Renomag.cz - Díly náhradní pro stavební stroje
Dnes je 5.10. – svátek slaví Eliška

HARTL: synonymum pro recyklaci stavebního odpadu

Zveřejněno: 31. 3. 2004

Stavební odpad je ve většině případů tím nepříjemným, čeho se chce každý investor, potažmo stavební firma, rychle a levně zbavit. Každý má na výběr několik možností.

První možností je odvoz stavebního odpadu na legální skládku. Poplatek za navždy uložený odpad na skládkách se pohybuje mezi 150 až 500 Kč/t. Nutno samozřejmě počítat také s transportními náklady.
Dobrodružnější povahy mohou zkusit odvézt stavební odpad na nelegální »černou« skládku. Zde je poplatek pouze pár minut strachu, avšak takové konání je nelegální a rizika v tomto případě převyšují zisky. Alternativou k oběma předešlým možnostem je možnost recyklovat stavební odpad nejlépe přímo na místě jeho vzniku, obvykle i v blízkosti středu měst. Po zrecyklování stavebního odpadu na mobilních drtičích a třídičích vznikne nový produkt - recyklát. Tento recyklát je přímou náhradou za těžené přírodní kamenivo. Pokud recyklát nepoužije sama recyklační firma, je možné ho prodat. Počítejte se mnou. Úspora 150 až 500 Kč/t za uložení stavebního odpadu. Žádné dopravní náklady za odvoz stavebního odpadu na skládku. Po investici do recyklace 100 až 150 Kč/t získáme nový produkt recyklát. Tento recyklát prodáme za cca 50 až 100 Kč. Pokud zanedbáme dopravní náklady pak nám zůstane 50 až 500 Kč/t. První recyklační linky se v ČR začaly objevovat v polovině 90tých let. Ihned poté začaly vznikat první recyklační střediska stavebního odpadu nejdříve ve velkých městech jako je Praha a Brno a následně i v dalších městech.
Již v té době se v Chrudimi ve velkých sériích vyrábějí drtiče a třídiče HARTL. Sériová výroba je ideálním servisním zázemím pro firmu HARTL drtiče + třídiče s.r.o., která právě na rychlém servisu a okamžitých dodávkách náhradních dílů za tuzemské ceny založila svůj úspěch. První drtič a třídič HARTL byl dodán již v roce 1996. Od té doby dodnes dodala firma HARTL drtiče + třídiče s.r.o. na český trh 30 mobilních a polomobilních drtičů s celkovou roční kapacitou téměř 4 mil. tun. Proto když je třeba u nás rychle a kvalitně zrecyklovat stavební odpad, HARTL nemůže chybět. Zajímavostí je, že největší stavební firmy v ČR neviděly v recyklaci stavebního odpadu nosnou technologii a přenechaly místo středním pružnějším firmám.


Jedna z těchto firem je APB Plzeň – Petr Březina, která vlastní 4 mobilní drtiče HARTL s celkovou roční kapacitou přes 1 mil t. Další je například firma KARE Praha s.r.o., která vlastní 5 mobilních drtičů HARTL s celkovou roční kapacitou více než 0,75 mil tun ročně nebo firma Remex Bohemia a.s., která vlastní 2 mobilní drtiče HARTL s celkovou roční kapacitou téměř 0,5 mil t. V loňském roce proběhly 2 významné akce, na kterých se drtiče HARTL významně podílely. Při přeměně letiště Žatec v průmyslovou zónu bylo během několika měsíců zrecyklováno několik stovek tisíc tun stavebního odpadu.
Další významnou akcí je drcení rubaniny z tunelu Panenská na severu Čech. Zde střední drtiče HARTL nadrtily během 3 měsíců neuvěřitelných 200 000 t. Tento materiál je ihned používán do podkladních vrstev budovaných komunikací. Přestože si HARTL vydobyl na našem trhu dobrou pozici, neusíná na vavřínech. V roce 2002 firma představila novou koncepci odrazových drtičů HARTL POWERCRUSHER a pro letošní BAUMU připravuje další novinku. S drtiči HARTL se letos můžete setkat na mnichovské Baumě 2004, brněnském stavebním veletrhu IBF 2004 a demonstračním veletrhu EXPO Mokrá 2004. Odkazy na termíny veletrhů i další údaje o drtičích HARTL najdete na www.hartl.cz.
Autor: Jiří Hroch
Foto: Archiv firmy
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

Velké jeřáby Peiner v Československu, díl II

Zveřejněno 30.9. V našem putování za jeřáby na stavbách někdejšího Československa si tentokrát představíme modely Peiner SN 500-08, Peiner MK 630 a Peiner MK 900. První z nich se objevil například při výstavbě papíren Štětí nebo petrochemičky v Litvínově, zbylé dva… celý příspěvek

S čistotou provozu pomáhá v lomu Budislav myčka MobyDick

Zveřejněno 27.9. Už dlouho jsme v redakci zamýšleli zpracovat reportáž z provozu myčky nákladních vozidel švýcarského výrobce Frutiger AG, který má hlavní výrobní závod v Týništi nad Orlicí. Od zástupců firmy Frutiger CZ, s.r.o. jsme nedávno dostali tip na jednu… celý příspěvek

Seznamte se s tiltrotátory a příslušenstvím značky MRT

Zveřejněno 25.9. Nějak jsme si v posledních letech zvykli, že se na českém trhu v oblasti příslušenství objevuje záplava neznámých značek. Často mají společné to, že jsou podezřele levné, podezřele vypadají, nemají žádné reference a nikdo k nim nechce poskytovat… celý příspěvek