AsBud: Nová generace strojů Yanmar
Dnes je 1.7. – svátek slaví Jaroslava

Liebherr představuje nové nakladače „šesté generace“

Zveřejněno: 28. 2. 2007

Úspěšná série velkých nakladačů Liebherr o překlopném zatížení větším než 15 tun byla roku 2006 nahrazena nově vyvinutou, tzv. „šestou generací“. Kolové nakladače L 564 2plus2, L 574 2plus2, a L 580 2plus2 jsou nahrazovány novými modely L 566 2plus2, L 576 2plus2, a L 580 2plus2. „Šestá generace“ je uváděna na trh zároveň se zavedením zpřísněných norem hluku a emisních limitů motorů stavebních strojů.

V porovnání s předešlými modely se nové kolové nakladače vyznačují vyšším výkonem motoru, vylepšeným jízdním komfortem a dodatečným bezpečnostním vybavením. Převzata byla klíčová část dosavadní modelové řady, kterou tvoří pohon pojezdu Liebherr s inovační technologií 2plus2, který byl dlouholetou praxí prověřen a představuje nejekonomičtější a nejekologičtější koncept kolových nakladačů.

Opticky nejnápadnějším znakem „šesté generace” je nová designová linie, která charakterizuje všechny nové stavební stroje Liebherr, včetně hydraulických rypadel a buldozerů.

Nové motory, zlepšený výkon

Ve středu nového vývoje stála optimalizace dosavadního konceptu stroje s cílem dosáhnout ještě vyšší produktivity kolových nakladačů v reálném nasazení.

Klíčovým komponentem jsou nové dieselové motory LIEBHERR. Výrobní závod Liebherr Machines Bulle S.A. ve Švýcarsku vyvinul nové motory, které plní přísné emisní limity podle směrnice 97/68. Tyto motory o výkonu 130 kW až 560 kW jsou již ve stavebních strojích Liebherr standardně používány.

Další novinkou kolových nakladačů „šesté generace” je optimalizovaný chladicí systém, který velmi efektivně pokrývá zvýšené nároky chlazení nových dieselových motorů. Přesto, že došlo ke zvýšení chladicí plochy a k zabudování přídavného chladiče paliva, zůstávají rozměry chladicího systému velmi kompaktní.

Elektronický systém nových nakladačů se opírá o vlastní firemní koncept, vyvinutý společností Liebherr-Elektronik GmbH v Lindau, který je využíván v celé řadě stavebních strojů Liebherr.

Dalším příspěvkem ke zvýšení produktivity je zlepšení stability nové generace kolových nakladačů. Této změny bylo mimo jiné dosaženo optimalizací pracovní kinematiky.

Nakladače „šesté generace” nabízejí v porovnání se svými předchůdci o 28 % zvětšený vnitřní prostor kabiny. Ten nabízí nejen více volného prostoru a komfortu pro řidiče, ale i dodatečné odkládací prostory.

Díky zřetelně zvýšenému výkonu sériově dodávané klimatizace spolu s optimalizovaným vedením vháněného vzduchu, si kabina strojníka i za extrémních povětrnostních podmínek zachovává požadovanou vnitřní teplotu a nabízí tak obsluze vysoce komfortní a příjemné pracovní prostředí. Nová klapková regulace umožňuje pohodlnou čtyř-zónovou ventilaci.

Pohodlnějším se stal také optimalizovaný přístup při provádění údržby: kryt chladiče a kapotu motoru je nyní možné otevřít současně, čímž se výrazně zjednodušuje čištění chladiče.

Mnoho detailů pro lepší aktivní a pasivní bezpečnost

Sériově dodávané vybavení nových kolových nakladačů bylo rozšířeno o několik bezpečnostních prvků. Mezi ně patří jednodílné bezpečnostní přední sklo, zvětšená zpětná zrcátka, čtyři přední pracovní světlomety a široké nástupní schůdky dimenzované pro bezpečný přístup do kabiny. Kromě toho byla do zadní části stroje (zátěže) zabudována ochrana proti najetí. Zadní světla jsou zapuštěna tak, aby se předcházelo jejich poškození.

Palivovou nádrž nových nakladačů, zvětšenou na 400 litrů, je nyní možno tankovat přímo ze země. Spolehlivou ochranu proti úrazu během ručního mytí předního skla poskytuje madlo dodatečně umístěné na střeše kabiny.



1 Ing. David Křivánek, marketingový manager společnosti Liebherr-Stavební stroje CZ s.r.o.
Autor: David Křivánek
Foto: Archiv společnosti Liebherr-Stavební Stroje CZ s.r
 

Nové

Výhody spojení Rototiltu a nivelace NOVATRON

Zveřejněno 30.6. V moderním stavebnictví už nehraje hlavní roli jen síla stroje. Rychlost, přesnost a efektivita práce jsou dnes klíčem k úspěchu – a právě spojení tiltrotátoru ROTOTILT a nivelace NOVATRON posouvá schopnosti klasického bagru na zcela novou úroveň. celý příspěvek

Develon na veletrhu Bauma 2025 představil novou řadu „-9“ pásových rypadel

Zveřejněno 27.6. Jak už jsme zmínili v minulém čísle Stavební techniky, Develon se na veletrhu Bauma zaměřil na inovace a hlavním tahákem se stala nová modelová řada pásových rypadel s označením „-9“. Pásové rypadlo DX230LC-9 o provozní hmotnosti 23 tun bylo… celý příspěvek

Veletrh Bauma 2025: fakta a dojmy

Zveřejněno 26.6. Letošní veletrh Bauma 2025, který se konal od 7. do 13. dubna na mnichovském výstavišti, se opět stal impozantním, a to jak s pohledu statistiky, tak také z pohledu a názorů vystavovatelů a návštěvníků. A protože jsme byli – coby novináři – jeho… celý příspěvek