Samotná myšlenka pozvat a pohostit své zákazníky je velmi často realizována. Majitelé společnosti KOBIT, bratři Jaroslav a Petr Nožičkové, se svými spolupracovníky tuto myšlenku zhmotňují opravdu poctivě. Do svého Stanu zvou i další výrobce a dodavatele, aby prezentovali své výrobky a služby. A od loňska již nejezdí na Stan, ale na Jičínský veletrh.
Jak Jičínský veletrh hodnotí Jaroslav Nožička? „Je čím dál těžší přilákat zákazníky na předváděcí akce, výstavy či veletrhy. Osobně si myslím, že je výstav přehršle, jsou velmi často nebo v rychlém sledu po sobě. Proto jsme přistoupili na zkrácení Jičínského veletrhu na tři dny. Je to efektivnější pro nás i zákazníky. Ve fyzickém představení před „Stanem” jsem se zaměřili na novinky. Připravená výstavní plocha (obr. 2) umožnila firmám představení dalších strojů a vytvořila jim možnost soukromí pro svá obchodní jednání. Z mého pohledu považuji akci za vydařenou a jsem rád, že návštěvníci mi často říkali, že v Jičíně je k vidění nejvíce komunálních strojů ze všech výstav v ČR.”
Hlavním bodem programu i nadále zůstala dynamická prezentace novinek zúčastněných firem provázená odborníky, kteří přednosti a schopnosti jednotlivých strojů popisují. Jednotlivé bloky byly prokládány písněmi v podání slovenské zpěvačky Petry Keteňové (obr. 3). Programem provázela česko-slovenská moderátorská dvojice Miluše Bittnerová a David Janiga za technické pomoci Jaroslava a Petra Nožičkových.
Bitumenová technika
Hned první ukázka byla důkazem, že KOBIT zná potřeby svých zákazníků (i nás řidičů) a dokáže na ně reagovat. Životnost vozovky závisí nejen na kvalitě její výstavby, ale i na celistvosti jejího povrchu. Jednoduché, rychlé a levné zacelení prasklin a trhlin za studena nabízí jednomužný pokladač bitumenové pásky ARS 2 (obr. 4).
Následovala fréza SRF 700, která vytvořila spáru pro ukázku teplé technologie vysprávky povrchu asfaltových komunikací. Prasklina upravená a vyčištěná frézou byla zalita teplou asfaltovou směsí, kterou připravil samohybný vařič modifikovaného asfaltu VA 400.
Další jednoduchý způsob rychlé vysprávky komunikací prezentoval Miroslav Báňa (Krajská správa a údržba silnic Vysočiny, příspěvková organizace). Asfaltový koberec otevřený OKVS-8 je určen především pro lokální opravy za nepříznivých povětrnostních podmínek, tj. za mokra, sněhu i náledí.
Na závěr prvního bloku strojů představil p. Jaroslav Taušner ze společnosti NTC STAVEBNÍ TECHNIKA spol. s r.o. jednoduchý, snadno ovladatelný tandemový vibrační válec VT 090 (obr. 5) pro hutnění asfaltových směsí a nesoudržných zemin. Válce jsou vybaveny zážehovými motory Honda, nebo vznětovými motory HATZ. Pojezd, vibrace a řízení jsou plně hydrostatické.
Zametací technika
Druhý blok zahájil univerzální komunální podvozek Ladog s nástavbou K2 (obr. 6). Optimální řešení pro celoroční využití s rychlou výměnou nástaveb a nářadí. Ladog se představil s inovovanou kabinou. Dále předjel samosběrný zametač K8 na podvozku MAN, vybavený zvětšeným zásobníkem na vodu a středotlakým čerpadlem. KOBIT má i moderní variantu s hydrostatickým pohonem zametače, například pro zástavbu na podvozek Scania.
Ing. Jan Votava přiblížil hostům řešení firmy MTM TECH. Traktor CASE IH s neseným zametacím agresivním kartáčem AKP 800 (obr. 7) pro odstraňování plevele a hrubých nečistot a taženým vakuovým zametačem TWISTER ZT 25 s vysokovýklopným kontejnerem poháněným zadním vývodovým hřídelem traktoru.
