MONTABERT - Evropský výrobce kvalitního příslušenství pro demolice
Dnes je 13.12. – svátek slaví Lucie

MAN TRUCKNOLOGY – užitečný pomocník pro stavbu

Zveřejněno: 30. 11. 2005

Man TGA představují špičku ve stavebních nákladních automobilech. Flexibilita konstrukce a tím i použití je předurčuje pro nejrůznější použití i do nejtěžších podmínek. Dlouhé servisní intervaly umožňují zvýšit ekonomiku provozu a snižují prostoje vzniklé odstávkou vozu v servisu. Ve spojení s motory D20 COMON RAIL se stávají dokonalým nástrojem v rukách svých řidičů.

Ve Stavební technice 3/05 jsme vám letmo představili vozy řady Trucknology TGL z produkce MAN. V tomto čísle bychom chtěli přiblížit vozy těžší řady Trucknology TGA .

Vozy MAN TGA v sobě spojují osvědčený design, robustní konstrukci, velký výkon spolu s nejmodernějšími technologiemi. Zákazník má možnost výběru vozu o celkové hmotnosti 18 – 41 t, u soupravy je to až 250 t, s konfiguraci náprav od 4 x 2 až po 8 x 8. Jako pohonná jednotka slouží nejmodernější motory s označení, D20 COMMON RAIL (DYNAMIC D20 COMMON RAIL) o výkonu 310 – 430 PS a také motory D28 COMMON RAIL o výkonu 480, 530 PS a motor V10 o výkonu 660 PS. Tyto motory splňují emisní limity EURO 3 (EURO 4). Kromě standardní motorové brzdy EVB je možno motory vybavit systémem EVBec, který v celém rozsahu otáček reguluje brzdný účinek na maximum bez rizika přetížení systému. Společně s tímto systémem je dodávám PriTarder – primární retardér. Díky použití systému vstřikování COMMON RAIL je palivo vstřikováno do válce pod tlakem až 1600 barů elektromagneticky řízenými vstřikovacími jednotkami se šesti otvorovými tryskami. Díky systému COMMON RAIL, čtyřventilové technice a rozvodu OHC mají tyto špičkové pohonné jednotky při stejném zatížení o 5 % nižší spotřebu. Točivý moment motoru o výkonu 430 PS je úctyhodných 2 100 Nm při 100 – 1400 ot/min. Motor má oproti předchůdci D2866 o 25 % méně dílů, zdvihový objem nižší o cca. 1,5 l, ale specifický výkon motoru se zvýšil ze 34 PS/l na 41 PS/l. Servisní interval tohoto motoru je až 120 000 km. Vozy s motory D 20 mají díky motoru a použitým konstrukčním materiálům o 100 kg nižší hmotnost. Při stejné celkové hmotnosti mají tedy vyšší užitečné zatížení, což znamená, spolu s nižší spotřebou, lepší ekonomiku provozu.

Jednotlivé varianty jsou:

2 – osé
18.310
18.350
18.390
18.430
18.480
18.530

Podvozek - 4 x 2 nebo 4 x 4, odpružení - listové pružiny (BB) nebo listové pružiny – vzduchové měchy (BL) nebo vzduch-vzduch (LL).

U typu 18.430 4 x 4 BLS je odpružení listovými pery kombinováno se vzduchovými měchy, S = Sattel - tahač.

3 – osé
33.310
33.350
33.390
33.430
33.480

Podvozek – 6 x 2 až 6 x 6, odpružení stejné jako u 2 – osých vozů.

4 – osé
41.310
41.350
41.390
41.430
41.480

Podvozek - 8 x 2 až 8 x 8, odpružení stejné jako u předešlých vozů.

4 – osé povozky mají pro lepší ovladatelnost řízeny dvě nebo tři nápravy.

Vozy MAN jsou vybaveny nejmodernější elektronikou, pomáhající řidiči v jeho práci. U Man TGA je to systém MAN Tronic. Tento systém, díky digitálnímu přenosu po datové sběrnici CAN, ovládá a kontroluje všechny funkce a systémy vozu. Vozy mají díky nízko položenému rámu, vyztuženému vysoce kvalitní ocelí a tím i nízkému těžišti, velmi tuhou konstrukci, jsou mimořádně stabilní a mají perfektní jízdní vlastnosti. Na podvozcích MAN TGA je možné postavit vůz s jakoukoliv nástavbou, ať je to např. třístranný sklápěč, domíchávač betonu nebo sedlový tahač a další. Díky flexibilní koncepci vozu je možno zákazníkovi dodat vozy s různými rozvory náprav, délkami převisů rámů a jejich výškou. Díky pneumatickému odpružení, sériově vybaveném zvedacím a spouštěcím zařízením na zadních nápravách jsou vozy vhodné pro provoz v obtížně sjízdném terénu a jejich jízdní vlastnosti jsou vynikající i při vysokém zatížení. Vozy jsou osazeny rozdělovací převodovkou s trvalým nebo připojitelným pohonem všech kol. Trakční síla motoru je rovnoměrně rozdělena na všechna kola a řidič může volit mezi terénním nebo silničním převodem. Užitková vozidla MAN TGA jsou vybavena 16 stupňovou hydrostaticky (HGS) ovládanou převodovkou ZF Servo – Shift umožňující, po zmáčnutí tlačítka na řadící páce, řadit bez spojky. Další převodovkou v nabídce 16 stupňová ZF Comfort - Shift, dále 16 stupňové převodovky ZF s integrovaným retardérm nebo měničem momentů a také 12 stupňová plně automatizovaná převodovka Man – Tipmatic. U této převodovky řidič řadí bez spojky pohybem řadící páky a automatika hlídá vše ostatní.

Potenciální zákazník má na výběr z několika typů kabin. Jsou to kabiny typů M, L, LX, XL, XXL navzájem se lišících vnějšími a vnitřními rozměry, komfortem posádky a výbavou. p

Autor: Roman Janoušek
Foto: Archiv firmy
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro období 2024/25 (6 vydání).
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro období 2024/25 (6 vydání).
 

Nové

Diamantovou řetězovou pilu ICS oceníte ve vodárenství nebo při záchranných akcích

Zveřejněno 11.12. Čas od času se na trhu objeví produkt, kterými svými vlastnostmi a konstrukčním provedením dokáže konkurovat konvenčním a často dražším technologiím se stejným efektem. Do této kategorie spadají i ruční diamantové řetězové pily ICS, které v České… celý příspěvek

VLW rozšiřuje nabídku o příslušenství Engcon

Zveřejněno 6.12. Naklápěcí hlavy, tiltrotátory a příslušenství Engcon patří k tomu nejlepšímu, co se tomto segmentu dá u nás na trhu pořídit. Jak by ne. Engcon a tiltrotátor jsou takřka synonyma. Respektive byl to právě tento švédský výrobce, co konstrukci naklápěcí… celý příspěvek

Laboratoř Zeppelin CZ v novém!

Zveřejněno 4.12. V areálu Zeppelin CZ v Modleticích u Prahy byl spuštěn provoz laboratoře pro analýzu vzorků olejů a provozních kapalin ve zcela nových moderních prostorách. celý příspěvek