e-shop RENOMAG
Dnes je 17.12. – svátek slaví Daniel

Dostupná technika pro nadrozměrnou přepravu

Zveřejněno: 28. 3. 2014

Těžké tahače, výkonné motory Euro 6, speciální podvalníky a návěsy jsou pro nadměrnou dopravu již neodmyslitelné. Přesto pod pojmem nadměrná přeprava mnozí pamětníci stále vidí dva až tři tahače Tatra 141 či 815, případně speciál Faun a pak nekonečně dlouhý podvalník s naloženým parníkem.

Nadrozměrný náklad můžeme potkat každý den na našich silnicích, aniž by přitom přesahoval standardní hmotnost návěsové soupravy. Často je třeba přepravit běžné stavební stroje, které svou výškou či šířkou přesahují limity nákladních vozidel. Ale jsou i takové stavební stroje, které jsou „nadlimitní” i svojí hmotností. Pak je třeba výkonného tahače a dostatečně robustní, případně i variabilní návěs-podvalník či přívěs.

Pro rozměrné, ale lehčí přepravy poslouží návěsy s běžným tahačem či podvalník za dostatečně výkonným sklápěčem. Pro opravdu těžkou přepravu pak potřebujeme tahače s velkým výkonem a modifikovanou převodovkou a stejně tak robustní podvalník.

Tahače

DAF má ve svém portfoliu tahač XF 105 s vícenápravovým podvozkem 6×4/4 a velkou kabinou Super Space Cab. Nabízí motor Paccar MX 13 s výkonem 510 k/2500 Nm a samočinnou převodovku As Tronic z produkce specialisty ZF. Pro přepravu stavebních strojů postačí – má jen o málo menší celkovou maximální hmotnost soupravy – i tahač řady CF. I pro něj je v nabídce stejný motor a převodovka.

DAF XF 105
DAF XF 105
DAF CF 510 6x4
DAF CF 510 6x4

MAN nabízí pro nadměrnou přepravu buď standardní tahač TGX s motorem o výkonu 500 kW/3000 Nm a nebo speciál pro opravdu nadlimitní přepravu s motorem o výkonu až 1324 kW (1800 k)! Tady je ale nutno podotknout, že jde o speciál k jiné dopravě nepoužitelný, protože nadlimitní přepravě odpovídá i odstupňování převodovky.

Mercedes-Benz samozřejmě nabízí těžké tahače řady Actros, ale i ten má v nabídce – v těchto dnech byla představena modernizovaná verze – supertěžký tahač M.B. SLT Euro 6, určený pro práci v nadlimitní přepravě při celkové hmotnosti soupravy až 250 tun! A není bez zajímavosti, že verze SLT nabízí jak u řady Actros, tak i u lehčí stavební řady Arocs. V nabídce je nový šestiválec OM 473 Euro 6 s výkonem 460 kW (625 k) a s největším točivým momentem 3000 Nm. Montuje se výhradně poslední generace automatizované převodovky PowerShift 3 s „heavy” módem, který zvládá jak enormní točivý moment, tak i již uvedenou případnou celkovou hmotnost soupravy 250 tun.

Zcela nový speciál Mercedes-Benz Actros SLT
Zcela nový speciál Mercedes-Benz Actros SLT

Scania se nesoustřeďuje jenom na dálkovou přepravu, ale je také významným „hráčem” v segmentu stavebních podvozků řady Off-road. A samozřejmě nabízí i výkonný tahač pro nadlimitní přepravu. Základem je řada R s konfigurací 6×4, nicméně na přání jsou v nabídce i podvozky s další nápravou, což u tahačů „nadměrků” bývá obvyklé. Pro supertěžkou přepravu je k dispozici i moderní osmiválcový agregát s výkonem 537 kW (730 k) resp. s největším točivým momentem 3500 Nm. Montována je automatizovaná šestnáctistupňová převodovka Opticruise II. Souprava může mít celkovou hmotnost až 150 tun.

Volvo již tradičně pro velmi těžkou dopravu připravuje model z řady FH. Ideálním tahačem je model FH 16 s motorem o výkonu 551 kW (750 k)resp. 3500 Nm s automatizovanou šestnáctistupňovou převodovkou I-Shift. Podvozek má konfiguraci buď 6×4 nebo 8×4, výrobce uvádí celkovou hmotnost soupravy 100 tun.

Volvo FH 16 – 750
Volvo FH 16 – 750

Návěsy a podvalníky

Pokud jde o návěsy vhodné pro přepravu stavebních strojů či přímo nadlimitních nákladů, popravdě řečeno, nabídka i na českém trhu je opravdu široká. Druhou stránkou věci je servis těchto speciálních návěsů či přívěsů i renomé značky případně šíře jejího zastoupení na českém (miniaturním) trhu. Podvalníky pro lehčí či středně těžkou přepravu najdete jak v nabídce značek Fliegl (např. návěs SDS 470 T), tak i Köegel či Schwarzmüller. Pokud jde o opravdu velmi těžkou přepravu, pak si jistě český zákazník vybere z nabídky např. firem Goldhofer či Nooteboom atd.

Osminápravový těžký podvalníkový návěs Goldhofer SZT-P
Osminápravový těžký podvalníkový návěs Goldhofer SZT-P
Podvalník Goldhofer s technologií náprav MPA
Podvalník Goldhofer s technologií náprav MPA
Autor: Mgr. Jiří Krenar
Foto: Archiv firmy
 

Nové

Poslední jízda? Naopak. Pásové rypadlo Liebherr R 901 z roku 1968 se vrátilo na scénu

Zveřejněno 11.12. Na staveništi v regionu Münsterland se nedávno odehrál výjimečný moment: vedle sebe se tam potkala dvě pásová rypadla Liebherr, která dělí více než půl století technického vývoje. Na jedné straně pečlivě zrenovovaný Liebherr R 901 z roku 1968… celý příspěvek

Praktická všestrannost příslušenství MB Crusher

Zveřejněno 5.12. Letní období na mnoha místech světa přineslo nejen dlouhé dny a příznivé počasí, ale také časté odstávky při náročných stavebních projektech. Příslušenství MB Crusher však našlo využití i během těchto horkých letních dnů. Díky své robustní… celý příspěvek

KH-KIPPER: Světoznámá značka made in Europe

Zveřejněno 3.12. Vozidla s nástavbami KH-KIPPER vozí materiály nezbytné při výstavbě silnic, staví energetické sítě, přepravují komunální odpad, zemědělské plodiny, stroje na podvalníkách. Často ve skutečně sparťanských podmínkách. Obrovská prašnost, nepřetržité… celý příspěvek