e-shop RENOMAG
Dnes je 17.12. – svátek slaví Daniel

Lom Hrubá Voda – příklad úspěšné modernizace a ochrany životního prostřední

Zveřejněno: 25. 7. 2011

V malebném údolí oderských vrchů, kde hučí říčka Bystřice podél romantické železniční trati z Olomouce na Opavu, by nikdo nehledal velký lom. Přesto zde je a od začátku minulého století se zde těží moravská droba a břidlice. Společnost ZAPA beton a.s. lom koupila v roce 1997.

Lom je zařízlý hluboko do svahovitého terénu a jednotlivé etáže jsou těžko dostupné. Odstřelený materiál se proto postupně spádově sesouvá do spodních etáží až k vlastním mobilním drticím zařízením.

Lom je stěnový, těží se zde pomocí clonových odstřelů a druhotným rozpojováním. Vrtací a trhací práce provádí v současné době firma EPC s.r.o.


Drcené kamenivo

Tato provozovna vyrábí klasické drcené kamenivo v požadovaných frakcích včetně štěrkodrtí a lomového kameniva. Loňský rok bylo vyrobeno a prodáno cca 260 tis. tun kameniva.

Převážná výroba štěrkodrtí je určená pro konstrukční vrstvy, izolační vrstvy, pozemní komunikace, MZK a dráhy.

Kamenivo je dodáváno podle norem ČSN EN 12620 (beton), ČSN EN 13043 (asfalt), ČSN EN 13242 (nestmelené a stmelené směsi) a ČSN EN 13450 (kolejové lože). Svými chemickými a mechanickými vlastnostmi kamenivo z Hrubé Vody nejvíce vyhovuje a také se nejlépe uplatní pro použití do obalovaných asfaltových směsí jak horkých tak studených. Hrubovodské drcené kamenivo vyniká také fyzikálními vlastnostmi. Nadprůměrných hodnot dosahuje například odolnost proti otěru, a kamenivo je proto vyhodnoceno jako nejlepší surovina na Moravě pro použití do obrusných vrstev vozovek.

Lom Hrubá Voda provozuje prodejní skládku u hlavního nádraží v Olomouci. Tam dostane zákazník veškerý sortiment z lomu, ale třeba i těžený písek nebo štěrkové valouny.

Nově provozuje lom další prodejní skládku u nádraží ve Starém Městě u Uherského Hradiště (v areálu pily Martinák). Tam se prodávají hlavně štěrkodrtě.


Výrobní a technologická linka

Technologická linka je třístupňová: na prvním stupni je mobilní čelisťový drtič STE 108/75 – MFL, na druhém je kuželový drtič KDH 900 VH.

Dalším zařízením je třísítný mobilní třídič Chieftain 2100 (2 100 × 6 100 mm), který vyrábí první finální výrobky.

Stacionární drtírna a třídírna je osazená pro třetí stupeň drcení drtičem KDH 900 ST hrubotřídičem HT 1 200 × 4 000, třídičem EDT 1 700 × 4 000 a třídičem RT 2 000 × 5 700 Binder.

Strojní a technický park tvoří kolové nakladače CAT 980 G, CAT 966 F, Volvo L150 E a hydraulické pásové rypadlo DH 621.

V posledních letech byla technologická linka postupně a důkladně modernizovaná. Nejenom že se tím zvýšila spolehlivost a hodinový výkon, ale i kvalita finálních výrobků. Linka byla z velké míry automatizovaná. Dnes dokáže lom dodávat i velké množství jakýchkoliv výrobků během krátké doby a flexibilně reagovat na požadavky zákazníků a trhu.

Zvláštní pozornost byla věnovaná i bezpečnosti práce a pracovním podmínkám zaměstnanců.

Lom má vlastní vlečku s přímou nakládkou ze zásobníků na železniční vozy. V závislosti na ročním období je dvakrát denně vypravován nákladní vlak z lomu do prodejního skladu v Olomouci. Nákladní vlaky jezdí i přímo na stavby, třeba v případě dodávek pro výstavbu a údržbu železničních tratí. Další nákladní doprava je smluvní.


Šetrnost k životnímu prostředí

Asi před deseti lety začal nejenom program technické modernizace lomu, ale i stejně rozsáhlý a nákladný program ochrany životního prostředí. Postupně byl lom odhlučněn a odprášen. Taková opatření se skládají z bezpočtu dílčích opatření, ze kterých většina není ani vidět. Mnohdy rozhodují detaily. Primární a sekundární drcení bylo přemístěno do lomu, dále od obytné zástavby. Byl vybudován systém odvodnění a sedimentačních jímek. Více než 50 % dopravy bylo převedeno na koleje. Tím se výrazně ulehčilo přilehlým obcím.

V lomu existuji klidové zóny, ve kterých se udržují tůně a jiné prostory pro obojživelníky, plazy, ptáky a další chráněné živočichy.

Lom Hrubá Voda velmi dobře spolupracuje s obcí Hlubočky, kam spadá katastrálně. Na základě smlouvy podporuje rozvoj obce i životního prostředí.

Foto: Vladimíra Štěpánková, archiv firmy
 

Nové

Poslední jízda? Naopak. Pásové rypadlo Liebherr R 901 z roku 1968 se vrátilo na scénu

Zveřejněno 11.12. Na staveništi v regionu Münsterland se nedávno odehrál výjimečný moment: vedle sebe se tam potkala dvě pásová rypadla Liebherr, která dělí více než půl století technického vývoje. Na jedné straně pečlivě zrenovovaný Liebherr R 901 z roku 1968… celý příspěvek

Praktická všestrannost příslušenství MB Crusher

Zveřejněno 5.12. Letní období na mnoha místech světa přineslo nejen dlouhé dny a příznivé počasí, ale také časté odstávky při náročných stavebních projektech. Příslušenství MB Crusher však našlo využití i během těchto horkých letních dnů. Díky své robustní… celý příspěvek

KH-KIPPER: Světoznámá značka made in Europe

Zveřejněno 3.12. Vozidla s nástavbami KH-KIPPER vozí materiály nezbytné při výstavbě silnic, staví energetické sítě, přepravují komunální odpad, zemědělské plodiny, stroje na podvalníkách. Často ve skutečně sparťanských podmínkách. Obrovská prašnost, nepřetržité… celý příspěvek