Renomag.cz - Díly náhradní pro stavební stroje
Dnes je 5.10. – svátek slaví Eliška

Historie nakladačů Liebherr. Od prototypu Elefant 90 k jubilejnímu L 566 XPower

Zveřejněno: 14. 8. 2017

Když v roce 1954 v německém Kirchdorfu inženýři zkonstruovali prototyp prvního nakladače Liebherr, položili též základní kámen výroby dnešních strojů. Při příležitosti vyjetí padesátitisícího nakladače z výrobní linky pojďme nahlédnout do historie a podívejme se, jak probíhal vývoj od Elefantu typ 90 až po současné moderní nakladače generace XPower.

Liebherr 531 byl prvním kolovým nakladačem s hydrostatickým pohonem

První kolový nakladač byl zkonstruován a vyroben v roce 1954 v Kirchdorfu: model „Elefant typ 90” byl první výkonný prototyp s objemem lopaty 1,25 m3, výkonem motoru 66 kW / 90 PS a provozní hmotností 12 000 kg. Moderní konstrukce byla v této době pozoruhodná. Při řízení průkopnického kolového nakladače byla brzděna dvojice kol v protiběžném pohybu, jako je tomu u kompaktních nakladačů. „Elefant” se však nikdy nevyráběl sériově a sloužil pouze jako zkušební stroj pro další vývoj. Vedle tohoto zkušebního stroje vyvinuli inženýři společnosti Liebherr druhou větší variantu „Mammut 90”.

První kolový nakladač Liebherr „Elefant typ 90”
První kolový nakladač Liebherr „Elefant typ 90”

Nakladač Liebherr LSL 1500 připravený pro veletrh v Hannoveru

V letech 1960 přišel na trh nakladač LSL 1500. Lopata o objemu 2,0 m3, provozní hmotnost 10 300 kg a výkon 79 kW / 108 PS s měničem točivého momentu byly v tehdejší době inovací.

Společnost Liebherr v roce 1962 na veletrhu v Hannoveru poprvé prezentovala, jak by v budoucnu mohl vypadat kolový nakladač Liebherr: Je téměř neuvěřitelné, že kabina řidiče u nakladače LSL 1500 byla tehdy pouze „volitelným příslušenstvím”. Firma Liebherr ji tehdy označila jako „zastřešení pro každé počasí”. Také boční kryty a topení byly tenkrát vymoženostmi nabízenými pouze za příplatek.

Nakladač Liebherr LSL 1500
Nakladač Liebherr LSL 1500

Světová novinka – první kolový nakladač Liebherr s hydrostatickým pohonem

V roce 1974 byly ve výrobním závodě Liebherr-France v Colmaru vyrobeny dva zkušební stroje typu L 531. Pod označením L 531 vyvinula firma Liebherr zcela nový prototyp kolových nakladačů. Kolový nakladač L 531 s hmotností 11 000 kg byl o něco těžší a při výkonu 87 kW / 118 PS měl větší výkon než nakladač LSL 1500, objem lopaty 2,0 m3 zůstal stejný.

Do té doby byly všechny kolové nakladače vybaveny měničem točivého momentu. Inženýři ve firmě Liebherr si však položili otázku: „Existuje nějaký jiný, lepší a vhodnější sytém pohonu?” Chtěli to přesně vědět, a proto vyrobili dva zkušební stroje. Jeden s měničem točivého momentu a druhý s novinkou v oblasti kolových nakladačů – s hydrostatickým pohonem. Oba kolové nakladače absolvovaly stejné zátěžové zkoušky. Po rozsáhlých srovnávacích testech obou prototypů padlo průkopnické rozhodnutí o budoucí technologii. Výsledek byl jednoznačný, a tak se zrodil první kolový nakladač s hydrostatickým pohonem na světě. První kolový nakladač typu L 531 a L 541 se vyráběl v malých sériích v Kirchdorfu od roku 1983 a byly to první stroje s hydrostatickým pohonem, které se vyráběly sériově.

První kolový nakladač Liebherr s hydrostatickým pohonem
První kolový nakladač Liebherr s hydrostatickým pohonem

Typová řada prvních kolových nakladačů z Bischofshofenu

Na konci 80. let minulého století se ve výrobním závodu v Bishofshofenu poprvé začala vyrábět celá paleta kolových nakladačů. Typová řada čítala v roce 1989 již sedm různých modelů. Od nejmenšího kolového nakladače L 506 s provozní hmotností 4,5 tuny a objemem lopaty 0,7 m3, přes typy L 508, L 510, L 521, L 531, L 541, až po kolový nakladač L 551 s objemem lopaty 3,5 m3 a provozní hmotností 20 tun. Menší stroje měly pouze hydrostatický pohon, větší stroje byly navíc vybaveny dvou a třístupňovými převodovkami. Od té doby se stal Bischofshofen celosvětovým kompetenčním střediskem kolových nakladačů Liebherr.

