Motor – srdce nejen stavebních strojů
Výroba motorů Volvo se datuje již od roku 1893 a od té doby se Volvo vypracovalo mezi největšího výrobce vznětových motorů na světě se zdvihovým objemem 9 až 18 litrů. 122 let zkušeností s konstrukcí a provozem motorů dávají záruku kvality a spolehlivosti. Všechny tyto poznatky jsou zúročeny v novém motoru D6J, který splňuje emisní limity pro mimosilniční stroje EU Stupeň IV (Tier IVf). Aby Volvo splnilo přísné emisní limity, používá v motorech D6J osvědčenou koncepci oxidačního katalyzátoru DOC v kombinaci s filtrem pevných částic DPF a selektivním katalyzátorem SCR. Zachycené pevné částice ve filtru jsou spalovány průběžně tzv. pasivní regenerací, která probíhá za chodu motoru a neomezuje provoz stroje. Ke spálení sazí ve filtru stačí teplota 220 až 450 °C, která je závislá na zatížení motoru. Nová emisní norma však také stanovuje limit na obsah NOx ve výfukových plynech a právě NOx jsou rozloženy katalytickou reakcí v katalyzátoru SCR za pomoci AdBlue na dusík a vodu. Při katalytických reakcích také vznikají oxidy síry, které se usazují v katalyzátoru SCR. Na spálení síry je však teplota pasivní regenerace příliš nízká, a proto každých 500 provozních hodin je potřeba provést tzv. ”reset” systému. Jde vlastně o aktivní regeneraci, kdy vlivem změny časování vstříknutí paliva do válců dochází ke zpožděnému vstříknutí paliva těsně před otevřením výfukového ventilu. Nafta se ve spalinách odpaří a takto uhlovodíky obohacené výfukové plyny následně reagují v oxidačním katalyzátoru DOC, kde dojde ke katalytické reakci a tím k zahřátí výfukových plynů až na 600 °C. Tato teplota je již dostatečná ke spálení síry v SCR katalyzátoru. Reset sytému se nejčastěji plánuje společně s pravidelnou údržbou tak, aby neomezoval nasazení stroje.
Bezpečnost a komfort obsluhy
Volvo velmi dbá na bezpečí nejen posádky, ale také obsluhy, která se pohybuje po pracovní ploše, na které se rýpadlo pohybuje. Každý, kdo někdy obsluhoval stavební stroj, dobře ví, že výhled z kabiny je pro bezpečnost klíčovým faktorem. Proto byla u kolových rýpadel EW160E a EW180E zmenšena velikost schránky na baterie. Tím je výhled na pravou stranu o mnohem lepší. Pro ještě lepší výhled je možné volitelně objednat kameru, která je umístěna vpravo. Pro zobrazení je použit stejný monitor jako pro zobrazení obrazu z kamery, která je umístěna na protizávaží a snímá prostor za rýpadlem. Oba signály je možné zobrazit na displeji současně a tím má obsluha celkový přehled o dění kolem stroje. A protože výhled ze stroje je skutečně klíčový faktor, Volvo jde ještě dál a vyvinulo systém Smart View, který prostřednictvím třech kamer s objektivem „rybí oko” skládá obraz a zobrazuje rýpadlo jakoby z ptačí perspektivy s rozhledem 360°. Pak má obsluha 100% okolí stroje pod kontrolou. Pro bezpečnost je také důležité umístění ovládacích prvků stroje. Nová kolová rýpadla proto mají většinu všech důležitých ovládacích prvků na pravé konzole a jsou posunuty více dopředu. Tak je na ně lépe vidět a ovládání je mnohem bezpečnější. Některé mechanické vypínače však na pravé konzole nenajdete. Funkce se ovládají prostřednictvím displeje. Ke komfortu obsluhy ještě dodejme, že kabina má novu komfortnější sedačku a úroveň hluku je nižší o jeden decibel.
Produktivita a servis
Nový hlavní hydraulický rozvaděč a hlavní čerpadlo s vyšším průtokem poskytuje vyšší výkonnost, plynulejší a více harmonické pohyby a lepší ovládání. Pohonné ústrojí má o 7 % zvýšenou trakční sílu, což se projeví hlavně při delších přejezdech rýpadla. Volitelně lze rýpadla osadit závěsným zařízením pro tahání pracovního vozíku splňující normu EC94/20 5.2. Bohužel však legislativa ČR tahání přívěsného vozíku za kolovým rýpadlem při pohybu na provozních komunikacích neumožňuje. Další příplatkovou výbavou je systém BSS, který Volvo používá u kolových nakladačů. Jde o tlumení rázů výložníku při pojezdu stroje. Proti jiným řešením systém Volvo nevyžaduje zastavení rýpadla pro aktivaci systému BSS. Dalším konstrukčním vylepšením prošel u kolového rýpadla Volvo EW180E dvoudílný výložník. Kinematika byla optimalizována a prodloužena. Tím se zvýšil hloubkový dosah a o 10 % nosnost.
Denní údržba a přístup k servisním bodům byla opět posunuta o krok dál. Přístup k bodům denní údržby ze země je samozřejmostí. Všechny ochozy a stupačky jsou vybaveny děrovanými protiskluzovými plechy pro bezpečný pohyb pro otoči rýpadla. Všechny filtry jsou seskupeny a jejich umístění je logické.