Nadrozměrný náklad můžeme potkat každý den na našich silnicích, aniž by přitom přesahoval standardní hmotnost návěsové soupravy. Často je třeba přepravit běžné stavební stroje, které svou výškou či šířkou přesahují limity nákladních vozidel. Ale jsou i takové stavební stroje, které jsou „nadlimitní” i svojí hmotností. Pak je třeba výkonného tahače a dostatečně robustní, případně i variabilní návěs-podvalník či přívěs.
Pro rozměrné, ale lehčí přepravy poslouží návěsy s běžným tahačem či podvalník za dostatečně výkonným sklápěčem. Pro opravdu těžkou přepravu pak potřebujeme tahače s velkým výkonem a modifikovanou převodovkou a stejně tak robustní podvalník.
Tahače
DAF má ve svém portfoliu tahač XF 105 s vícenápravovým podvozkem 6×4/4 a velkou kabinou Super Space Cab. Nabízí motor Paccar MX 13 s výkonem 510 k/2500 Nm a samočinnou převodovku As Tronic z produkce specialisty ZF. Pro přepravu stavebních strojů postačí – má jen o málo menší celkovou maximální hmotnost soupravy – i tahač řady CF. I pro něj je v nabídce stejný motor a převodovka.
MAN nabízí pro nadměrnou přepravu buď standardní tahač TGX s motorem o výkonu 500 kW/3000 Nm a nebo speciál pro opravdu nadlimitní přepravu s motorem o výkonu až 1324 kW (1800 k)! Tady je ale nutno podotknout, že jde o speciál k jiné dopravě nepoužitelný, protože nadlimitní přepravě odpovídá i odstupňování převodovky.
Mercedes-Benz samozřejmě nabízí těžké tahače řady Actros, ale i ten má v nabídce – v těchto dnech byla představena modernizovaná verze – supertěžký tahač M.B. SLT Euro 6, určený pro práci v nadlimitní přepravě při celkové hmotnosti soupravy až 250 tun! A není bez zajímavosti, že verze SLT nabízí jak u řady Actros, tak i u lehčí stavební řady Arocs. V nabídce je nový šestiválec OM 473 Euro 6 s výkonem 460 kW (625 k) a s největším točivým momentem 3000 Nm. Montuje se výhradně poslední generace automatizované převodovky PowerShift 3 s „heavy” módem, který zvládá jak enormní točivý moment, tak i již uvedenou případnou celkovou hmotnost soupravy 250 tun.
Scania se nesoustřeďuje jenom na dálkovou přepravu, ale je také významným „hráčem” v segmentu stavebních podvozků řady Off-road. A samozřejmě nabízí i výkonný tahač pro nadlimitní přepravu. Základem je řada R s konfigurací 6×4, nicméně na přání jsou v nabídce i podvozky s další nápravou, což u tahačů „nadměrků” bývá obvyklé. Pro supertěžkou přepravu je k dispozici i moderní osmiválcový agregát s výkonem 537 kW (730 k) resp. s největším točivým momentem 3500 Nm. Montována je automatizovaná šestnáctistupňová převodovka Opticruise II. Souprava může mít celkovou hmotnost až 150 tun.
Volvo již tradičně pro velmi těžkou dopravu připravuje model z řady FH. Ideálním tahačem je model FH 16 s motorem o výkonu 551 kW (750 k)resp. 3500 Nm s automatizovanou šestnáctistupňovou převodovkou I-Shift. Podvozek má konfiguraci buď 6×4 nebo 8×4, výrobce uvádí celkovou hmotnost soupravy 100 tun.
Návěsy a podvalníky
Pokud jde o návěsy vhodné pro přepravu stavebních strojů či přímo nadlimitních nákladů, popravdě řečeno, nabídka i na českém trhu je opravdu široká. Druhou stránkou věci je servis těchto speciálních návěsů či přívěsů i renomé značky případně šíře jejího zastoupení na českém (miniaturním) trhu. Podvalníky pro lehčí či středně těžkou přepravu najdete jak v nabídce značek Fliegl (např. návěs SDS 470 T), tak i Köegel či Schwarzmüller. Pokud jde o opravdu velmi těžkou přepravu, pak si jistě český zákazník vybere z nabídky např. firem Goldhofer či Nooteboom atd.