Ve společnosti Yanmar jsou si dobře vědomi, že cesta k rozšíření elektromobility ve stavebnictví vede spíše skrze zlepšování provozních parametrů než pomocí regulí, nařízení a sankcí. Jak roste počet uživatelů elektrických strojů Yanmar na světě, přibývají reference. Aktuálně mají možnost si prostřednictvím společnosti ASbud vybrané stroje objednat též zákazníci v České republice. Případně si lze po dohodě domluvit jejich vyzkoušení. Ve firmě ASbud vám poradí s výběrem a případným srovnáním, jaký typ se pro daný typ práce hodí nejvíc.
Ještě než se pustíme do samotného představování strojů, neodpustím si jednu krátkou poznámku k elektrickým stavebním strojům obecně. S nimi se to má asi následovně. Nikdo je u nás v reálném provozu zatím moc neviděl, devět z deseti lidí ovšem ví, jaké mají spotřeby, že při nabíjení zaručeně hoří a vůbec že do baráku zkrátka nesmí. My novináři jsme na tom jinak: stále častěji se dostáváme nejen k nejrůznějším neoficiálním materiálům, videím, ale i k zprostředkovaným zkušenostem lidí, kteří měli možnost si elektrické stroje vyzkoušet a osahat. Realita pro elektřinu nevyznívá vůbec špatně. Co se týče výkonů a dosahů, jsou na tom elektrické stroje podobně a někdy i lépe než klasické spalováky. V porovnání provozuschopnosti platí, že nejde e-stroje porovnávat v rámci extrémních situací, které na stavbě někdy mohou nastat. Zároveň platí, že jsou projekty, kde se zkrátka bez bezemisních a tichých strojů neobejdete. Mluvíme-li o bezpečnosti, nejsou dostupná žádná relevantní data, že by elektrické stroje představovaly pro uživatele zvýšené nebezpečí. Elektrická stavební technika má na trhu zkrátka své místo. Jak ukazují zkušenosti ze světa, kompaktní elektrické stroje najdou využití i v jiných odvětvích než ve stavebnictví – elektrické dupmery Yanmar se například využívají v zemědělství, konkrétně v živočišné výrobě.
Vlk v rouše beránčím: elektrický minibagr SV17e
Nejprve si představíme elektrické minirýpadlo Yanmar SV17e s provozní hmotností 1 955 kg. Poprvé se veřejnosti představilo před třemi roky a na veletrhu Bauma v roce 2022 mu na stánku výrobce patřilo čestné místo. SV17e je ideálním pomocníkem na stavbách uprostřed měst, pro bourací práce a manipulace uvnitř budov, v místech s požadavky na nízkou ekologickou zátěž (krajinářství, úprava zahrad apod.) a obecně všude tam, kde se dají dobře zužitkovat jeho malé kompaktní rozměry. Rýpadlo má výšku 2,33 metru a roztažitelný podvozek umožňuje zvětšit jeho šířku z 0,98 m na 1,32 metrů. Šťávu mu dodává robustní baterie s kapacitou 18,3 kWh. Strojník má možnost přepínat mezi dvěma provozními režimy, což vede k úspoře energie a prodloužení životnosti baterie. Jak je vidět z prezentačních videí, rýpadlo v běžném provozu nikterak nezaostává za svými spalovacími protějšky. Je rychlé, silné a velmi dobře reaguje na povely joysticky. Nadto takřka není slyšet, což je výsadou všech elektrických rýpadel. Pokud mluvíme o výkonech, není od věci převést debatu do řeči čísel: síla při kopání má hodnotu 9,9 kN u krátkého a 8,9 kN u dlouhého ramene. Velmi obstojná je trhací síla na llžici, která činí 16 kN. Hloubka výkopu začíná na hodnotě 2,62 (bez upínače), maximální dosah je 4 metry a maximální výsypná výška pak 2,68 m.
Co je nového a parametry elektro-provozu…
V kabině rýpadla dostává obsluha stejnou porci pohodlí, na jakou je zvyklá u konvenčních rýpadel Yanmar této velikosti a k tomu si ještě navíc užívá ticha. Novým komponentem je LCD displej, který výrobce vyrobil speciálně pro e-stroje. Nechybí užitečná funkce pro programování tlaků a průtoků pro různé typy příslušenství a předehřev kabiny, který se aktivuje při nabíjení. Co se týče hydraulického systému, v základu najdeme proporcionálně ovládaný okruh s nastavitelným průtokem, v rámci opce pak přídavný proporcionální a nastavitelný okruh (AUX2). Co vás asi bude nejvíce zajímat je bateriový management. Standardní vestavěná nabíječka má výkon 3 kW a zapojuje se do jednofázové 230V zásuvky. Inteligentní nabíjecí kabel obsahuje nejrůznější typy adaptérů, hodící se na většinu stavenišť a aplikací. Volitelně je k dispozici externí tzv „off-board“ nabíječka s nabíjecím výkonem 7,7 kW využívající 400V zásuvky a disponující vestavěnou indikací dobíjení. Čas, potřebný k dobití z 20 % na 80 % je v případě standardního nabíjení zhruba 4 hodiny, u rychlonabíječky se zkracuje na cca 90 minut. Udávaná výdrž baterie v provozu činí 2,5 hodiny; jedná se o údaj pro nepřetržitou práci při klasických výkopech.
