Dnes je 8.5.

Model Volvo FMX v lomu Branžovy

Zveřejněno: 26. 6. 2016

Nedaleko Loděnic v prostorách kamenolomu Branžovy uspořádala společnost Volvo Trucks v termínu 18. až 22. 4. 2016 pro region střední a východní Evropy předváděcí akci zaměřenou na vozidla a techniku určenou pro práci v náročném terénu. Program byl opravdu nabitý jednak teoretickými informacemi, ale zákazníci přivítali hlavně možnost se seznámit se všemi novinkami v tomto segmentu přímo při práci.

Volvo FMX 460 8×4 v prudkém klesání dokáže udržet předem zvolenou rychlost

Předváděcí akce společnosti Volvo Trucks byla celkem logicky zaměřenou na veškeré novinky a inovace v oblasti těžké nákladní dopravy, určené především pro segment stavebnictví, lesnictví apod. V teoretické části byli zákazníci techniky a školiteli detailně seznámeni s veškerými novinkami, které pro vozidla do náročného terénu v současnosti Volvo Trucks nabízí a zároveň jim byly předány informace o vhodném využití těchto nových prvků v jejich každodenní práci. Už při „hodině teorie” bylo dobře vidět, kdo z účastníků má o novou techniku opravdu zájem a kdo přijel „jenom na výlet”.

Druhá část prezentace probíhala přímo v terénu, kde si mohli zákazníci jednotlivé novinky a technické prvky „ošahat" a vše si vyzkoušet na konkrétních vozidlech v náročném terénu a na tratích, které pro tento účel byly vytyčeny. A hlavně v přítomnosti zkušených řidičů – školitelů – kteří dokázali poradit se zacházením s novou technikou. Na třech zkušebních trasách si měli návštěvníci možnost vyzkoušet Volvo Dynamic Steering, Automatickou kontrolu trakce, novou převodovku určenou do náročných podmínek I-Shift s plazivými převody a v neposlední řadě si vyzkoušeli unikátní novinku, zvedací poháněnou nápravu – Tandem Axle Lift. Celé akce se zúčastnilo téměř 600 zákazníků z celého regionu střední a východní Evropy, takže je vidět, že segment stavebnictví ožívá a o techniku do náročného terénu je zájem.

V terénu bylo možné vyzkoušet 23 vozidel Volvo v různých specifikacích a výbavou. Vozidla byla přivezena do lomu Branžovy jak z České a Slovenské republiky, tak samozřejmě i ze Švédska, ale i z Německa a Rakouska. Takže vozidel s různou specifikací či výkony motoru bylo k dispozici dostatek. Největší zájem byl o testování jízdní soupravy Volvo FH16 750 6×4 se sklápěcím návěsem. Tahač byl vybaven všemi technickými novinkami – Volvo Dynamic Steering, Tandem Axle Lift i I-Shift s plazivými převody. Další atraktivitou bylo Volvo FM 8×4 Tridem s nástavbou – domíchávač betonu, který byl vybaven kromě I-Shift převodovky i Volvo Dynamic Steering a speciálním vyztuženým předním nárazníkem určeným do těžkého provozu. Tyto speciály byly doplněny dalšími vozidly ve specifikacích 8×4, 8×6, 6×6, 6×4 s různými typy nástaveb.

Na cestě do lomu byl docela velký provoz
Na cestě do lomu byl docela velký provoz

Lokalita Branžovy

Lom Branžovy se rozkládá na místě původních dvou lomů – Obecního a Záloženského. Původně sloužily pro výrobu vápna ve vápence Loděnice. V polovině 90. let přešel do vlastnictví cementáren, které se změnami názvů a vlastníků transformovaly až do Českomoravského cementu a. s., resp. Heidelberg cement. V současnosti se v lomu těží ročně cca 230 000 t vápenců a ostatních surovin, které slouží jako korekční surovina pro cementárnu Radotín. Přepravu do cca 20 km vzdálené cementárny zajišťují soupravy tahač s návěsem nebo truck s přívěsem.

Technické novinky do těžkého terénu

Volvo Dynamic Steering pro dvojité přední nápravy

Volvo Dynamic Steering je nyní dostupné také pro vozidla s dvojitou přední nápravou, což je konfigurace, která je ve stavebnictví často využívána. Vzhledem k tomu, že tato vozidla obvykle převážejí velmi těžké náklady nebo nástavby, má dynamické řízení pro řidiče zcela jasné výhody. Kromě toho, že řízení klade v nízkých rychlostech mnohem menší odpor, se volant také automaticky vrací zpátky do výchozí polohy, takže řidič se nemusí při manévrování v úzkých prostorech kamenolomu tolik namáhat, což mu ušetří čas i energii. Volvo Dynamic Steering, které bylo na trh uvedeno v roce 2013, se skládá z elektromotoru, který kompenzuje vibrace a pohyby volantu a také minimalizuje sílu potřebnou k otáčení volantem.

