotřebou energií a opotřebením manipulační techniky. Hlavním problémem je však časová náročnost a malá operativnost při zajištění procesu vážení.

Automatické dynamické vážení

Jediným způsobem řešení je opačný postup, to znamená nevozit materiál na váhu, ale vážit přímo při manipulaci s materiálem. Tento požadavek je v dnešní době zajištěn použitím moderních palubních vážních systémů. Jedná se o různé konstrukční řešení vážních technologií zabudovaných přímo na dopravní a manipulační prostředky. Tyto moderní vážní technologie umožňují průběžné vážení již v průběhu nakládky nebo při manipulaci s materiálem. Jedná se o proces automatického dynamického vážení, které je prováděno při standardní práci přepravní techniky. Při spojení s moderní výpočetní technikou, která je součástí těchto vážních systémů, a bezdrátovým přenosem dat, se tyto vážní systémy stávají přímo integrální součástí řídících logistických systémů.

Vážní systém KNV® při manipulaci s železným šrotem
Vážní systém KNV® při manipulaci s železným šrotem

Vážní systémy

Při manipulaci s materiálem jsou již dnes standardním řešením váhy zabudované ve vysokozdvižných vozících a různých manipulátorech založené na principu tenzometrického snímání zatížení, které však je opět jen statickým vážením; to znamená, že při vážení musí být tento manipulační prostředek v klidu. Na rozdíl od tohoto tenzometrického principu vážení jsou moderní vážní systémy založeny na principu snímání tlaku v hydraulické soustavě stroje. Tento princip vážení umožňuje automatické plně dynamické vážení prováděné při manipulaci s materiálem za pohybu vozíku. Příkladem takového systému je například váha Tamtron DLS®.

Moderní palubní vážní systémy jsou však dnes aplikovatelné prakticky na všech druzích manipulační techniky. Například při manipulaci s kontejnery pomocí reach-stackerů lze aplikovat vážní systém KKRV®. Tento robustní vážní systém zajišťuje primárně kontrolu hmotnosti kontejneru při nakládce železničních vozů, nákladních vozidel a lodí z důvodu optimalizace nákladu, jeho rozložení a v neposlední řadě jejich možné přetížení.

Pro manipulaci s materiálem pomocí hydraulické ruky zabudované na nákladním vozidle, obecně pak pro jakýkoliv mobilní jeřáb, je možné použít vážní systém ANV®. Jedná se o moderní systém s přenosem dat mezi snímačem zatížení, který je umístěn v závěsu břemene, a vážním terminálem v kabině vozu pomocí bluetooth technologie. Tento může být opět vybaven pro online přenos dat z kteréhokoliv místa nakládky do centrály k okamžitému zpracování bezdrátovým přenosem (GPRS).

Pro manipulaci s materiálem jako je šrot, sběrný papír nebo odpady, lze použít vážní systém KNV®. Váha KNV® je opět robustní vážní systém určený do nejnáročnějších pracovních podmínek, jako jsou skládky, sběrny šrotu a podobně.

Jeřábová váha Timber® pro nakládku dřevní hmoty
Jeřábová váha Timber® pro nakládku dřevní hmoty

Vážní systém KNV® je možné instalovat na jakýkoliv typ manipulačního stroje. Je určen nejenom pro pořizování dat o manipulovatelném materiálu pro bilanční účely, ale také pro zajištění nakládky na požadované množství a pro zamezení přetížení nakládaného dopravního prostředku, ať již se jedná o nákladní vozidla nebo vagóny. Vážní terminál v kabině operátora stroje může být opět vybaven bezdrátovým přenosem dat do podnikového informačního systému. Obdobným vážním systémem, avšak primárně určeným pro manipulaci a nakládku dřevní hmoty, je jeřábová váha Timber®.

