Protože právě otázky skladové logistiky jsou v centru naší pozornosti, rozhodli jsme se nabídnout vám bližší pohled na formu spolupráce mezi výrobním podnikem a dodavatelem manipulační techniky.
Krátce z historie firmy Colorlak
Společnost Colorlak za dobu své existence prošla mnoha proměnami, ale také nelehkými situacemi. V roce 1925 založil Ing. Kirscher ve Starém Městě malou chemickou továrnu. Nátěrové hmoty vyrábí firma od roku 1929 a po II. světové válce se stávají jejím hlavním výrobním programem. Po privatizaci přišlo kritické období s propadem prodejů a nárůstem nedobytných pohledávek, kdy firma téměř zbankrotovala. Dnešní vlastníci koupili společnost na přelomu tisíciletí a první tři roky bojovali o její záchranu. To se jim úspěšně podařilo a posléze začali budovat skupinu Colorlak, jejíž součástí je vedle PANTER COLOR i slovenská společnost COLORLAK SK. Další zkouška přišla s nedávnou celosvětovou ekonomickou krizí a s růstem cen surovin, ale i tu společnost ustála a poslední roky je již plně stabilizována. Před dvěma lety rozšířila svoji působnost do Polska, kde se společnosti COLORLAK POLSKA úspěšně daří budovat svou tržní pozici. Loňský rok byl pro firmu Colorlak nejúspěšnější za posledních 15 let. Silnou stránkou společnosti Colorlak a jedním z důvodů její přední pozice na českém trhu je silné vývojové oddělení, ve kterém v současné době pracuje 16 odborníků. Společnost se neustále vyvíjí a jde s trendy doby, kterými jsou ekologické barvy s co nejmenším množstvím rozpouštědel. Již přes 10 let je společnost COLORLAK dodavatelem barev pro automobilový průmysl, který rozhodně patří mezi nejnáročnější obory.
Kvalitní a spolehlivý partner
Roční produkce pro sektor automotive činí 23 %, což je známkou vysoké kvality produktů společnosti COLORLAK. Firma si tradičně významnou část logistiky navazující na vlastní výrobní procesy řeší vlastními silami. Jedná se zejména o provoz skladu hotových výrobků přímo ve výrobním závodě. V rámci tohoto provozu je skladována většina zboží v běžném režimu, část má však povahu zóny s nebezpečím výbuchu a vyžaduje speciální režim včetně užití techniky pro tento účel přizpůsobené. „Jakožto špička na trhu si společnost Colorlak velmi precizně definuje požadavky na veškeré nakupované zboží i služby a opravdu pečlivě vybírá své dodavatele. I to je důvodem, proč už první výběrové řízení, kterého se společnost Yale u firmy Colorlak zúčastnila, trvalo téměř rok a nebylo vůbec jednoduché,” prozrazuje Ing. Ivan Musil, výkonný ředitel společnosti Yale CZ, s.r.o. „Specifickým požadavkem zákazníka v tomto případě je to, že dodávaná manipulační technika je dvojí povahy: jednak ta, která je určena pro obsluhu standardního skladu, a dále ta pro manipulaci v prostředí s nebezpečím výbuchu. Pro obě skupiny jsme také individuálně nastavili i úroveň a rozsah servisních služeb. Pro běžnou údržbu a základní servis standardních strojů jsme vyškolili technika přímo z řad zaměstnanců našeho zákazníka, náročnější techniku naopak v pravidelných intervalech servisujeme my. Tento koncept reflektuje požadavky zákazníka a my jsme si měli možnost ověřit, že funguje k naší plné vzájemné spokojenosti,” dodává Ivan Musil.
Společnost Yale ve výběrovém řízení zvítězila a dodavatelem manipulační techniky pro Colorlak je již déle než 15 let. Za dobu spolupráce byla většina původních vozíků vyměněna a 90 % vozíků jsou dnes právě od značky Yale, což samo za sebe vypovídá o spokojenosti společnosti COLORLAK.
