Dne 16. března 2009 zorganizovala firma Phoenix-Zeppelin, spol. s r.o. společně s akciovou společností Stavby silnic a železnic demoakci pro mobilní čelisťový drtič MFL. V prostranství skládky určené k recyklaci v areálu Obalovny Letkov nedaleko Plzně se sešli nejen zástupci obou firem, ale také partneři, klienti a potencionální odběratelé těchto unikátních strojů. Měla jsem tu čest spolu s ostatními fascinovaně sledovat, jak v útrobách drtičky během několika vteřin mizí velké kusy betonu, železobetonu, asfaltu či kameniva a na druhé straně se sype užitečný materiál pro další použití.
V tomto článku je použito jen pár autentických fotografií, v internetové verzi článku pak najdete fotogalerii celé akce a krátké video.

Charakteristika mobilních drtičů MFL
Společným rysem všech produktů MFL je vysoká technická kvalita, prvotřídní dílenské zpracování a jakost používaných materiálů, zejména opotřebitelných dílů (obložení čelistí nebo odrazových trámů), které si sama rakouská společnost vyrábí. Předností je mimo jiné také solidní robustnost konstrukcí všech pracovních částí, které zaručují dlouhou životnost zařízení.
Typ | výkon motoru | vstup do drtiče | výkon t/h | hmotnost |
STE 90-60/T | 198 kW | 850×550 mm | do 150 | 30 t |
STE 100-65/T | 198 kW | 1000×650 mm | do 200 | 40 t |
STE 108-75/W | 217 kW | 1000×650 mm | do 300 | 47 t |
STE 108-75/TV | 217 kW | 1000×650 mm | do 450 | 60 t |
Čelisťové drtiče MFL s pásovým nebo kolovým podvozkem — základní parametry
„Komplexní výrobní program nám umožňuje zajistit pro jakoukoliv požadovanou provozní aplikaci to nejhospodárnější řešení na klíč”, řekl Jiří Široký, vedoucí prodeje drticích zařízení MFL firmy Phoenix-Zeppelin.

Mobilní drtiče MFL pracují s podstatně menším množstvím výpadků a vyšším výkonem než srovnatelné systémy. Všechna zařízení, odstupňovaná podle běžných tržních velikostí, jsou vybavena dieselelektrickými agregáty. Mají diagnostický display, kde pomocí chybových hlášení získá obsluha nebo servis velmi rychle a přesně popis a místo poruchy nebo vadného dílu. Tohoto vybavení však použijete jen velmi sporadicky, neboť díky svému kvalitnímu provedení pracují tato zařízení s vysokou spolehlivostí. Pro přímou obsluhu z nakládacího přístroje jsou drtiče vybaveny také radiovým dálkovým řízením.
Mobilní drtič MFL od společnosti Phoenix-Zeppelin
Robustně řešený čelisťový drtič umožňuje pomocí hydraulického nastavování štěrbiny volit i požadovanou velikost zrnitosti drceného materiálu v jedné velké šíři pásu. K optimálnímu využití opotřebitelných dílů jsou drticí čelisti v provedení otočném o 180°.
Aby v místě zpracování nevznikal prach, lze tato zařízení vybavit skrápěním s připojením na externí vodní nádrž. Zpracovávat lze kamenivo, stavební suť, železobeton, asfalt, sklo, uhlí apod.
Typ | výkon motoru | vstup do drtiče | výkon t/h | hmotnost |
R-CI 100-100/T | 198 kW | 1020x670 mm | do 150 | 30 t |
R-CI 100-130/T | 198 kW | 1360x850 mm | do 250 | 39 t |
R-CI 130-130/W | 320 kW | 1360x950 mm | do 330 | 43 t |
R-CI 130-130/T | 320 kW | 1360x950 mm | do 330 | 60 t |
Odrazové drtiče MFL s pásovým nebo kolovým podvozkem — základní parametry
Kapacita a typ drtičů
Pro primární drcení jsou v nabídce čelisťové (jednovzpěrné i dvojvzpěrné) a odrazové drtiče o výrobní kapacitě podle typu a velikosti až 330 m3/h, pro sekundární a terciální drcení pak drtiče kuželové o kapacitě až 290 m3/h. Pro speciální aplikace k úpravě měkkých až středně tvrdých materiálů jsou určeny drtiče válcové.

Výrobní program MFL drtičů doplňují nejrůznější podavače, kontejnery, zásobníky, dopravníky, síta, rošty, ocelové konstrukce a podvozky, které dovolují kompletovat zařízení podle požadavků zákazníků na klíč.

Dieselelektrický pohon
Výrobce MFL unikátně používá dieselelektrický pohon. Toto řešení poskytuje ve srovnání s tradičním hydraulickým pohonem řadu výhod. Především má dieselelektrický pohon nižší provozní náklady. Systém má účinnější přenos výkonu motoru na drticí zařízení, pracuje s menšími ztrátami a spotřebovává méně paliva. To se projeví jak při běžné činnosti, tak při chodu naprázdno (prostoje tvoří až jednu pětinu času a nelze se jim zpravidla vyhnout). Dieselelektrický pohon nemá při chodu naprázdno, oproti hydraulice, téměř žádný odpor, motor pracuje bez zatížení a úspora nafty činí 15–20 %.
Vybavení přepínačem síť/generátor – výhody
Zařízení jsou navíc vybavena přepínačem síť/generátor, takže když se nachází drtič v místech, kde je možné použít elektrický proud, může být zařízení poháněno přímo ze sítě. Snižují se tak náklady za spotřebované PHM (až o 50 %) a prodlužuje životnost motoru.

Elektromotor má mnohem větší moment setrvačnosti, který ve spojení s dalšími dvěma rotujícími setrvačníky mnohem účiněji zabraňuje zpomalení drtiče v případech, kdy se dostávají ke zpracování větší kusy kamene. Elektrický systém má výrazně nižší opotřebení vnitřních částí, i po mnoha letech pracuje se stejnou účinností, snadno se seřizuje, nemusí se u něj provádět výměna oleje a vyžaduje jen minimální údržbu.
Ukázkově jedno z prvních zařízení MFL dodané firmou Phoenix-Zeppelin do ČR pracuje v lomu Hrubá Voda na Moravě.