Kompaktní provedení zametače prezentoval Ing. Marek Vysloužil ze společnosti Zálesí a.s. – AEBI MFH 5500 (obr. 8) disponuje 4000 litry vody na 1,9 metru širokém podvozku s oběma řiditelnými nápravami. Malý poloměr zatáčení, nízká hladina hluku a výfukových zplodin umožňuje nasazení i ve stísněných prostorech městské zástavby. Díky téměř uzavřenému systému sání nečistot KOANDA nedochází k rozptylování jemných prachových emisí, pouhých 5 % uniká se vzduchem. Vysoká účinnost vysávání příznivě ovlivňuje spotřebu PHM i vody, životnost stroje a možnosti jeho použití.
Technika pro zimní údržbu komunikací
Bronislav Zeman ze společnosti Croy předvedl UNIMOG U 500 se sypačem SCHMIDT a dvoustupňovou frézou KAHLBACHER (obr. 9).
Další novinku představil KOBIT, možnost volby rozstřiku solanky talířem nebo lištou, dle aktuálních podmínek a potřeby. Navázala ukázka sypače inertního materiálu SyKO INERT na podvozku Mercedes, nosič výměnných nástaveb TATRA TERRNo1 s nástavbou SyKO 5 H Hurikán a nástavba SyKO 6 HP, tentokrát na prototypu TATRA PHOENIX 4×4.
Nejen stroje, ale i lidé byli představeni. Zbyněk Lazar (Zbyněk Lazar s.r.o.) se zabývá prodejem náhradních dílů především pro stroje z dílen firem KOBIT spol. s r.o. a Silniční technika, a.s. Nová Paka. Dále Karel Hofman z firmy HIT HOFMAN, který pozval hosty na statickou expozici ke zhlédnutí Zabezpečovacího signalizačního přívěsu ZSP-10.1 a dalších výstražných světelných zařízení, jimiž byly vybaveny i některé stroje dalších firem a zásadně přispívají k bezpečnosti silničního provozu.
Jožo Hajduch (obr. 10) předvedl výrobky společnosti KOBIT-SK, která letos slaví patnácté výročí. Zde traktorem tažený sypač SK 2H.
Na závěr této části ukázal Jiří Vyvial nabídku společnosti I-TEC Czech. Nejen pro zimní údržbu je vhodný univerzální podvozek Bonetti 4×4, poháněný osvědčeným třílitrovým turbodieslem IVECO F1C přes šestistupňovou převodovku. Dodává se v provedení do 3,5 tuny a do 5 tun. V Jičíně se prezentoval osazený pluhem a sypačem SyKO 1 s rozstřikem solanky z produkce KOBIT-SK.
Podvozky + nosiče výměnných nástaveb
Další značkou, kterou I-TEC Czech zastupuje, je Piaggo. Předvedený model Piaggo Quargo (obr. 11) byl osazený sklápěcím valníkem s nástavky a nůžkovým zdvihem. Toto provedení je oblíbené nejen pro snadnou manipulaci s převáženým nákladem. Lze jej použít jako jednoduchou zvýšenou plošinu, manipulaci usnadňuje dálkové ovládání.
Petr Smola (SCANIA CZECH REPUBLIC) a Martin Vašek (KOBIT) předvedli Scanii P360 CB4×4HHZ (obr. 12) jako nosič výměnných nástaveb, v tomto konkrétním případě varianty sypač/kropička z dílen Kobitu. Základními součástmi nástavby MK 8 je nerezová cisterna, tlaková mycí lišta 2,4 metru široká, výškově stavitelná s možností stranového přetáčení a středotlaké rotační čerpadlo. Výhodou je celková výška do 3,2 metru i s majáky (podvozek Scania je plněpohonný). Je možné zvolit variantu podvozku 4x4 se zadním vzduchovým odpružením, což zákazníkům nabídne lepší jízdní vlastnosti a v případě použití sypače rovnoměrnost posypu při jakémkoliv zatížení podvozku. Scania nabízí také širokou škálu motorů včetně motorů Euro 5 bez použití AdBlue.
Společnost Croy představila komplexní technologickou nástavbu pro dosypávání krajnic na podvozku UNIMOG U 500. Čelní násypka dosypávače krajnic má pracovní část výsuvnou až o 1,5 metru a výškově i úhlově stavitelnou. Vzadu je hydraulický pěch (opět výsuvný a stavitelný) pro zhutnění násypu a zametač.