Cíle společnosti
Z velké části dnes flotilu manipulační techniky firmy COLORLAK tvoří akumulátorové tříkolové vozíky, zbytek je tvořen ručně vedenými vozíky, z nichž některé disponují speciálním vybavením pro prostředí s nebezpečím výbuchu. Obě strany si cení především spolehlivosti ve vzájemných vztazích a otevřenosti v jednání: „Korektní přístup a dlouhodobé vazby jsou pro nás hodně důležité. V duchu této filosofie přistupujeme ke všem našim zákazníkům a stejný přístup očekáváme i od našich dodavatelských společností. S většinou dodavatelů nám tento koncept funguje velmi dobře a jednou z nich je i společnost YALE, kterou po letech vzájemné spolupráce dnes vnímáme již nejen jako dodavatele kvalitní manipulační techniky, ale především jako partnera v našem podnikání,” říká Ing. Marek Fiala, výrobní ředitel společnosti Colorlak, a.s. a dodává: „V těchto vztazích je pro nás zásadní, aby naši dodavatelé a partneři co možná nejlépe chápali naše potřeby a rozuměli problémům, které musíme postupně řešit.” Podle Marka Fialy je třeba najít v každé situaci optimální rovnováhu mezi cenou a užitkem každé použité technologie, protože tlak na konečnou cenu výrobku je v současné globální konkurenci enormní. Výrobní náklady je tak třeba držet úzkostlivě pod kontrolou. K výslednému řešení Ing. Musil doplňuje: „Naším cílem není za každou cenu nabídnout a prodat technicky předimenzovaný vozík, který sice může být vybaven nejnovějšími dostupnými technologiemi, ale s těmi pochopitelně přímo úměrně rostou i pořizovací náklady. Snažíme se pro každého zákazníka najít řešení šité na míru jeho konkrétním potřebám. K tomu je zpravidla třeba získat co možná nejvíce informací od daného zákazníka. Podle toho, jaké jsou jeho momentální potřeby a s ohledem na očekávaný vývoj v horizontu alespoň několika málo let, se snažíme nabízet řešení, která mají jistou perspektivu. Chceme tak být našim zákazníkům dobrým partnerem, který dokáže poradit a doporučit optimální řešení.” Stejně tak tomu je i v případě flotily manipulační techniky společnosti Colorlak. Pro jednoduchou intralogistiku společnosti bylo více než nejnovější technické vybavení důležité to, aby s vozíky bylo možné snadno manipulovat ve stísněných a velmi členitých skladových prostorách. Dalším požadavkem bylo zvýšení kapacity skladu, což se podařilo díky triplexovým stožárům předmětných vozíků, kterými je možné umístit palety až do výše 5 m. Tím se podařilo kapacitu stávajícího skladu zvýšit až pětinásobně. Kromě toho bylo cílem nalézt takové řešení, které bude dlouho a spolehlivě sloužit bez zbytečně vysokých nákladů na údržbu a servis. Díky partnerskému přístupu společnosti Yale, která netrvala na striktním provádění veškerých úkonů autorizovanými servisními techniky, se daří tento požadavek velmi dobře naplňovat. „Rozhodli jsme se pro kombinaci zajišťování servisních potřeb zčásti vlastními techniky vyškolenými dodavatelem a zčásti odborníky společnosti YALE. Díky tomuto konceptu se nám daří v provozu při dosahování požadované úrovně spolehlivosti udržet starší techniku, která našim logistickým požadavkům v tuto chvíli zcela postačuje. Přitom celkové náklady na provoz naší flotily považuji za velmi příznivé”, říká vedoucí údržby společnosti Colorlak, a.s. pan Josef Kamas.
Speciální manipulační technika
Ale aby nedošlo k nějakému nedorozumění – samostatnou kapitolu v logistice firmy představuje manipulační technika určená pro provoz v prostředí s nebezpečím výbuchu. Zde je již veškerý servis plně svěřen do rukou odborných techniků společnosti Yale a tvoří ji primárně moderní a velmi kvalitní stroje. Jedná se o speciálně upravené vozíky, které se dodávají v tzv. provedení „ex”. Tím hlavním aspektem je to, že u vozíku nesmí dojít k přehřátí žádné z jeho součástí, nebo dokonce k jiskření. Proto se komponenty, u kterých hrozí jiskření, „zapouzdřují”. Vidlice jsou navíc opatřeny chromovou povrchovou úpravou, případně jsou vyrobeny z bronzu. Speciálně upravené musí být i brzdové kotouče. Yale nově na těchto úpravách spolupracuje se specializovanou italskou společností MIRETTI. První vozík upravený firmou MIRETTI byl nedávno dodán právě do provozu společnosti Colorlak. Společnost Yale si zakládá na své flexibilitě, pružnosti a korektním jednání. Jak říká Ing. Ivan Musil: „Žádná zakázka pro nás není malá. Přestože máme klienty i mezi velkými společnostmi, rádi se pouštíme i do nestandardních výběrových řízení. Naší výhodou je, že jsme menší společností, a proto můžeme flexibilně reagovat na individuální požadavky našich zákazníků. Velmi nás těší, když se nám podaří stát se kvalitním partnerem našich zákazníků a mít svůj podíl na jejich tržním úspěchu.”