C08e – elektrický silák do terénů a do kopců
Zajímavý potenciál slibuje pásový terénní minidumper Yanmar C08e s provozní hmotností 730–880 kg. Je zkonstruován pro práci v těžkém terénu a rozhodně se nezalekne nerovností nebo převýšení. Má stoupavost až 20° a jak jsme měli možnost vidět na interních prezentačních videích, i s plně naloženou korbou se při jízdě do kopců jak se říká „nezakecá“. V tomto směru nebude mít na trhu konkurenci. Elektrický dumper kombinuje vysoce výkonný elektromotor (jmenovitý výkon 5,5 kW a špičkový 6,5 kW) s hydrostatickou převodovkou, která zajišťuje hladkou manipulaci a ovládání. Kapacita korby 0,34 až 0,42 m³ plně dostačuje pro běžné úkoly na staveništi. Dumper lze samozřejmě využít i jako univerzální nosič nářadí, továrně je ho možné upravit například jako beton-mix, nebo si doobjednat sadu vyměnitelných koreb.
Stroj je vybaven baterií s kapacitou 10,4 kWh; oproti rýpadlu výše je tu ještě o jeden provozní režim navíc (Eco / Performance / High Performance). Správnou volbou režimů je optimalizována spotřeba elektrické energie, výdrž baterie v režimu HP se počítá od 3 do 4 hodin. Motor je navíc podobně jako konvenční rýpadla vybaven funkcí automatického vypnutí při nečinnosti (interval lze přitom navolit). Pro nabíjení používá C08e standardní 3,3 kW off-board nabíječku, kompatibilní s modrou zástrčkou P17 pro připojení do sítě a zásuvkou REMA pro přímé připojení baterie stroje. Dobití na 80 % kapacity pomocí nabíječky je možné už za 3,5 hodiny. Elektrická varianta dumperu si plně zachovává všechny klíčové vlastnosti konvenčního modelu C08, od kterého je odvozena. C08e je výkonný, robustní a díky pěti základním konfiguracím korby nesmírně multifunkční stroj, který nadto nevyžaduje téměř žádnou údržbu. Lze očekávat, že poptávka po něm bude o ze strany velkých půjčoven techniky.
Elektro-nakladač V8e slibuje celodenní provozní autonomii
Posledním z řady elektrických strojů, který jsme do tohoto přehledu vybrali, je kompaktní nakladač Yanmar V8e, odvozený z oblíbeného konvenčního nakladače V7 / V7-HW. I u elektrického modelu platí, že se jedná o výkonný kompaktní stroj s nízkou celkovou výškou (pod 2,5 metry) a s maximálním zdvihem na vidlích téměř 2 tuny. Zachovány byly i osvědčené konstrukční prvky jako je paralelní kinematika, otočný kloub s výkyvem nebo hydraulicky ovládaný rychloupínač. Výrobce slibuje u V8e celodenní provozní autonomii, například v režimu nakládky by to mělo být až 4,5 hodiny nepřetržitého provozu.
Nakladač je vybaven dvojicí elektromotorů (pro pojezd a pracovní hydrauliku), vysokokapacitní 39,9kWh baterií (volitelně lze rozšířit až na 53,2 kWh) a čtveřicí provozních režimů (Performance, Eco + režim pro vidle /Fork/ a lžici /Bucket/). Novinkou je elektricky ovládaná ruční brzda a poziční a pracovní LED světlomety v základní výbavě. Pro pohodlné nabíjení je jednotka vybavena palubní rychlonabíječkou (standardně 11 kW, s možností rozšíření na 22 kW) a obsahuje nejběžnější adaptéry, což umožňuje snadnou integraci do stávající energetické infrastruktury. Doba dobití při použití 400V architektury u slabší nabíječky činí 3 hodiny pro 39,9kW baterii a 4 hodiny pro 53,2kWh verzi. Silnější nabíječka zvládne dobití z 20 na 80 % zhruba za 1,5 a 2 hodiny.
Elektřina může být plnohodnotnou alternativou
Filozofie společnosti Yanmar v oblasti elektrických strojů je promyšlená do nejmenšího detailu. Konstruktéři nevymýšlejí za každou cenu nějaké „třetí cesty“, ale aplikuji elektrické řešení na již osvědčené koncepty. Tím se jim daří zachovávat, nebo dokonce zvyšovat pracovní výkony a obsluha, zvyklá na vysoký komfort u konvenčních strojů Yanmar, tak není vůbec nucena slevovat ze svých nároků. „Stroje s elektrickým pohonem mají na trhu své místo. Když uvážíme, jak rychle jde vývoj dopředu, brzy přestane být tématem i tolik skloňovaná doba provozuschopnosti. Navíc v mnoha případech vám prostě čtyři nebo pět hodin nepřetržitého provozu stačí, nemluvě o tom, že uživatel ušetří náklady na servis,“ říká o výhodách těchto strojů Ing. Jan Kunčický, majitel a jednatel společnost ASbud. Pokud zvažujete pořízení některého z uvedených elektrických strojů, ve společnosti ASbud vám poskytnou kompetentní informace pro správné rozhodnutí…