Dnes je 19.2. – svátek slaví Patrik

Jak šel čas s mini-rýpadly Yanmar. K 50letému výročí prvního rýpadla byla vyrobena unikátní desítka červených bagrů

Zveřejněno: 30. 11. 2018

Letos je to přesně padesát let od uvedení úplně prvního mini-rýpadla Yanmar na trh. Při této příležitosti se v Yanamaru rozhodli představit světu speciální řadu kompaktního pásového mini-rýpadla SV60. Vrcholný typ produktové řady, který se liší zejména nápadným červeným lakem, byl vyroben v počtu pouhých deseti kusů a veřejnost jej mohla poprvé spatřit letos v říjnu na veletrhu SAIE 2018 v Itálii.

Kolové rýpadlo YNB300 s vlastním pohonem příliš krásy nepobralo, ale umělo hodně

Vzácný stroj bude k prodeji prostřednictvím celosvětové dealerské sítě, o aktuální dostupnosti se výrobce nezmiňuje.

SV 60 se představuje...

Kompaktní mini-rýpadlo SV 60 z hmotnostní řady 5–6 tun je výkladní skříní použitých technologií. Dostatečný výkon spolu s krátkým zadním převisem (kompaktní radius je 3 565 mm) a robustním rámem jej předurčuje například do zastavěných zón nebo pro městskou výstavbu. Čtyřválcový přeplňovaný čtyřválec s přímým vstřikováním patří k nové generaci motorů Yanmar a dává výkon 34 kW. Ve standardní výbavě nechybí funkce automatického dobrzďování a spínač pro ECO-režim. Vysoké požadavky na výkon při rýpaní, planýrování nebo terénních úpravách jsou u této kategorie zemních strojů samozřejmostí, v případě mini-rýpadla Yanmar pomáhá výkonná hydraulika ViPPS, která sbírá výkon ze samostatných hydraulických čerpadel a v každém okamžiku má tak strojník k dispozici dostatek hydraulického výkonu pro rychlou a plynulou práci. Výhodou stroje SV60 je také optimální rozložení hmotnosti a robustní protizávaží, které je možné na přání je dále dovybavit přídavným protizávažím o hmotnosti 200 kg. I se standardní protiváhou ale umí stroj zajímavé kousky – s tunovým nákladem lze bezpečně manipulovat do vzdálenosti 5,1 m a ve výšce 1,25 m.

Kompaktní mini-rýpadlo SV60 v červené barvě bylo vyrobeno v počtu 10 kusů
Kompaktní mini-rýpadlo SV60 v červené barvě bylo vyrobeno v počtu 10 kusů

Další akce ke kulatému výročí

V souvislosti s představením limitované „červené” kolekce SV 60 nechalo vedení společnosti natočit video, ve kterém nahlédneme za oponu výroby tohoto jedinečného stroje. Ve videu se podíváme do továrny ve francouzském St Diziers a promluví také technici, kteří se na výrobě červené SV60ky podíleli. Originálním počinem je také vyhlášení soutěže pro mladé fanoušky strojů. Ve dvou kategoriích (do 15 let a nad 15 let) mají účastníci soutěže nakreslit, jak podle nich bude vypadat mini-rýpadlo budoucnosti. Nejlepší nápady budou odměněny zajímavými cenami; na mladé návrháře čeká například digitální fotoaparát Nikon, herní konzole Nintendo nebo iPad.

Jak šel čas s mini-rýpadly Yanmar

1968

Jednoduché kolové rýpadlo s vlastním pohonem příliš krásy nepobralo, ale umělo hodně. Vyrobené bylo speciálně pro japonský trh a design byl v tomto případě zcela podřízený funkčnosti. V šedesátých a sedmdesátých letech zažívalo Japonsko stavební boom. Architektura městských čtvrtí vyžadovala malé, kompaktní stroje, které by nahradily lidskou práci. YNB300 se zhostil tohoto úkolu zdárně.

1972

Jednou ze zvláštností nového nástupce YB600C byl do stran výkyvný výložník. Toto řešení zvyšovalo manévrovatelnou stroje při výkopech; strojník tak mohl provádět přesné výkopy těsně podél zdí. I proto se tomuto typu přezdívalo „stěnový kouzelník”; díky speciálnímu výložníku se tento typ osvědčil zejména při výkopech kanalizací. S předchozími stroji byly takové výkopy nemožné; a i proto se YB600C těšil obrovské popularitě mezi vodárenskými a plynařskými společnostmi. Oproti předchozímu modelu se výrazně zlepšily jízdní vlastnosti; pohonná jednotka byla zakapotována a nepřesahovala šířku stroje. YB600C byl průkopníkem mezi velkosériovými kompaktními stavebními stroji.

