První den veletrhu
Do Paříže jsme doletěli později a na výstaviště dorazili až odpoledne. Proto jsme se rozhodli, že si tento den veletrh „jenom” projdeme, abychom získali představu, kde se co nachází, a vše si v klidu nafotili. Zdařilo se. Venku bylo krásné slunné počasí, a tak jsme začali s Demo show. Již tradičně se na ní předváděly vozy značky DOOSAN, Bobcat, HITACHI, CAT a další. Velmi se nám líbilo mohutné demo show značek DOOSAN a Bobcat, kde zkušení strojníci ukázali stovkám diváků, co se stroji dokáží. Chvíli se stroje pohupovaly jako při tanci a chvíli připomínaly cirkusové artisty. Se svými stroji byli zkrátka naprosto sžití a ty je přesně poslouchaly. Stroje CAT s přídavnými zařízeními – drticí lžíce MB Crusher – předvedli nejen dosti náročný výjezd sloupovitým terénem, ale rovněž ukázali, jak si jejich přídavná zařízení dovedou poradit například se stavebním odpadem. Drtili, jen se prášilo. Mnozí vystavovatelé však měli svá demo show přímo na svých venkovních stáncích a tam jsme se vydali až další dny. Čas rychle uběhl a my nakonec stihli „jen demo show” a navštívili několik málo firem na stáncích.
Druhý a třetí den veletrhu
Další dva dny jsme si předem přesně naplánovali, ale nakonec se stejně vše vyvíjelo trochu jinak. V každém případě jsme chtěli na vlastní oči vidět oceněné stroje a technologie, navštívit stánky našich inzerentů, podívat se, co vystavuje jejich konkurence. Vše také nafotit a samozřejmě nezapomenout navštívit i tři české firmy, které se zde prezentovaly. Také se zúčastnit řady tiskových konferencí a to byl problém. Mnohé se časově překrývaly a nebylo jednoduché se rozhodnout, kde být a kde ne. Nakonec jsme stihli tiskovou konferenci společnosti Volvo, Komatsu, Hyundai, Wacker a Heulotte a již v tomto čísle Stavební techniky se můžete dočíst hned o několika novinkách, které byly na veletrhu představeny (články: Na veletrhu INTERMAT byly předvedeny nové OTR pneumatiky Goodyear na kolové nakladače; Volvo FH s novým robustním nárazníkem pro náročnější podmínky; Akumulátorový pěch s elektromotorem pro bezemisní práci).
Vystavovatelé z České republiky
I v tomto roce na veletrhu Intermat vystavovaly tři fimy z ČR. Vypravili jsme se na ně a s vystavovateli krátce pohovořili.
Firma MITAS a.s. je ve světě známá svojí výrobou pneumatik (na zemědělské a stavební stroje, na letadla, motocykly atd.). Veletrhu Intermat se účastní pravidelně. Protože tento rok byla na veletrhu SIMA (největší jarní mezinárodní veletrh zemědělské techniky a chovatelství, konal se rovněž na výstavišti Villepinte v Paříži a to ve dnech 22.–26. února), srovnávala Intermat s ním. Říkala, že v porovnání s tímto veletrhem je zde méně návštěvníků, což je škoda. Na veletrhu představil Mitas nový přírůstek do skupiny plášťů ERL-30 (vyvinuty jsou pro nakladače, dozery a gradery a hodí se především pro práci v dolech), pneumatiky 29.5R25 ERL-30. Pneumatiky 29.5R25 ERL-30 mají celoocelovou radiální konstrukci a jsou určeny pro velké kolové nakladače (v době, kdy vyjde toto číslo časopisu, budou již v prodeji).
Firmu New Sky Europe s.r.o. se nám dlouho nedařilo najít. Nacházela se totiž v části, kde byly samé čínské firmy a nás to zmátlo. Nakonec jsme se s vystavovateli zapovídali a dozvěděli se řadu zajímavých a příjemných zpráv. Skutečně pochází z Čínské lidové republiky a před několika lety chtěli začít působit v Evropě. Jako samozřejmé jim připadlo umístit svoji firmu do srdce Evropy a to viděli právě v České republice. Dnes v ČR podnikají již 6 let, dovážejí do Evropy stavební stroje a zařízení, a umístění i poměry v ČR si pochvalují. Na Intermatu se jim líbilo.
STROS – Sedlčanské strojírny, a.s. je firma, jejíž historie sahá již do 60. let minulého století. Vyrábí stavební, průmyslové, speciální a nákladní výtahy STROS, dále pracovní plošiny a závěsné lávky. Její výtahy lze nalézt na významných projektech po celém světě. Podílela se například na rekonstrukci mostu Golden Gate Bridge. V současné době pomáhá s budováním mostu v Istanbulu. Povede přes Bospor a po dostavění bude nejdelším mostem na světě pro kombinovanou dopravu dálnice/železnice. Veletrhu se účastnila poprvé, a tak neměla srovnání s předchozími.
Co praví o veletrhu statistické údaje?
Během pěti dní veletrhu (konal se od 20. do 25. dubna) přišlo 131 624 návštěvníků a ti měli 183 000 vstupů. Vyšší vstupy jsou pochopitelné, neboť, pokud jste na veletrhu byli a chtěli se rychle dostat z jedné haly do druhé a nebloudit, bylo nejjednodušší vyjít ven, zde se zorientovat a přes turniket se opět vydat zpět na veletrh. Osobně jsme toto praktikovali několikrát. Oproti roku 2012 na veletrh dorazilo o 8,5 % méně návštěvníků. Zajímavé jsou však údaje o zahraničních návštěvnících. Přijeli ze 168 zemí a představovali 35 % z celkového počtu návštěvníků. Nejvíce jich přijelo ze Středního Východu, severní Afriky a Turecka.
Vystavovatelů bylo 1 410, což je o 5 % více než minule. Veletrh INTERMAT byl pro ně příležitostí, jak si připravit byznys do budoucna, a to díky velmi dobré atraktivitě veletrhu pro firmy a podnikatele z Evropy, Středního východu a Afriky. Velmi důležitým výsledkem je i vysoká kvalita návštěvníků, kteří v mnoha případech přijeli na veletrh, aby našli řešení pro své investiční projekty.
Paní Maryvonne Lanoë, generální ředitelka veletrhu, řekla : „INTERMAT 2015 byl odrazovým můstkem v obnoveném růstu, který se v celém světě avizuje. Podle všeobecného názoru veletrh proběhl v dynamickém rytmu především díky tomu, že přijeli kvalifikovaní návštěvníci, řada z nich za účelem najít řešení pro své investiční projekty. Veletrh přispěl velkou měrou k nové důvěře v celém oboru.”
V rámci veletrhu INTERMAT 2015 se také poprvé konal World of Concrete Europe. Nabídl mimořádnou a ucelenou přehlídku betonářského průmyslu. Zúčastnilo se ho 200 vystavovatelů zaměřených na beton a sekce přilákala nový segment návštěvníků.
Závěr
Vedení veletrhu vyjádřilo po ukončení veletrhu spokojenost s výsledky. Také nám se veletrh líbil, neboť jsme viděli řadu novinek, seznámili se s mnoha zajímavými lidmi a měli možnost se opět setkat s kamarády z celého světa. Čas vymezený na veletrh utekl jako voda a nám nezbývá, než se těšit na další Intermat, který se bude konat opět za tři roky.