RENOMAG

Legenda se vrací

Zveřejněno: 10. 3. 2016

Za socialismu bylo vidět zejména na vládou sledovaných stavbách v Československu několik speciálních teleskopických rypadel GRADALL americké výroby. Byla pověstná obratností, silou, robustností a extrémní výdrží i v těžkých podmínkách. Inspirovala tehdy i slovenského výrobce k vývoji a výrobě podobných strojů Satur a později UDS určených k dokončovacím zemním pracím.

Legenda se vrací
Jedno z prvních teleskopických rypadel, předchůdce značky GRADALL

Firma BCD STAVO s.r.o. z Plzně nabízí nově teleskopická rypadla GRADALL zákazníkům v České republice. Opírá se přitom o zázemí německého dovozce těchto strojů do střední Evropy.

Na první pohled by se řeklo, že se jedná o „americkou údsku”. Že vývoj šel obráceně, je zřejmé z předchozích řádků. GRADALL vyvíjí a vyrábí teleskopická rypadla od roku 1941 a je bezesporu nejzkušenějším výrobcem této techniky. Zásadním rozdílem je použití celkově otočného výložníku trojúhelníkového profilu, narozdíl od neotočného výložníku s otočnou hlavicí. Tím nedochází k „noření” choulostivé a široké hlavice do problematického prostředí (bahno, kamení, demoliční suť, horké nebo hořící prostředí). Rypadla GRADALL rozhodně neslouží jen ke svahování. I při plném výsuvu, tedy při nejdelším dosahu, lze využít jejich vysokou rypnou sílu docílenou přímočarým působením zasouvajícího se teleskopu, tedy nikoli jen pákovým ústrojím běžného rypadla. Stroje GRADALL jsou dimenzovány na plnohodnotnou těžbu i ve velmi těžkých podmínkách. Také práce při svahování je příjemnější, a tak produktivnější než u klasického rypadla s dlouhým dosahem (Long Reach, „čáp”). Lze jimi produktivně okopávat a podkopávat podzemní vedení. Další výhodou je nízká výška při práci pod podhledem, v halách nebo pod vedením, při srovnání s běžným rypadlem s hloubkovým těžebním ústrojím.

GRADAL G1000 byl nasazen v několika kusech i v Československu
GRADAL G1000 byl nasazen v několika kusech i v Československu

Rypadla GRADALL se dodávají v několika typech na podvozku kolovém (hmotnost 17 až 24 t) i pásovém (18 až 25 t) a k tomu speciální verze (na olamování skalních výčnělků a na práce v hutích) o hmotnosti až 35 tun. Automobilní verze se zatím do EU nenabízejí. Stroje používají motory Volvo a podvozkové komponenty ZF. Servisní zázemí, příslušenství a dodávky ND jsou zajištěny. Stroje GRADALL obohatí strojový park v ČR v podobě víceúčelového výkonného prostředku s dosahovými schopnostmi nedocílitelnými běžnými rypadly. Poznejte jiné pojetí a kvalitu teleskopického rypadla. Podrobnosti Vám rádi poskytneme ve firmě BCD STAVO v Plzni.

Pásová verze Gradal XL 4200
Pásová verze Gradal XL 4200
Moderní kolové teleskopické rypadlo Gradall XL5300
Moderní kolové teleskopické rypadlo Gradall XL5300
Kontakty:
BCD STAVO s.r.o.
Hřbitovní 17, 312 00 Plzeň
Tel.: +420 378 609 988
E-mail: bcdstavo (zavináč) bcdstavo (tečka) cz
http://www.bcdstavo.cz
(aktualizace kontaktu: 7. 2. 2017)
Autor: Martin Čížek
Fotografie: Archiv firmy

Diskuze k článku

počet příspěvků: 1, poslední 31.12.2017 13:32, vstoupit do diskuze

Stránky stavebni-technika.cz používají cookies. Používáním webu s tím vyjadřujete souhlas. (beru na vědomí)