e-shop RENOMAG
Dnes je 17.12. – svátek slaví Daniel

Kloubové dampry Volvo série F opět nastavují nové standardy

Zveřejněno: 4. 1. 2013

Volvo vyvíjí dampry od začátku roku 1960 a je světovou jedničkou v tomto oboru. Filozofie ustáleného vývoje a propracovaná konstrukce to jen potvrzuje. Zbrusu nová série kloubových damprů Volvo – série F není jen o výkonných motorech splňující nejnovější emisní limity EU Stupeň IIIb platné od ledna loňského roku.

Jsou tu také některé nové prvky, funkční vylepšení a zlepšená údržba. Od 24tunového A25F až k 39tunovému A40F, každý model se pohybuje, manévruje a vykládá materiál efektivní a bezpečnou cestou.

Spolehlivé a odolné stroje

Dlouhá životnost a spolehlivost jsou pro dampry Volvo charakteristické. Přední a zadní rám stroje jsou navrženy pro vysoká zatížení při jízdě v extrémním terénu a pro dlouhou životnost. Korba odolává rovněž vysokému namáhání a je vyrobena z oceli Hardox HB400. Konstrukce korby a velký úhel vyklopení zajišťuje perfektní tok materiálu při vyklápění.

Výkonný hydraulický systém s uzavřeným středem typu Load-Sensing umožňuje sklopení nákladu a tím vyprázdnění korby dokonce i v případech, kdy stojí dampr zády do kopce. Hydraulický systém zajišťuje precizní ovladatelnost sklápění korby a tím zkrácení doby pracovního cyklu.

Unikátní brzda pro nakládání a vykládání materiálu „Load and Dump brake” se aktivuje pouze přesunutím voliče rychlosti do polohy neutrál a stisknutím tlačítka. Brzda se odbrzďuje automaticky po zařazení rychlostního stupně a sešlápnutí plynového pedálu. U všech modelů kloubových damprů série F je také možné nastavit úhel sklopení korby a tím také její výšku. Velmi důležitá funkce pro práci, kde jsou výšková omezení, jako jsou tunely, pracoviště pod vrchním elektrickým vedením a podobně.

Elektronicky řízené motory

Srdcem všech modelů jsou elektronicky řízené motory Volvo vybaveny nejmodernější technologií pro splnění náročných emisních limitů Stupeň IIIb. Motory mají šest válců, jsou přeplňovány turbodmychadlem s variabilní geometrií (VGT), vzduch sání je chlazen prostřednictvím mezichladiče. Díky variabilnímu turbodmychadlu poskytuje motor kroutící moment od opravdu nízkých otáček, 1 050 ot/min, a motor „táhne” skutečně odspodu. To se příznivě promítá do spotřeby paliva, vysoké výkonnosti a tím produktivity, lepší a rychlejší odezvy motoru a v neposlední řadě k prodloužení životnosti. K zajištění emisních limitů je použita technologie externí recirkulace výfukových plynů s chlazením a filtr pevných částic DPF s termální regenerací bez ztráty výkonu při regeneračním cyklu.

Motory jsou navrženy přesně pro pohonné ústrojí a celý pohonný systém zajišťuje vysoký tah na obvodu kol. Motor pohání prostřednictvím jednostupňového měniče kroutícího momentu s uzávěrkou planetovou převodovku Volvo s řazením pod zatížením a pulzní modulací řazení. Všechny části pohonného ústrojí jsou vyrobeny z kvalitních pevnostních ocelí a jsou tepelně zušlechtěny pro odolávání vysokému zatížení a kroutícímu momentu. V porovnání s předchozí sérií E kloubových damprů Volvo je díky novému motoru a převodovému ústrojí dosaženo až o 4 % lepšího využití paliva.

Automatické řízení trakce ATC

Pohonné ústrojí dostalo novou funkci automatického řízení trakce ATC. Tento systém zamezuje obsluze manuální řazení podélných a příčných uzávěrek diferenciálů a tím poškození převodového ústrojí v případě jízdy se zařazenou uzávěrkou na zpevněném povrchu. Jízda se zařazenou uzávěrkou diferenciálu může nejen způsobit destrukci pohonného ústrojí, ale také extrémní opotřebení pneumatik a zvýšenou spotřebu paliva. A právě tomu nový systém řízení trakce zabraňuje.

Systém ATC automaticky vyhodnotí stav, kdy dochází k prokluzu kol a aktivuje uzávěrky diferenciálu bez nutnosti zásahu obsluhy. Zadní nápravy jsou zavěšeny osvědčenou tříbodovou konstrukcí. Konstrukce umožňuje výkyv a dlouhý chod kol. Tato konstrukce zajišťuje optimální kontakt kola s terénem a tím vynikající průchodnost terénem. Kloub, který zajišťuje řízení a spojení a tím natáčení přední a zadního rámu vůči sobě při průjezdu v terénu, je nově uložen v kuželíkových ložiscích a mazán tukem po celou dobu životnosti.

A25F a A30F jsou vybaveny suchými diskovými brzdami na všech kolech s hydraulickým ovládáním, motorovou brzdou a hydraulickým retardérem umístěným v převodovce. Vetší dampry A35F a A40F mají brzdy lamelové umístěné v nábojích kol s olejovým chlazením, ani zde nechybí motorová brzda. Retardér u těchto damprů chybí a je nahrazen provozními brzdami, které jsou uloženy v olejové lázni a tím i chlazeny.

Další vylepšení

Kabina doznala také několika změn. Nová přehlednější přístrojová deska zajišťuje komunikaci se strojem a systémem Contronics, který zajišťuje sledování všech důležitých funkcí a stavů stroje. Prostřednictvím přístrojové desky a výstražných hlášení informuje obsluhu o stavu stroje a chybových stavech. Některé ovladače byly přemístěny pro jejich lepší ovládání. Kabina má pro zlepšení výhledu dozadu dveře prosklené v celé své ploše.

Pro snížení provozních nákladů byly některé servisní intervaly výměny olejů prodlouženy na dvojnásobek.

Zkrátka nová série F kloubových damprů Volvo je produktivnější, má komfortnější obsluhu, je ohleduplnější k životnímu prostředí a zvyšuje využití paliva.

Foto: Archiv firmy
 

Nové

Poslední jízda? Naopak. Pásové rypadlo Liebherr R 901 z roku 1968 se vrátilo na scénu

Zveřejněno 11.12. Na staveništi v regionu Münsterland se nedávno odehrál výjimečný moment: vedle sebe se tam potkala dvě pásová rypadla Liebherr, která dělí více než půl století technického vývoje. Na jedné straně pečlivě zrenovovaný Liebherr R 901 z roku 1968… celý příspěvek

Praktická všestrannost příslušenství MB Crusher

Zveřejněno 5.12. Letní období na mnoha místech světa přineslo nejen dlouhé dny a příznivé počasí, ale také časté odstávky při náročných stavebních projektech. Příslušenství MB Crusher však našlo využití i během těchto horkých letních dnů. Díky své robustní… celý příspěvek

KH-KIPPER: Světoznámá značka made in Europe

Zveřejněno 3.12. Vozidla s nástavbami KH-KIPPER vozí materiály nezbytné při výstavbě silnic, staví energetické sítě, přepravují komunální odpad, zemědělské plodiny, stroje na podvalníkách. Často ve skutečně sparťanských podmínkách. Obrovská prašnost, nepřetržité… celý příspěvek