Denně se z nás stávají chodci, řidiči nebo se prostě jen vezeme. Všichni chceme do cíle dorazit zdraví, čistí a nepoškození, jak my osobně, tak naše dvou a více kolová vozidla. Citlivě vnímáme louže na chodnících, uvolněnou dlažbu, vysoké obrubníky, díry ve vozovce, rozpadající se krajnice i nečistoty na komunikacích. Méně si již uvědomujeme, jak je tato stále se opakující práce náročná. Efektivitu údržby (a její cenu) ovlivňuje stav komunikací a ten závisí na použitých materiálech a technologiích, přípravě podloží a v neposlední řadě na kvalitě projektu. Dnes se často stává, že investice ušetřené na projektových pracích, následně na materiálech a při samotné výstavbě, mnohonásobně přeplatíme během užívání komunikací. Cestáři na dražší údržbě, hrazené z rozpočtu. My řidiči si výměnu podvozkových komponent hradíme ze svého a zpětně tak doplníme rozpočet díky DPH, které odvedou servisy. Na potřebě změnit kritérium nejnižší ceny při výběrových řízeních se shodují odborníci na obou stranách, tedy zadavatelé i účastníci výběrových řízení.
Oficiální zahájení
Vystavovatele i hosty přivítal Jaromír Dušek, náměstek hejtmana Pardubického kraje zodpovědný za dopravu a dopravní infrastrukturu. Dále se na pódiu vystřídali zástupci organizací, které Silniční veletrh zaštítili a garantovali. Ministerstvo dopravy ČR, Pardubický kraj, Správa a údržba Pardubického kraje, Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků. Vyjádřili potřebu nezanedbat stav komunikací ani jejich budování i v těchto letech, která stavebnictví právě nepřejí.
Bohatá účast
Přestože dnešní doba není nakloněna investicím do dopravní infrastruktury, byl areál pardubické SÚSky zaplněn. Vedle prezentace prodejců nákladních automobilů, stavební i komunální techniky, se představili subjekty, které pečují o kvalitu a bezpečnost dopravy. Oproti minulému veletrhu přijelo více firem prezentujících asfaltové směsi pro opravy komunikací i pro pokládku nového koberce. Není se čemu divit, vždyť Správa a údržba silnic Pardubického kraje věnuje novým technologiím velkou pozornost. O tom svědčil i příspěvek, který přednesl Ing. Miroslav Němec, ředitel SÚS Pardubického kraje, o den dříve na II. Dopravní konferenci. Tématem příspěvku byly tzv. tiché asfaltové kryty, především zkušenosti s jejich aplikací. Poprvé se veletrhu zúčastnil i létající exponát, vrtulník AS 350 B3 společnosti DSA a.s. A nebyla to jediná novinka, společnost NAPA TRUCKS přivezla nový tahač DAF XF, který má nejen nový design, ale především zcela nový podvozek a motor PACCAR MX-13 Euro 6.
Silniční veletrh 2013 je za námi. Uvidíme, čím nás pořadatel, pardubická společnost Máša Agency, překvapí při příštím, již třináctém Silničním veletrhu. Do té doby nás čeká několik událostí, které ovlivní stavební i komunální sféru.