Často se říká, stavba 1 km dálnic v ČR je nejdražší v celé Evropě. Tvrdá statistická data nejsou širší veřejnosti k mání, o tom, je-li tomu tak a proč, se můžeme jen dohadovat. Příznačné ale je, že sjednané smluvní ceny se během výstavby takřka běžně navyšují o různé, „nepředvídatelné” nadpráce o desítky procent i více procent; našli bychom i zdokumentované případy zdražení na dvojnásobek a víc.
Nabízí se však možnost, jak stavbu už zprůhlednit. Například tím, že hned na začátku bude jasnější, kolik a jaký druh materiálu bude třeba v rámci zemních prací přemístit, odvézt ze staveniště, nebo naopak, co bude třeba dovézt ap. A z toho pak snáze odvodit, kolik stavebních strojů bude na stavbu potřeba, jaký počet lidí zvládne jejich obsluhu atd. Také může být hned od samého začátku jasnější, jak dlouho bude práce trvat a kolik tedy bude stát.
Optimalizace zemních prací, šetření času a snížení nákladů
Nový programový modul Corridor Mass Haul (modul pro přesné určení přepravovaných hmot) kombinuje inženýrský návrh zamýšleného řešení, například výstavbu dálničního či jiného koridoru, se stávajícím terénním profilem, dopravní sítí, překážkami v pohybu techniky jako jsou prohlubně, vyvýšeniny, vodní plochy, skládky a podobně.
Návrh je potom inteligentně analyzován tak, aby se určil optimální a co nejvíc efektivní proces zemních prací. K tomu slouží Business Center – HCE, obchodně, neboli kontraktačně orientovaný nástroj, který vyvinula a rozvíjí společnost Trimble. Jeho grafické výstupy přehledně ilustrují a porovnávají – na základě uvedené analýzy – množství optimálně přepravovaného materiálu ve srovnání s předpoklady uvedenými v původním návrhu. Výstupní diagramy a zprávy informují nejen o požadavcích na přepravovaný objem hmot při zemních pracích, ale ukazují i vypočtené trasy přepravy, pracnost a všechny s tím související náklady. Dodavatel i investor získá úplný obrázek o náročnosti zemních prací, což mu umožní plánovat, tzn. počítat se všemi možnými scénáři „co kdyby” a pracovat s konkrétními objemy a cennými informacemi před tím, než se podepíše smlouva a začne kopat. Business Center – HCE s modulem Corridor Mass Haul tak umožňuje dodavatelům lepší plánování, vytvoření kvalitnější nabídky a efektivnější provádění, úsporu času a snížení nákladů ve všech cyklech stavby.
Větší přesnost, více produktivity
Verze 2.50 vyhotovuje nová výstupní data, data o přípravě a plánování zemních prací, které funkčně obstarává nový modul Corridor Mass Haul. Při odhadech a oceňování si všimneme vyšší efektivity, kterou nástroj Business Center – HCE získává při importování vektorových mapových souborů Adobe® nebo souborů CAD, které pracují s pohledy a řezy. Projektanti, kteří navrhují např. stavby dálnic a železnic nebo jejich opravy, mohou importovat výstupy z výkresů CAD a konvertovat je do 3D modelu během několika minut.
Business Center – HCE podporuje také GEOPAK XS-List Report (XSR) soubory pro dodavatele stavebních děl pro Ministerstvo dopravy, Ředitelství silnic a dálnic ap.
Automatizace těchto dříve manuálních procesů tak může dodavatelům poskytnout přesnější data, větší produktivitu, snížit náklady a šetřit čas ve všech fázích výstavby. Velmi dobře lze proto software použít například při výstavbě silnic, dálnic, železnic, zakládání staveb atd.
Business Center – HCE verze 2.50 je nyní k dispozici u distributorů Trimble nebo v síti dealerů SITECH®.
O firmě Trimble
Technologie firmy Trimble umožňují pracovníkům v terénu významně zvýšit produktivitu jejich práce. Trimble řešení využijí všichni, kdo potřebují určovat svoji polohu – v geodézii, stavebnictví, zemědělství, sledování vozidel a strojů a v mapování. S využitím technologií určování polohy, jako je GPS, lasery a optické měření poskytuje Trimble softwarové řešení speciálně vytvořené pro potřeby uživatele. Bezdrátové technologie přenosu dat umožňují uživatelům bezproblémový přenos informací z terénu do kanceláře a zpět. Společnost Trimble byla založena v roce 1978 a sídlo má v Sunnyvale v Kalifornii. Více informací získáte na www.trimble.cz.