Zkušební prototyp TATRA PHOENIX 4×4 v cestářské oranžové s Hurikánem (SyKO 6H) na zádech pohání motor PACCAR MX 265 kW přes 16stupňovou manuální převodovku ZF EcoSplit a jednorychlostní sestupnou převodovku TATRA. Komfort (tedy i výkon) posádky zvyšují vzduchem odpružené nápravy.
Znovu TATRA, tentokrát TERRNo1 (obr. 13) po generální opravě v autorizovaném servisu PAS Zábřeh osazená sněhovým pluhem s proměnou šířkou záběru (teleskopickým výsuvem levé i pravé části) od firmy MTM TECH.
Sekačky
Jan Votava (MTM TECH) předvedl traktor ZETOR Forterra, osazený univerzálním žacím ramenem FFA 500 pro mulčování a sečení ploch okolo komunikací, a komunální nosič Praga Alfa s ramenem Hymach TDH P600 UC a ořezávačem Rabaud (řezání + štěpkování v jedné pracovní operaci, včetně možnosti výfuku rozštěpkovaného materiálu do vlečeného přívěsu) pro údržbu středového pásu na dálnicích.
Pro údržbu břehů vodních toků a ploch, cyklostezek a dalších terénů, kde nelze použít těžkou techniku, poslouží osvědčený Belos. Josef Daniš ze společnosti Daniš Davaztechnik předvedl Belos TransPro 54 s příkopovým ramenem AFM 320/80 (obr. 14). Následovala prezentace komunálního podvozku Belos TransPro 3440 se zametací nástavbou (Daniš Davaztechnik).
Libor Houžvička (Husqvarna Česko) komentoval ukázku sekačky Raider PA 525 a pozval hosty k prohlídce stánku Husqvarny a nabízeného nářadí a techniky.
Vzápětí se od stánku společnosti Seco GROUP odpoutala nová sekačka/mulčer Panther (obr. 15) s pohonem 4×4 a s uzávěrkou diferenciálu. Komentoval Ing. Zdeněk Pelc a novinku řídil Luděk Daniš z firmy Daniš Davaztechnik, která české sekačky Seco prodává.
Pro práci ve svažitém terénu je nutné snížit těžiště, pohánět a řídit všechna kola. Společnost Zálesí a.s. do Jičína přivezla dvounápravový svahový nosič AEBI Terratrac TT240 s hydrostatickým bezestupňovým pohonem a uzavřenou klimatizovanou kabinou pro maximální pracovní nasazení v zimě i v létě.
Dalším specialistou na strmé svahy je společnost DVOŘÁK – svahové sekačky, která své rádiem řízené sekačky Spider pustí i na svah o sklonu 55°. Podle Jakuba Trachtulce jeden Spider ILD02 (obr. 16) nahradí četu pracovníků s křovinořezy.
Roman Prokšík (Forest Meri) prezentoval traktor Valtra s nesenou pařezovou frézou (obr. 17). Traktory Valtra jsou známé svou kvalitou a spolehlivostí. Potkáte je na silnicích v typické oranžové s komunálními nástavbami, ale na výběr je osm obyčejných i metalických barev.
Softwarová podpora
Výkony vozidel a strojů je třeba vyúčtovat, spočítat mzdy a vést množství dalších agend. Velkým pomocníkem v této oblasti je softwarový systém DMD firmy Hobl&Pech, s.r.o., který prezentoval Ing. Petr Kramář. Zkušenosti firem, které systém využívají, ukazují, že čas strávený v tomto stánku nebyl ztracený.
Petr a Jaroslav Nožičkovi v přátelském rozhovoru se senátorem PČR a vícehejtmanem Královéhradeckého kraje panem Ing. Josefem Táborským.
Pokračovat v tématech nakladače, cisterny, odpady, výměnné natahovací systémy, nosiče nářadí a plošiny budeme v prosincovém čísle časopisu Stavební technika.
Máte co ukázat a nechcete chybět na příštím Jičínském veletrhu, obraťte se na společnost KOBIT, kontakty jsou uvedeny v záhlaví článku.