Název Mitas se začal používat od roku 1947, ale až do roku 1993 byly veškeré výrobky Mitas vyráběny a prodávány pod obchodní značkou Barum, která byla v předlistopadových dobách synonymem pro veškeré výrobky tehdejšího československého gumárenského průmyslu. Pod ní se vyráběly v různých výrobních závodech nejen pneumatiky pro vše, co se pohybovalo na kolech po zemi i ve vzduchu (od kočárků po letadlové pláště), ale např. i gumotextilní nafukovací lehátka a kajaky, rukavice pro zdravotnictví, tlakové a sací hadice, klínové řemeny atd. Výrobky s touto značkou se úspěšně prosazovaly na všech kontinentech.
Široký výběr pneumatik
V dnešním vyráběném sortimentu Mitas můžeme nalézt pneumatiky pro těžkou těžební techniku (nakladače a dampry–viz Stavební technika 3/2014), pneumatiky pro širokou škálu stavební techniky, od smykem řízených nakladačů přes vysokozdvižné vozíky, teleskopiské manipulátory, kolová rýpadla, válce a grejdry, traktorbagry a autojeřáby, až po víceúčelové pneumatiky pro rozmanitou komunální techniku. Samostatnou kapitolou jsou pak pneumatiky pro zemědělství, pro motocykly a pro letadla, které Mitas rovněž vyrábí, přičemž zemědělské pneumatiky dnes tvoří okolo 80 % obratu společnosti. Společnost Mitas se opakovaně řadí mezi nejúspěšnější české exportní firmy. Významným mezníkem je expanze na náročný americký trh, kde firma postavila v roce 2012 vlastní závod na výrobu pneumatik ve státě Iowa, v oblasti tradiční výroby traktorů.
Pneumatiky pro smykem řízené nakladače
Dnes bychom rádi představili pneumatiky pro smykem řízené nakladače. Laik si pod tímto názvem většinou neumí představit, o jakou techniku se jedná, přestože se s ní už setkal snad v každém městě i na vesnici, kde se v posledních letech postarala o nevídané přeměny. Své uplatnění má na všech typech staveb, od obřích rekonstrukcí železničních koridorů, tramvajových tratí, výstavbách a rekonstrukcích silnic až po lokálně malé, ale významné akce, typu výstavby kanalizace, renovace parků, pokládky dlažby apod. Pneumatiky na těchto strojích jsou obzvláště namáhané právě kvůli jejich systému řízení, kdy je zatáčení stroje prováděno smýkáním pneumatik na podkladu. Každý motorista ví, jak je pneumatikám škodlivá neúměrná akcelerace a brzdění, a tedy jak smýkání negativně ovlivňuje jejich životnost.
Pneumatiky pro smykem řízené nakladače jsou proto vybaveny vysoce odolnou pryžovou směsí, která takovému opotřebení odolává. Mitas nabízí v tomto segmentu klasický „hokejkový” dezén SK-02 pro 12” až 16,5” kola nakladačů. Obdobou tohoto dezénu je nový „BIG BOY” s inovovanou konstrukcí kostry a odolnou pryžovou směsí s prodlouženou životností. Vyrábí se v rozměrech 10–16,5 a 12–16,5. Pro větší stroje jsou k dispozici rozměry 10,5/80–18 a 12,5/80–18. Uspořádání dezénu umožňuje díky velmi vysoké samočistící schopnosti práci v sypkém, případně bořivém až blátivém terénu. Nastavení záběrových žeber ve středové obvodové partii pak vytváří dostatečnou styčnou plochu pro stabilní jízdu na zpevněném podkladu a velmi dobrý jízdní komfort obsluhy při přesunech techniky.
Robustní dezén s větším zaplněním plochy běhounu nese označení SK-05. Zesílená bočnice a speciální běhounová směs zvyšují odolnost pneumatiky proti opotřebení a mechanickému poškození. Jsou proto obzvlášť vhodné pro nasazení na velmi náročné stavební a zemní práce, kde je stroj neustále v činnosti. Optimalizovaná šíře a hloubka dezénových drážek pak poskytuje velmi dobrou trakci a samočištění i v sypkém nebo bořivém terénu.
Pneumatiky pro vysokozdvižné vozíky
Pneumatiky pro vysokozdvižné vozíky (VZV) se liší podle typu konstrukce a použitého materiálu. Jsou buď plnopryžové, nebo klasické za použití tlakového média. Jak již napovídá název, plnopryžové pneumatiky jsou vyrobeny jako jednolitý celek a jejich montáž na ráfek je prováděna nalisováním pomocí speciálního zařízení. Naproti tomu dušové pneumatiky vychází z klasické konstrukce tvořené nosnou kordovou kostrou s patkami, kdy je pro udržení tlakového média uvnitř použita pryžová duše. Mitas se zabývá pouze výrobou tohoto typu pneumatik a nabízí celkem 16 rozměrů pro 8, 9, 10, 12 a 15ti palcové ráfky. V nabídce je celkem 8 typů dezénů, od klasických pásových (FL-03), přes kombinované typy pásového a blokového dezénu (FL-02) až po dezény s vyšším zaplněním běžné plochy běhounu do ztížených provozních podmínek (FL-01 a FL-08). Od pneumatik pro vysokozdvižné vozíky se očekává dobrá stabilita a odolnost proti smyku v nejrůznějších typech provozu. U dezénů s vyšším zaplněním navíc i zvýšená odolnost proti poškození. Nejširší vyráběné rozměrové spektrum pokrývá nový dezén FL-08, který v sobě spojuje všechny atributy moderního a vysoce odolného pláště pro bezpečnou práci s manipulační technikou.
Těsně před spuštěním jsou pilotní verze pneumatik pro menší VZV v radiálním, bezdušovém (tubeless) provedení v rozměrech 6,00 R 9; 6,50 R 10; 7,00 R 12 a 8,25 R 15 všechny s dezénem FLR-01.
Industriální radiální pneumatiky
Vzdálenými příbuznými pneumatik pro VZV se zdají být industriální radiální pneumatiky pro vysokozdvižné kontejnerové manipulátory, obkročné kontejnerové jeřáby a industriální tahače. Z konstrukčního hlediska se však jedná o celoocelové radiální pneumatiky, tzn. s použitím ocelových vláken v kostře pláště i nárazníkových pásech. Nízký valivý odpor snižuje spotřebu pohonných hmot, speciální běhounová směs prodlužuje životnost.
Mitas vstoupil do tohoto segmentu s produkty 12,00R20 FLR-01 Tbl, 16,00R25 SC-01 a 18,00R25 pro kolovou manipulační techniku na kontejnerových překladištích a v přístavech.
Detailní přehled produktů Mitas s technickými údaji naleznete na www.mitas-tyres.com.