AsBud: Nová generace strojů Yanmar
Dnes je 29.6. – svátek slaví Petr , Pavel

Dvoucestná rypadla a dvoucestné nakladače Colmar

Zveřejněno: 19. 6. 2014

COLMAR S.p.a má v segmentu dvoucestné techniky mnohaleté zkušenosti. Od uvedení prvního stroje na trh v roce 1967 se tato italská firma sídlící poblíž Benátek stala významným dodavatelem dvoucestných rypadel a nakladačů nejen v Evropě, ale také v Severní a Jižní Americe, na Blízkém východě, nebo v jižní Africe. Nedávno například prodala 70 strojů italské železniční správě.

Asi největší přednost dvoucestných nakladačů a rypadel Colmar vyplývá už z jejich samotného návrhu. Na rozdíl od předělání a dovybavení „běžných” silničních verzí rypadel jsou totiž navrženy a zkonstruovány přímo pro práci na železnici. Už od samého počátku jsou tedy specializované na výstavbu a údržbu železnic a pohyb po kolejích. Navíc Colmar nabízí nejen samotné stroje, ale také kompletní systémy pro všechny hlavní činnosti v oblasti údržby, modernizace a výstavby železniční trati. To se samozřejmě pozitivně projeví na produktivitě a ekonomice práce.

Pět základních modelů

Nabídka zahrnuje pět základních modelů dvoucestných strojů spolu s celou škálou souvisejícího příslušenství a přídavných zařízení. Trojici kolových dvoucestných nakladačů s hmotnostmi od 22 do 31,5 t doplňuje 37t pásový nakladač a dvojice kolových rypadel o hmotnosti 18 t resp. 24 t. O pohon se standardně starají vodou chlazené dieselové motory Deutz, které mohou být v závislosti na regionálních legislativních požadavcích alternativně nahrazeny. Další základní technické parametry jsou v přiložené tabulce.

Výhody strojů Colmar

  • Kolejnicová kola jsou samostatně poháněna a říditelná. Pneumatiky tedy nemusí zůstat v kontaktu s kolejnicemi a mohou být zvednuty.
  • Design Colmaru respektuje hranice kolejiště, což je zvláště výhodné při kontrolách pláště tělesa železničního spodku.
  • Pozice protizáváží je taková, aby minimalizovala problémy při otáčení a umožňuje stroji pracovat v rámci (nebo pokud možno co nejblíže) obrysů železnice.
  • Z důvodu velkého rizika poškození pneumatik jsou dvoucestné stroje vybaveny systém dvojitých pneumatik, což poskytuje v náročných pracovních podmínkách lepší výkon.

Příslušenství pro výstavbu tratí

Colmar se zabývá, jak už bylo zmíněno výše, dodávkou kompletních odladěných systémů. Nabízí řešení příslušenství pro stavbu vysokorychlostních tratí, lokálních tratích, metra i tramvajových linek. Kromě různých lopat, háků a doplňků pro běžná rypadla či nakladače může být stroj dovybavennespočtem specializovaného příslušenství. V sortimentu nalezneme pokladače pražců, měniče pražců, podbíječe, překladače kolejnic, agregát na sváření kolejnic a další.

Od výstavby k údržbě zeleně

Při údržbě zeleně nalezne uplatnění celá škála sekaček nebo prořezávačů větví. Více než samotné příslušenství však hraje u techniky Colmar důležitou roli fakt, že stroje byly navrženy přímo pro pohyb a práci na kolejích. Obratný, subtilní a výkonný stroj se snadno přepravuje na podvalníku po silnici a na kolejích vyniká spolehlivostí a vysokou produktivitou práce. To je při požadavku na zbytečné neprodlužování uzavírek tratí a dodržování termínů klíčová vlastnost.

Tab. 1: Přehled dvoucetné techniky Colmar

T7000FS (kolový nakl.)T10000FS (kolový nakl.)T10000HS (kolový nakl.)T10000FSC (kolový nakl.)T2400FSE (kolové ryp.)T8000FSE (kolové ryp.)
Hmotnost (t)22,031,531,537,018,024,0
Max. Dosah (m)7,267,907,807,806,587,0
Max. Nosnost (t)8,2011,3011,3011,308,009,50
Nosnost na kolejích při pohybu po kolem celých 360° (t)2,102,652,653,001,143,00
Roztažitelné protizávažíVolitelněAnoAnoAnoAnoAno
Dieselový motorDeutz 115 kWDeutz 115 kWDeutz 180 kWDeutz 115 kWDeutz 90 kWDeutz 115 kW
Chladicí systémVodní chlazení
Max. Pracovní tlak (bar)350350330350350340
Max. Průtok (l/min)175 + 175175 + 175270 + 175175 + 175175 + 174410
Max. Rychlost na kolejích (km/h)251919202525
Max. Rychlost na silnici (km/h)25191932525

Zastoupení Colmar v ČR

Další informace o dvoucestné technice Colmar získáte u firmy MUSIL stavební stroje s.r.o. Zájemci mohou volat na tel. +420 777 571 959 nebo psát na e-mail: musil.mil@tiscali.cz

¹) Zpracováno z materiálů firem COLMAR S.p.a a MUSIL stavební stroje s.r.o.
Autor: Jiří Hejhálek
Foto: Archiv firmy COLMAR S.p.a
 

Nové

Develon na veletrhu Bauma 2025 představil novou řadu „-9“ pásových rypadel

Zveřejněno 27.6. Jak už jsme zmínili v minulém čísle Stavební techniky, Develon se na veletrhu Bauma zaměřil na inovace a hlavním tahákem se stala nová modelová řada pásových rypadel s označením „-9“. Pásové rypadlo DX230LC-9 o provozní hmotnosti 23 tun bylo… celý příspěvek

Veletrh Bauma 2025: fakta a dojmy

Zveřejněno 26.6. Letošní veletrh Bauma 2025, který se konal od 7. do 13. dubna na mnichovském výstavišti, se opět stal impozantním, a to jak s pohledu statistiky, tak také z pohledu a názorů vystavovatelů a návštěvníků. A protože jsme byli – coby novináři – jeho… celý příspěvek

Mercedes-Benz Special Trucks přináší revoluci do komunální techniky

Zveřejněno 24.6. Mercedes-Benz Special Trucks se v plné síle představuje na veletrhu Demopark 2025 v německém Eisenachu. Návštěvníci se mohou těšit na více než 20 vozidel Unimog s výměnným nářadím, ale i na výkonný Mercedes-Benz Arocs a elektrický eActros 400 – vše… celý příspěvek