Funkce zvedání dvojité nápravy – Tandem Axle Lift

Se systémem zvedání dvojité nápravy lze za jízdy odpojit a zvednout druhou poháněnou nápravu. Pneumatiky je možné zvednout až do výšky 140 mm nad zemí. S aktivovaným systémem zvedání zadní nápravy lze snížit spotřebu paliva až o 4 procenta. Sníží se opotřebovávání pneumatik a až o jeden metr se zkrátí průměr otáčení.

Převodovka I-Shift s plazivými stupni

Převodovka I-Shift s plazivými stupni posouvá automatizované převodovky I-Shift společnosti Volvo Trucks ještě dále. Nová verze převodovky I-Shift byla cíleně vyvinuta pro dosažení výjimečné trakce při rozjezdu a pro zvládnutí jízdy velmi nízkou rychlostí. Převodovka I-Shift s plazivými stupni umožňuje jízdu dokonce i rychlostí 0,5 až 2 km/h a z klidového stavu rozjede i soupravu s nákladem o hmotnosti až 325 tun. Mezi sériově vyráběnými nákladními vozidly s automatickou převodovkou se jedná o jedinečnou schopnost. Převodovka je k dispozici s přímým záběrem a s rychloběhem. Obě verze mohou mít jeden nebo dva plazivé stupně. Dále je také možné si zvolit dva další plazivé stupně pro jízdu vzad. Plazivé stupně rozšiřují běžnou převodovku I-Shift. Kvůli odolnosti vůči velkému zatížení jsou některé díly převodovky zhotoveny z vysokopevnostních materiálů. Převodovka je oproti běžné převodovce I-Shift o 12 cm delší. Převodovka I-Shift s plazivými stupni je k dispozici pro vozidla Volvo FM, Volvo FMX, Volvo FH a Volvo FH16 s motory o objemu 13 a 16 litrů.

Atraktivní kamenolom

Organizátoři – mimochodem zaslouží pochvalu za precizní přípravu akce – nabídli k jízdním testům tři, zdánlivě jednoduché trasy v lomu a na jeho okraji, kde probíhá skrývka zeminy před rozšířením těžby. Vozidla byla částečně naložena a prudká klesání na dno lomu, či naopak výjezdy s nákladem opravdu umožnily vyzkoušet vše. „Do tuhého” šlo ale hlavně ve dnech, kdy celý den mrholilo či pršelo. Vápencový prach na uježděném povrchu trasy z lomu se změnil v neskutečně klouzavou kaši, a tak často došlo na uzamykání všech uzávěrek diferenciálů, zařazení plazivého převodu a pomalé vyjíždění těch nejnáročnějších pasáží. A samozřejmě právě v těchto okamžicích se ukázalo, kdo za volantem „umí”, nechá si poradit od školitele a dokáže i šetřit vozidlo. A je tak i zásluhou celého týmu z Volvo Trucks, že při akci nedošlo k žádnému poškození vozidla či újmě na zdraví zúčastněných. Špinavé boty a kalhoty se nepočítaly.

Autor: Mgr. Jiří Krenar
Foto: Archiv firmy
 

Nové

Inovace v podání METSO: Speciální sklápěcí korba pro vozidla v lomech

Zveřejněno 5.5. Podíváme se do německé společnosti Röhrig Granit, která se dlouhodobě zabývá těžbou a zušlechťováním přírodního kamene a minerálů. Společnost řešila, jak optimalizovat náklady v lomech při odvozu odstřelené horniny na korbách dumperů a rozhodla se… celý příspěvek

Představujeme GNSS Nivel Point 3

Zveřejněno 29.4. Zajímáte se o to, jak zpřesnit a zrychlit průběh stavebních prací a dosáhnout tak špičkové efektivity? Potřebujete všestranný a výkonný GNSS přijímač, který vám umožní změřit nebo vytyčit bod či vlastnickou hranici? Nivel Point 3 od společnosti 3gon… celý příspěvek

Systém Digga HALO: vychytávka zpřesňující vrtání

Zveřejněno 24.4. Při vrtání ovlivňuje lidský faktor zásadním způsobem finální výsledek. Pro dokonalý vrt je potřeba nejenom vrták dobře nasměrovat na začátku, ale též v průběhu práce si musíme dát pozor na odklon od kolmice. Jednoduché a zároveň velice efektivní… celý příspěvek