Typová řada prvních kolových nakladačů z Bischofshofenu
Typová řada prvních kolových nakladačů z Bischofshofenu

První kolový nakladač na světě s plastovými kryty

V roce 1992 představila společnost Liebherr na veletrhu Bauma zcela nový model kolového nakladače – L 522. Byl to první kolový nakladač na světě s plastovými kryty. To, čemu se tenkrát ostatní smáli, se o tři roky později stalo běžným standardem i u konkurence. Kolový nakladač L 522 se stal průkopníkem také na základě koncepce svého pohonu. Jako technické rozšíření hydrostatického pohonu byly u stroje L 522 v roce 1992 poprvé použity dva hydraulické motory, které umožňovaly rychlejší jízdu při vyšší hmotnosti stroje. Tím bylo umožněno zvýšení rozsahu rychlostí bez převodovky. Výsledek: L 522 byl první kolový nakladač, který umožňoval zrychlení bez přerušení tažné síly.

První kolový nakladač na světě s plastovými kryty
První kolový nakladač na světě s plastovými kryty

Nový stereo nakladač – zázrak manévrovatelnosti

Na začátku 90. let začala růst poptávka po kolových nakladačích se schopností manévrovat při práci v úzkých prostorách (dosavadní modely měly manévrovatelnost nedostatečnou). Konstruktéři Liebherr zavedli pro malé stroje koncept stereo nakladačů. Díky kombinaci kloubového řízení a zadní řízené nápravy a kombinací tlumení ve středovém kloubu a výkyvné nápravy se vyznačovaly mimořádným jízdním komfortem, bezpečností a lepší manévrovatelností oproti stávajícím strojům vybaveným kloubovým řízením nebo řízením všech kol. Jejich systém řízení umožňuje stereo nakladači dosahovat poloměr otáčení až o 20 % menší, než mají konkurenční stroje. V současné době má firma Liebherr v nabídce tři modely stereo nakladačů – L 507, L 509 a L 514 Stereo.

Nový stereo nakladač
Nový stereo nakladač

Kolový nakladač L 580 je přesvědčivý díky své vysoké efektivitě spotřeby paliva

Na veletrhu Bauma 1998 představila společnost Liebherr-Werk Bischofshofen kolový nakladač L 580, který vzbudil mimořádnou pozornost svojí nízkou spotřebou pohonných hmot. „Snížení spotřeby až o osm litrů za hodinu provozu!” zněl tehdejší příslib největšího kolového nakladače Liebherr L 580. Tuto úsporu paliva umožnila počítačem řízená převodovka s řazením pod zátěží a optimalizace řazení a hnacího ústrojí, díky jimž kolový nakladač L 580 a jemu příbuzné stroje získaly laskavou přezdívku „Naftové spořicí prasátko”. Rovněž design velkých kolových nakladačů byl od základu přepracován. Konstrukce přitom měla vždy funkční užitek: Pro zvýšení jízdního komfortu firma Liebherr poprvé situovala kabinu do zadní části stroje. Toto řešení se osvědčilo a využívá se dodnes.

Kolový nakladač L 580
Kolový nakladač L 580

Největší kolový nakladač L 586 s hydrostatickým pohonem na světě

Světovou premiérou největšího kolového nakladače L 586 na světě s hydrostatickým pohonem a s emisním stupněm IIIA společnost Liebherr na veletrhu Bauma 2007 položila opět nová měřítka. Firma Liebherr dokázala, že hydrostatický pohon dokáže efektivně a energicky pohánět dokonce i takový kolos, jako je plně naložený kolový nakladač L 586. První kolový nakladač L 586 ve standardním provedení vážil téměř 32 tun. „Vysoký překládkový výkon při spotřebě paliva snížené až o 25 %” byl příslib společnosti Liebherr pro největší hydrostaticky poháněný kolový nakladač na světě. Rozhodující přitom byl zejména hydrostatický pohon ve spojení se speciálním umístěním vznětového motoru Liebherr podélně na zádi stroje. Toto řešení ve srovnání s kolovými nakladači s běžným pohonem významně snižuje provozní hmotnost a zvyšuje překlopnou sílu při vyšším překládkovém výkonu za hodinu.

