NorWit: Oficiální zastoupení pro stavební stroje Sunward
Dnes je 2.7. – svátek slaví Patricie

Legenda se vrací

Zveřejněno: 10. 3. 2016

Za socialismu bylo vidět zejména na vládou sledovaných stavbách v Československu několik speciálních teleskopických rypadel GRADALL americké výroby. Byla pověstná obratností, silou, robustností a extrémní výdrží i v těžkých podmínkách. Inspirovala tehdy i slovenského výrobce k vývoji a výrobě podobných strojů Satur a později UDS určených k dokončovacím zemním pracím.

Jedno z prvních teleskopických rypadel, předchůdce značky GRADALL

Firma BCD STAVO s.r.o. z Plzně nabízí nově teleskopická rypadla GRADALL zákazníkům v České republice. Opírá se přitom o zázemí německého dovozce těchto strojů do střední Evropy.

Na první pohled by se řeklo, že se jedná o „americkou údsku”. Že vývoj šel obráceně, je zřejmé z předchozích řádků. GRADALL vyvíjí a vyrábí teleskopická rypadla od roku 1941 a je bezesporu nejzkušenějším výrobcem této techniky. Zásadním rozdílem je použití celkově otočného výložníku trojúhelníkového profilu, narozdíl od neotočného výložníku s otočnou hlavicí. Tím nedochází k „noření” choulostivé a široké hlavice do problematického prostředí (bahno, kamení, demoliční suť, horké nebo hořící prostředí). Rypadla GRADALL rozhodně neslouží jen ke svahování. I při plném výsuvu, tedy při nejdelším dosahu, lze využít jejich vysokou rypnou sílu docílenou přímočarým působením zasouvajícího se teleskopu, tedy nikoli jen pákovým ústrojím běžného rypadla. Stroje GRADALL jsou dimenzovány na plnohodnotnou těžbu i ve velmi těžkých podmínkách. Také práce při svahování je příjemnější, a tak produktivnější než u klasického rypadla s dlouhým dosahem (Long Reach, „čáp”). Lze jimi produktivně okopávat a podkopávat podzemní vedení. Další výhodou je nízká výška při práci pod podhledem, v halách nebo pod vedením, při srovnání s běžným rypadlem s hloubkovým těžebním ústrojím.

GRADAL G1000 byl nasazen v několika kusech i v Československu
GRADAL G1000 byl nasazen v několika kusech i v Československu

Rypadla GRADALL se dodávají v několika typech na podvozku kolovém (hmotnost 17 až 24 t) i pásovém (18 až 25 t) a k tomu speciální verze (na olamování skalních výčnělků a na práce v hutích) o hmotnosti až 35 tun. Automobilní verze se zatím do EU nenabízejí. Stroje používají motory Volvo a podvozkové komponenty ZF. Servisní zázemí, příslušenství a dodávky ND jsou zajištěny. Stroje GRADALL obohatí strojový park v ČR v podobě víceúčelového výkonného prostředku s dosahovými schopnostmi nedocílitelnými běžnými rypadly. Poznejte jiné pojetí a kvalitu teleskopického rypadla. Podrobnosti Vám rádi poskytneme ve firmě BCD STAVO v Plzni.

Pásová verze Gradal XL 4200
Pásová verze Gradal XL 4200
Moderní kolové teleskopické rypadlo Gradall XL5300
Moderní kolové teleskopické rypadlo Gradall XL5300
Autor: Martin Čížek
Foto: Archiv firmy
 

Nové

Bobcat na Bauma 2025: Show, která brala dech

Zveřejněno 2.7. Pravidelné demo show Bobcat pořádané v rámci Baumy se letos zúčastnili čtyři strojníci, z toho tři z České republiky – Zdeněk Brůžek, Tomáš Mrkvička a Radek Mach. Se Zdeňkem a Tomášem, kteří tvořili jádro celé show, jsme na místě hovořili a… celý příspěvek

Výhody spojení Rototiltu a nivelace NOVATRON

Zveřejněno 30.6. V moderním stavebnictví už nehraje hlavní roli jen síla stroje. Rychlost, přesnost a efektivita práce jsou dnes klíčem k úspěchu – a právě spojení tiltrotátoru ROTOTILT a nivelace NOVATRON posouvá schopnosti klasického bagru na zcela novou úroveň. celý příspěvek

Develon na veletrhu Bauma 2025 představil novou řadu „-9“ pásových rypadel

Zveřejněno 27.6. Jak už jsme zmínili v minulém čísle Stavební techniky, Develon se na veletrhu Bauma zaměřil na inovace a hlavním tahákem se stala nová modelová řada pásových rypadel s označením „-9“. Pásové rypadlo DX230LC-9 o provozní hmotnosti 23 tun bylo… celý příspěvek