1974

S dalšími vylepšeními bylo v roce 1974 uvedeno na trh nové mini-rýpadlo YB2000. Konstruktéři vzali v potaz požadavky strojníků na vyšší komfort a poprvé nasadili na mini-rýpadlo kabinu. Díky novým materiálům byl také výrazně potlačen vnější hluk stroje, takže YB2000 mohlo být nasazeno v obydlených zónách, na práci v noci a v uzavřených prostorech s akustickou ozvěnou. Rýpadla s označením YB najdeme na stavbách ještě i dnes; oblíbená jsou zejména v Rusku, ale na rýpadlo v původním stavu narazíme těžko. Většinou totiž prošla celou řadou amatérských úprav a modifikací.

1975

Základem pro mini-rýpadla v podobě, jaké je známe dnes, se stal model YB1200. Stroj měl podélně uložený, vodou chlazený dieselový motor a byl vybaven radličkou pro planýrování a rozhrnování. YB1200 byl vůbec prvním mini-rýpadlem na světě s 360stupňovým otáčením výložníku.

YB1200 se i nyní objevuje v aukcích (foto liveauctiongroup.net)
YB1200 se i nyní objevuje v aukcích (foto liveauctiongroup.net)

1980

Nejlehčím mini-rýpadlem s gumovými pásy v hmotnostní kategorii do 1 tuny se stal typ YB400 s váhou kolem 900 kg. Pohon na gumových pásech měl své výhody: stroj se mohl pohybovat na zpevněných komunikacích bez obav z poškození povrchu a neobtěžoval okolí nepříjemným klepavým hlukem od ocelových pásů.

1993

S tím, jak trh se stavební technikou v devadesátých letech vyspěl, přichází Yanmar na světlo s úplně novou řadou ViO, která v sobě kombinuje osvědčené prvky předchozích modelů, jako je například jednoduchý výložník, a prvky zcela nové, například výkonnější a přepracovaný hydraulický systém. Charakteristické pro tuto řadu byl nulový přesah zádě; při rotaci tato část nevyčnívala, což mimo jiné zlepšilo úroveň bezpečnosti na staveništích. Tento koncept s nulovým přesahem zádě se rychle ujal a brzy se stal na trhu s mini-rýpadly dominantní.

V 90. letech přichází Yanmar s úplně novou řadou ViO (první bagry na světě s nulovým přesahem zádě)
V 90. letech přichází Yanmar s úplně novou řadou ViO (první bagry na světě s nulovým přesahem zádě)

90. léta až 2000

V tomto období vznikla celá řada různých modelů a typů. Co je pro vývoj nových strojů zásadní, jsou směrnice o regulaci škodlivých výfukových plynů. Měnící se legislativní podmínky pro jednotlivé trhy – pro domovský japonský, americký a evropský – nutí výrobce inovovat technologie mnohem častěji, než tomu bylo dříve. Yanmar klade velký důraz na ochranu životního prostředí; ruku v ruce se zaváděním „zelených” technologií se mini-rýpadla stávají bezpečnější (například používáním vysoko pevnostních ochranných rámů) a také tišší. Vývoj se ubírá ke stálé častějšímu využívání recyklovatelných materiálů; například na výrobu korpusu stroje využívají v Yanmaru pláty z recyklované oceli namísto plastu apod. Minimalizace komponentů dovolila výrobci dále zdokonalovat nulový přesah, v novějších rýpadlech jsou při otáčení v zákrytu i přední rohy kabiny. K pokroku došlo i v oblasti příslušenství: hydraulické rychlospojky dovolují rychlou a pohodlnou výměnu příslušenství, což zvyšuje již tak široké využití těchto oblíbených strojů.

Autor: Jan Rybář
Foto: Yanmar, redakce

Oborové členění

Nové

Jak se staví dálnice v Kolumbii? Vrtací soupravě velí mladá žena

Zveřejněno 7.2. Pro zlepšení infrastruktury probíhá v Kolumbii v území aglomerací Mosquera a Balsillas výstavba 230 km dlouhé dálniční sítě. Práce na projektu za 176 milionů EUR započaly v lednu 2016 a vše dokončeno má být v prosinci 2021. Zajímavostí je i to, že… jít na článek

Ford Trucks představil v Praze nový model tahače F-MAX

Zveřejněno 4.2. Před rokem touto dobou vstoupila nákladní vozidla Ford Trucks na český trh. Nyní, v lednu 2019, byl představen zbrusu nový model tahače F-MAX, který nedávno na mezinárodním veletrhu nákladních a užitkových automobilů IAA 2018 v Hannoveru získal… jít na článek

Tomáš Tomeček bral s Tatrou na „starém Dakaru“ kvůli prasklé spojkové hřídeli až páté místo. Jinak by bojoval o vítězství

Zveřejněno 21.1. Jedenáctého ročníku Africa Eco Race, pokračujícího v odkazu motocyklového a automobilového závodníka Thierryho Sabina, zakladatele Rallye Paříž – Dakar, se pod českou nebo slovenskou vlajkou zúčastnilo 6 závodníků. Tomáš Tomeček dokončil i přes… jít na článek