Největší kolový nakladač s hydrostatickým pohonem, Liebherr L 586
Největší kolový nakladač s hydrostatickým pohonem, Liebherr L 586

Kompaktní nakladač Liebherr – malý, ale šikovný

Zavedením kompaktního nakladače na veletrhu Bauma 2013 firma Liebherr znovu rozšířila nabídku kolových nakladačů a se dvěma modely kolových nakladačů L 506 a L 508 Compact se v roce 2013 etablovala v segmentu kompaktních kolových nakladačů. Kompaktní nakladače spojují výkon s bezpečností při současném zachování flexibility v provozu a při práci. Kolový nakladač L 508 o výkonu 50 kW je jediným kompaktním nakladačem s takto malou konstrukční výškou ve své výkonové třídě, a proto je bezkonkurenční. Kompaktní nakladače představují pro svoje provozovatele bezpečné, praktické a kompaktní stroje. Nízká konstrukce kompaktních nakladačů zajišťuje strojům jejich flexibilitu při provozu, ale také při přepravě: Žádný tunel nebo podjezd není při přepravě kompaktního nakladače příliš nízký. Koncentrovanou práci bez únavy umožňuje strojníkovi především ergonomické ovládání a komfortní kabina. Od zavedení kompaktních nakladačů na trh se tito praktičtí a bezpeční pomocníci stali neodmyslitelnou součástí každé stavby.

Jubilejní kolový nakladač Liebherr

Ve výrobním závodu Liebherr-Werk Bischofshofen GmbH¹) sjel z výrobní linky 50 000. kolový nakladač Liebherr L 566 XPower s emisní třídou IV a 11. dubna 2017 byl předán firemní skupině Geiger. Pius Geiger, jednatel a společník, a Gernot Beer, jednatel firmy Geiger Logistik, přijeli do Bishofshofenu, aby stroj převzali. Coby rodinné podniky spojuje firmy Geiger a Liebherr dlouholeté partnerství plné vzájemného respektu.

Pro jubilejní kolový nakladač připravila firma Liebherr společně s firemní skupinou Geiger speciální lakování. Díky kombinaci zlaté s firemními barvami společnosti Geiger kolový na sebe nakladač poutá pozornost nejenom díky svojí inovativní technologii, ale také z důvodu svého designu. XPower představuje komplexní inovativní koncepci strojů nejnovějších velkých kolových nakladačů firmy Liebherr. Spojuje efektivitu, výkon, robustnost a komfort. Pohon s rozvětvením výkonu XPower zajišťuje vynikající úsporu pohonných hmot ve všech provozních situacích.

Jubilejní padesátitisící nakladač Liebherr L 566 XPower
Jubilejní padesátitisící nakladač Liebherr L 566 XPower

Firemní skupina Geiger bude kolový nakladač využívat při těžbě v podnikovém kamenolomu ve Wertachu v jihoněmeckém Allgäu. Kolový nakladač tam bude zajišťovat přepravu materiálu v rámci kamenolomu, nakládat nákladní automobily a obsluhovat obří třídičku stavebního kamene pro vodní díla.

K článku vzniklo také video, které můžete zhlédnout na stránkách www.liebherr.com/50000-liebherr-radlader.

¹) Výrobní závod Liebherr-Werk Bischofshofen GmbH se nachází 63 km jihovýchodně od rakouského Salzburku
Autor: Ing. Jan Kadubec
Foto: Archiv firmy
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

Velké jeřáby Peiner v Československu, díl II

Zveřejněno 30.9. V našem putování za jeřáby na stavbách někdejšího Československa si tentokrát představíme modely Peiner SN 500-08, Peiner MK 630 a Peiner MK 900. První z nich se objevil například při výstavbě papíren Štětí nebo petrochemičky v Litvínově, zbylé dva… celý příspěvek

S čistotou provozu pomáhá v lomu Budislav myčka MobyDick

Zveřejněno 27.9. Už dlouho jsme v redakci zamýšleli zpracovat reportáž z provozu myčky nákladních vozidel švýcarského výrobce Frutiger AG, který má hlavní výrobní závod v Týništi nad Orlicí. Od zástupců firmy Frutiger CZ, s.r.o. jsme nedávno dostali tip na jednu… celý příspěvek

Seznamte se s tiltrotátory a příslušenstvím značky MRT

Zveřejněno 25.9. Nějak jsme si v posledních letech zvykli, že se na českém trhu v oblasti příslušenství objevuje záplava neznámých značek. Často mají společné to, že jsou podezřele levné, podezřele vypadají, nemají žádné reference a nikdo k nim nechce poskytovat… celý příspěvek