Palubní váhy pro kolové čelní nakladače

Samostatným vážním systémem pro manipulaci se sypkým materiálem jsou palubní váhy pro kolové čelní nakladače. Dnešní nejmodernější nakladačové vážní systémy umožňují automatické a plné dynamické obchodní vážení. To znamená, že váha váží v obchodní kvalitě nejenom při zdvihu a spuštění lžíce, ale i při současném pohybu stroje, a to ve sklonu terénu až do 9 %. V případě obchodní váhy se jedná o váhu Power®, při požadavku na technologické vážení je pak k dispozici váha Master®. Váha Power® pak může být vybavena od základních vážních terminálů až po palubní počítač PowerPC®, včetně všech možností bezdrátového přenosu dat.

Vážní systém KNV® lze nainstalovat na překládací a nakládací stroje. Pro manipulaci
s dřevní hmotou můžeme využít přímo jeřábovou váhu Timber®
Vážní systém KNV® lze nainstalovat na překládací a nakládací stroje. Pro manipulaci s dřevní hmotou můžeme využít přímo jeřábovou váhu Timber®
Váha instalovaná na nákladním vozidle
Váha instalovaná na nákladním vozidle

Váhy na nákladních vozidlech

Další skupinou palubních vážních systémů jsou pak váhy instalované přímo na nákladních vozidlech. Ty lze rozdělit do dvou základních skupin. Váhy pro zjišťování hmotnosti nákladu, a to jak v technologické, tak i obchodní kvalitě a váhy pro zjišťování hmotnosti jednotlivých náprav a celkové hmotnosti vozidla.

První skupina vah je založena na principu vážení nástavby vozidla, kde jsou instalovány tenzometrické snímače právě mezi nástavbou a rámem podvozku. Příkladem takovýchto dnes již běžně používaných systémů jsou váhy Tamtron LFT® dostupné v obchodním nebo technologickém provedení.

Druhá skupina palubních vah pro nákladní vozidla byla speciálně vyvinuta pro zjišťování hmotnosti jednotlivých náprav. Vážní systém TruckWeight® je možné instalovat jak na vozidla se vzduchovým odpružením, tak i s odpružením pomocí ocelových pružin nebo jejich kombinace. Pro malá nákladní vozidla a dodávkové vozy je pak k dispozici systém VanWeight®. V dnešní době, kdy přetížení náprav vozidel je velice sledovaným parametrem, jsou tyto vážní systémy účinným pomocníkem a přinášejí nezanedbatelný ekonomický efekt.

Uvedený hrubý přehled moderních vážních technologií není samozřejmě kompletním přehledem všech možností technologií. Článek je zaměřen zejména na popis nový vážních technologií používaných při manipulaci a pro přepravu hmotnějších zásilek. Vážení malých hmotností a baleného zboží je dalším samostatným oborem vážních technologií. Z uvedených příkladů je patrné, jak zásadním může být pro logistiku zajištění vážení přímo při logistických operacích a jakým významným přínosem je použití moderních technologií přenosu dat pořizovaných prostřednictvím vážních systémů pro jejich napojení na ERP a logistické systémy.

Autor: Jindřich Mareček BBA
Foto: Archiv firmy
 

Nové

Develon na veletrhu Bauma 2025 představil novou řadu „-9“ pásových rypadel

Zveřejněno 27.6. Jak už jsme zmínili v minulém čísle Stavební techniky, Develon se na veletrhu Bauma zaměřil na inovace a hlavním tahákem se stala nová modelová řada pásových rypadel s označením „-9“. Pásové rypadlo DX230LC-9 o provozní hmotnosti 23 tun bylo… celý příspěvek

Veletrh Bauma 2025: fakta a dojmy

Zveřejněno 26.6. Letošní veletrh Bauma 2025, který se konal od 7. do 13. dubna na mnichovském výstavišti, se opět stal impozantním, a to jak s pohledu statistiky, tak také z pohledu a názorů vystavovatelů a návštěvníků. A protože jsme byli – coby novináři – jeho… celý příspěvek

Mercedes-Benz Special Trucks přináší revoluci do komunální techniky

Zveřejněno 24.6. Mercedes-Benz Special Trucks se v plné síle představuje na veletrhu Demopark 2025 v německém Eisenachu. Návštěvníci se mohou těšit na více než 20 vozidel Unimog s výměnným nářadím, ale i na výkonný Mercedes-Benz Arocs a elektrický eActros 400 – vše… celý příspěvek